Ед Катмъл, заедно със Стив Джобс е съосновател на Pixar и директор на Walt Disney Animation Studios. Toй е един от най-талантливите творчески личности, които човешката история познава.
Едва ли има човек, който да не е гледал или чувал за анимационните филми на Disney, с които по-голямата част от нас и нашите деца са израстнали. Филмите ,,Играта на играчките’’, ,,Немо’’, ,,Колите’’, ,,Рататуй’’ или ,,Замръзналото кралство’’ са едни от най-добрите филмови продукции, които, както малки, така и големи обичат да гледат.
Но, едва ли знаете човекът зад всичко това.
Запознайте се с Ед Катмъл – живата легенда на компютърната анимация.
Той е роден на 31 март, 1945 година в град Паркърсбург, САЩ. От ранна възраст получава вдъхновение от филмите Peter Pan и Pinocchio на Disney и мечтае да работи в компанията като филмов аниматор.
Докато завършва своето образование в университета на Юта (University of Utah), специалност Физика и компютърни науки, той прави анимации, използвайки т.нар ,,flip books’’ – книжка с изображения, които се движат, когато ги прелистваш.

Малко по-късно среща Иван Съдърланд – създател на компютърна програма за рисуване и това променя посоката на неговия живот. Катмъл използва неговата програма и в последствие решава да създава дигитални реалистични филми.
Катмъл се превръща в откривател на няколко метода, които променят индустрията на компютърната анимация и през 1973 г. е отговорен за създаването на първия филм използващ 3D компютърна графика – Westworld.
Междузвездни войни
След като жъне успех в няколко филмови проекта със своя иновативен принос, той бива забелязан от филмовия директор на известната сага Междузвездни войни – Джордж Лукас.
Заедно с група от няколко специалисти, те създават дигитален модел на космическия кораб, управляван от добре познатия на зрителите – Люк Скайуокър, a Катмъл бива издигнат до вицепрезидент на подкомпанията отговорна за създаването на компютърните графики във филма.

Pixar
През 1986 г. Стив Джобс купува подкомпанията и заедно с Катмъл стават съоснователи на ,,Pixar’’. През 2006 г. тя е купена от Disney за 7,4 милиарда долара, а Катмъл, който мечтаеше да стане аниматор в Disney става ръководител и на двете компании. Студиото има спечелени 26 престижни награди и генерират повече от 6,3 милиарда долара по цял свят.

5 стойностни съвета от Ед Катмъл
1. Бъди ловец на проблеми
Като лидер, който ръководи екипи, Катмъл споделя, че една от целите му е да даде възможност на хората от екипа си да дадат най-доброто, на което са способни.
Той обаче осъзнава, че по един или друг начин в процеса на работа, служителите му биват притискани и не могат да разкрият своя потенциал на максимум. Затова неговата задача е да идентифицира пречките и да ги отстрани.
2. Tвoрческият продукт НЕ е отражение на вас самите
Когато вашия криейтив екип вложи сърцето и душата си в продукта, те стават част от него и много често го ,,защитават’’, дори когато той получи конструктивна критика.
Трябва да работим с нашите криейтив екипи по начин, който да разделя тяхната емоционална привързаност към творческата работа и да я съдим според основните й бизнес цели.
- Това ли е историята, която трябва да разкажем?
- Има ли по-добър начин да я разкажем?
- Достатъчно ли добре се приема визуално?
- Дали хората извън творческия процес го схващат? – ако не, продължете да работите.
- Нещо, което си струва да направите, си струва да го направите правилно!
3. Ефективността е цел. Качеството е целта
История на играчките 2 (Toy Story 2 ) първоначално бива замислен да се промотира като обикновено филмово видео. Въпреки това Катмъл и екипът му решават да пуснат филма първо в кината.
По този начин той споделя, че доказва как Pixar не толерират филми от по-нисък клас и, че всичко, което създават свързано с тяхното име трябва да бъде висок клас.
Да мислим по този начин е сигнал, че всички ние сме част от най-големият актив в компанията – високото качество.
4. Поемайте рискове и бъдете готови да се провалите
Нашето его често е основното нещо, което ни пречи да предоставим високо качество творчески продукт. Трябва да поемете рискове и да сте готови да се провалите, и да приемете факта, че никой не е перфектен.
Да бъдем креативни означава да бъдем уязвими, а без това ние няма как да изразим необходимата емоционална връзка, с която да спечелим умовете и сърцата на публиката.
5.Създаването на гениални идеи изисква време
За да създадем отличителен творчески продукт е нужно време. Живеем в забързан свят, в който искаме да направим повече за по-малко време, така че, за да се създаде нещо невероятно е нужно да се вложи повече време, отколкото ви се иска. Въпреки това е важно да се има предвид, че ще отнеме 20 % от времето ви за създаването на 80 % от крайния продукт.