Електронната търговия достига нови висоти с всяка изминала година. Това, че все повече хора купуват онлайн е ясно, не е нужен коментар. Тук ще разгледаме въпроса за все повечето хора, които продават онлайн. А това се оказва една разширяваща се ниша. За един предприемач е добре да има позиции в тази ниша отрано.
Настоящите маркетплейси (навлизаща думичка в езика ни, която означава онлайн пазар) не са много. В тях се продават твърде общи стоки и не са специализирани. Това, от една страна, не е лошо, но отваря възможност за други специализирани маркетплейси да навлязат. И ако имате идея за такъв маркетплейс, MerchantPro.bg идва с разумно решение.
Как се създава маркетплейс – технически
Съвсем доскоро да имаш онлайн пазар беше изключително скъпо, трудно и мудно начинание, което изисква тежка софтуерна разработка. Не е толкова просто да създадеш и управляваш нещо като eBay, Амазон, Etsy или eMag.
MerchantPro обаче, е-комерс платформата, съвсем наскоро излезе с приложение, което прави точно това – позволява да си създадете своя платформа, при която позволявате на други продавачи да продават техни стоки при вашите условия – комисионни проценти, доставки, администриране, управление на поръчки – всичко се управлява от вас. Вие задавате правилата и вие следите за тяхното спазване.
Маркетплейсът като услуга до сега беше изключително скъпа рядко срещана. Всъщност е-комерс платформите, които предлагат такава услуга, вероятно се броят на пръстите на едната ръка и я предлагат на цени, неудовлетворяващи голяма част от предприемачите.
MerchantPro просто направиха възможността достъпна за всеки предприемач. Със сигурност ще влезе в бюджета на всеки бизнес.
В случая, създаването на маркетплейс с MerchantPro изисква първо построяването на онлайн магазин – т.е. една регистрация.
Маркетплейсът е просто допълнително приложение към онлайн магазина, което се инсталира. Наистина, технически много лесно за стартиране.
Как да създам своя маркетплейс платформа?
Маркетплейс платформа се създава, когато се познават и продавачи, и с купувачи. Когато си врял и кипял в дадена индустрия и познаваш в подробности даден сектор.
Маркетплейсите много често започват като най-обикновен онлайн магазин. С времето магазинът се утвърждава и това дава възможност да се премине към следваща стъпка. Макар админ панелът да е един и същ, управлението на онлайн магазин и управлението на маркетплейс могат значително да се различават. В единия случай се управляват клиенти и поръчки. В другия се управляват и продавачи, което прави задачата значително по-сложна.
Управлението на продавачите не е толкова лесно. Те, освен че управляват собствените си поръчки, до голяма степен създават съдържанието в маркетплейса – публикуват продукти, участват в категории, могат да имат свои условия за ползване, връщане на продукт или маркетинг политика към клиентите. А клиентите на практика могат да се третират като общи. Именно това прави задачата по-сложна.
Един администратор на маркетплейс трябва да се съобразява и да намери начин да управлява общите клиенти по разумни и честни за всеки продавач правила.
Направете си анализ на продавачите
Продавачите в Интернет са принципно разделени на две групи:
– непрофесионални продавачи, които просто разчистват склада си от стари или ненужни вещи;
– професионални търговци, които правят това за печалба, или както от НАП ги наричат „търговци по занятие“.
В зависимост от това какъв маркетплейс предвиждате да създадете, продавачите могат да се в една от двете групи, или от двете групи.
Със сигурност е добре да задълбочите анализа по-натам, като ги разделите на подгрупи. Примерно, непрофесионалните продавачи могат да бъдат регулярно публикуващи или спорадични публикуващи. Професионалните могат да се разделят според типа продукти, който предлагат или категориите, в които участват.
Можете също да имате дропшип продавачи, което вероятно ще се окаже предизвикателство.
Във всеки случай трябва да сте наясно, че всяка некоректност на който и да е продавач в системата, носи негатив за маркетплейса. Крайните клиенти виждат бранда на маркетплейса и ако са недоволни, това гарантирано се отразява върху бранда и платформата. Затова следенето за стриктно спазване на правилата от страна на продавачите е задължително.
Маркетинг на различни нива
Маркетинг усилията при управлението на маркетплейс са на две нива – от една страна маркетирате купувачи, а от друга продавачи. Хубавото е, че маркетинг усилията на тези две нива влизат в синергия и в един момент така се допълват, че ефектът от тях се умножава – продавачите докарват нови купувачи, а част новите купувачи стават продавачи.
Въпреки това, сигурно сте наясно че маркетинг усилията за маркетплейс проект няма да са малко. Добре е да съберете група съмишленици като продавачи в началото, които да дадат тласък. Така или иначе маркетинг усилията на един маркетплейс не спират до края на жизнения му цикъл.