Периодът на карантината и социалната дистанция изненада целия свят още в началото на годината. Дипломати, артисти, бизнесмени, спортисти, предприемачи и служители, както и всички обикновени хора бяха неподготвени пред предизвикателствата на глобалната пандемия.
Както обичат да казват бизнес експертите, в сложните времена се отсяват устойчивите и адаптивните личности и бизнеси. Това доказа и известният американски хип-хоп изпълнител Травис Скот, който е популярен със своите нестандартни маркетингови стратегии, луди концерти и най-вече – начина, по който се свърза със своите фенове.
Кой е Травис Скот?
Жак Бермън Уебстър, по-известен като Травис Скот, е американски рапър, трап и RnB изпълнител, композитор и музикален продуцент. Роден е в Хюстън, Тексас през 1991 год. , и само на 26 години попада в категорията на Forbes за милионери под 30 годишна възраст чрез своите хитове ,,Antidote’’ и ,,Goosebumps’’, които го качват на върха на музикалния билборд, няколко номинации за наградата Grammy и участие по време на игрите Super Bowl.
Първата му успешна маркетингова кампания
През 1968 г. в родния град на Травис Хюстън, Тексас е създаден увеселителният парк ,, Astroworld’’, който се промотира чрез посланието ,,Чудесния свят на забавлението’’ (“The Wonderful World of Fun”), а известното влакче на ужасите ,,Texas Cyclone’’ се превръща в най-атрактивното място в парка. За онези времена дървената площадка е най-голямата по размер в цяла Америка.
Паркът е официално закрит през 2005 година.
От документалния филм за неговия живот, продуциран от Netflix става ясно, че дните от детството си той обичал да прекарва в парка и неговото затваряне силно ранява детското му сърце и повлиява на бъдещите му амбиции.
През 2018 година част от стратегическата му маркетингова кампания е пускането на албума ,,Astroworld’’ с името на атрактивния парк в негова чест.
С избирането на това заглавие, той и неговият екип успяват да привлекат внимание с провокативност чрез създаване на емоционална връзка за жителите на града, а и за всички останали, които носталгично си припомнят ,,изживяването’’, което могат да изпитат отново.
Предизвикателството
Основната задача за неговия екип е да покажат на аудиторията какво значение има Astroworld за него самия с пускане на различни маркетингови послания чрез билборди отвън и реклами в интернет, промоционални видеоклипове с елементи от увеселителния парк в духа на ,,Astroworld’’.
Ключов момент от стратегията е поставянето на образът му във вид на надуваема атракция в златист цвят, с която хора от няколко града в Америка, а и в Европа имаха възможността да се снимат и да го разпространят още по-успешно в социалните мрежи.
Заедно с успехa на кампанията, Травис Скот се превърна в посланик на своята мисия и чрез своята подкрепа към спортните отбори в града, дарения към каузи в общността, както и с представянето на Хюстън в цялата страна. Той бива награден за почетен гражданин от кметът на Хюстън – Силвестър Търнър.
Сделката за милиони, която преобърна музикалната индустрия
Всички знаем, че в основата на успеха стои сътрудничеството, а ако то се реализира в подходящия момент успехите надминават всички очаквания.
Така се случи и с колаборацията между хип-хоп гигантът Травис и една от най-популярните онлайн видеоигри в момента Fortnite в най-подходящото време – времето на карантината.
По време на концерта играта Fortnite регистрира 27,7 милиона играчи, които са участвали на живо, 45,8 милиона пъти през 5-те различни концерта, предназначени за различните континенти и часови разлики.
А компанията Epic Games постигна най-големият си успех в ролята си на домакин на концерта, който е втори такъв с 12 милиона повече играчи от първия виртуален концерт, в който участва DJ Marshmello.
Стратегията
Стратегията зад успешната маркетингова колаборация между Travis Scott и Fortnite е добре позната като ,,Ангажиращ маркетинг’’ (engagement marketing) – или наричан още ,,маркетинг на събитията’’, ,,експериментален маркетинг’’, ,,маркетинг на живо’’, като тя цели да въвлече аудиторията в емоционално, съвместно изживяване директно с бранда.
Пример за това е начина по който играчите можеха да наблюдават и да присъстват виртуално на концерта, ставайки част от зрелищен спектакъл, в който присъстваха различни визуални ефекти при смяната на песните и различни астрономически измерения.
Можем да кажем, че концертите и турнирите са подобни преживявания, от които потребителите си тръгват с позитивни емоции и незабравим спомен. Без значение дали е онлайн или офлайн. Вече се уверихме в това.