Най- вероятно почти всеки един от нас е чувал или е посещавал магазините нa IKEA. А някои са тотално пристрастени към пазаруването в тях.
Защо обаче хората ги предпочитат в сравнение с други магазини ще научим от стратегиите, които използват от популярната компания, за да бъде постигната тяхната основна цел – удоволствие от пазаруването.
Назад във времето…
IKEA е шведска компания за търгoвия на мебели и услуги за домашно обзавеждане. Обявена за най-голямата в света на търговията на дребно. Тя е открита в Швеция през 1943 г. от седемнайсет годишния по онова време Ингвар Кампрад с цветовете на шветското знаме – синьо и жълто.
Абревиатурата на IKEA идва от първото и второто име на Ингвар Кампрад и двете села, в които е живял – Елмтарюд и Агунарюд.
В наши дни компанията притежава 433 магазина, които оперират в 53 държави и предлагат повече от 12 хиляди продукта като отчитат 2.1 милиарда посещения в своя уебсайт, 45 милиарда продажби и 1 милиард посещения в магазините.
Служителите, които работят за компанията наброяват забележителните 211 хиляди.
IKEA е отговорна за 1 % от световната консумация на дърво.
Как се ражда идеята
Шведският предприемач Ингвар Kaмпрад от малък имал амбициите да живее по-хубав живот. Пътувал до шведската столица, за да купува кибрити на едро и ги продавал на дребно. На 17 годишна възраст получава пари от баща си, за да продължи образованието си, но решава с парите да продължи търговията и да основе свой бизнес.
По-късно започва да търгува с части за велосипеди, с риба, семена, моливи, коледни играчки за елха и часовници.
Младежът осъзнава, че след приключването на войнатa хората започнали да обзавеждат домовете си и това е идеалното време, от което може да се възползва.
,,Защо хубавите продукти са създадени само за малцина клиенти. Трябва да бъде възможно предлагането на добър дизайн и функционалност на по-ниска цена, достъпна за повече хора’’.
Кампрад се фокусира върху търгувията с мебели и през 1953 г, отваря първия си магазин IKEA в град Älmhult, Sweden.
Една от ключовите стъпки от стратегията на предприемача е да промени разположението на магазините по много интересен начин, с който изпреварва своите конкуренти.
Архитектурата на магазина
Разположението на магазините има огромно влияние върху удовлетворението на клиентите и тяхното поведение, което предвид факта, че 50 % от покупките са непланувани и импулсивни, има важна роля във финансовия успех на компанията.
Всеки магазин има различно представяне на своите продукти и услуги. Някои позволяват на клиентите си да видят повече неща от магазина и да се върнат до витрината, която им трябва, когато решат.
При IKEA разположението наподобява лабиринт, който цели да удължи разстоянието, което клиентите изминават в магазина. Така, колкото повече вървиш в лабиринта, толкова повече продукти ще откриеш.
Ако влезеш в спалнята и се спреш на голямото легло, в един момент ще насочиш поглед към банята, където ще привлече вниманието ти хубавата вана или ще видиш идеалното разположение на кухнята, която ти се иска да имаш в дома си.
По този начин клиентите правят повече покупки и дори забравят за какво точно са отишли. Те дори не осъзнават колко време прекарват в пазаруване, защото не просто пазаруват.
Те разглеждат, наслаждават се и достигат онова чувство на откривателност, когато открият красива дизайнерска мебел и знаят, че след 10 метра ги очаква още нещо…
Това е само част от гениалността зад успеха на IKEA.
Интериорен дизайн
Във вътрешните помещения можем да забележим и многото огледала, които са поставени на различни места – на масата, на шкафа, на гардероба, в банята.
Огледалата омайват човешкия мозък, защото в него можеш да откриеш най-прекрасното човешко създание – самия ти.
По този начин IKEA се възползват от нарцисизма на всеки един от нас и го провокират да се огледа и да си направи селфи във всяко едно огледало, докато пазарува. Това е особено добър маркетингов подход за най-младото поколение, което веднага ще сподели снимкатта в социалните мрежи. – споделя индийският невромаркетолог Д-р А.К. Прадиип
Светлина и цветове
За да се създаде усещане за комфорт IKEA използват приглушена и ненатрапчива светлина и залагат на ,,белия“ цвят, който се асоциира с простота, чистота без да ангажира мозъка в типичен минималистичен ,,скандинавски дизайн“’
Освен това клиентите имат възможността да пипнат и да усетят материята на завивките или да седнат на диван например
Когато пазаруването се превърне в удоволствие
Дали сме със семейството си или със своите приятели, пазаруването е скучен и отегчаващ процес, а магазините са най-ужасяващата среда за човешкия мозък по простата причина, че в магазините мозъкът ни получава прекалено много информация.
Не се безпокойте. Шведския гигант се е погрижил и за това, предлагайки апетитни храни от шведската кухня, с които да държи клиентите си сити, с енергия за още покупки.
Най-вече със своите десерти,които премахват неудовлетворението от похарчените средства и поддържат спомените ти с позитивно чувство от прекараното време в магазина.
Ефектът IKEA
Въпреки,че по-голямата част от клиентите предпочитат да поръчват големите на размер мебели директно до дома си. Изследване на Hardvard bussiness school от 2011 год, показва,че клиентите са по-склонни да оценят продукта като го сглобят сами – т.нар ,,ефектът IKEА.
Експериментът доказва, че тази маркетингова тактика винаги ще работи, понеже продуктите на IKEA изискват време и труд, за да се сглобят,а клиентите са по-склонни да ги оценят и задържат след като са вложили усилия.
Разбира се експериментът доказва и точно обратното, някои клиенти не разполагат с достатъчно време и се налага да наемат човек, който да ги сглоби.
,,Истинско изкуство е да направиш така, че клиентите да свършват повечето работа, да се чувстват добре от това и дори да смятат, че са получили „повече за парите си“
Бонус
Създателят на IKEA Ингвар страдал от дислексия. Болест, която ограничава четенето и тълкуването на прочетеното, с което той изпитвал трудности да запомня цифрите и кодовете на поръчките.
Това обаче не го обезкуражава да създаде гениална система, с която да запомня по-лесно своите продукти. Той решава да създаде гениална система, с която кръщава имената на своите продукти.