Всички бизнес решения трябва да се ръководят от данни. Никога няма да разбереш дали стратегията ти работи, ако преди това не проследиш ефективността на твоя продукт.
Google Analytics е мощен и напълно безплатен инструмент, предлаган от Google за проследяване на ефективността на уебсайтовете. Обожавам Google Analytics и неговата функционалност, тъй като може да проследяваш всичко на уебсайта си.
За да зададеш цели и да започнеш да измерваш ефективността на уебсайта си, ще трябва да имаш инсталиран проследяващ код на Google Analytics на всички страници на твоя уебсайт. Ако все още нямаш такъв, ето ясно ръководство за това как да го направиш.
Нека да видим как може да използваш Google Analytics за бизнеса си и да настроиш проследяване на реализациите в четири лесни стъпки.
Отвори панела за администратори и избери Цели
Ето как да намериш панела за администриране и раздела Цели:

Ако забележиш, че някои раздели не могат да се кликват или деактивират (какъвто е случаят по-горе с два от сините бутони, централния и десния), най-вероятно нямаш достъп като редактор за определена собственост или изглед.
Трябва да поискаш от собственика на акаунта да сподели достъп с теб. За да създадеш и редактираш свойства и изгледи, трябва да имате всички тези флагове.

Сега си готов да настроиш проследяването на реализациите в четири лесни стъпки.
Настройка на целта
След като отвориш раздела Цели, трябва да можеш да виждаш същите настройки като по-долу. Има четири стъпки за създаване на нова цел в Google Analytics. Да започнем с настройката на целта.

Цели на шаблона / Template goals
Шаблоните ти позволяват да избираш сред предварително инсталираните настройки на целите. Използването на шаблони е много по-бързо от създаването на цели от нулата. Може да редактираш всички полета на даден шаблон преди да я запазиш като цел. Целевите категории са Приходи, Придобиване, Запитване и Ангажираност. Ето как изглежда, след като избереш опция за шаблон.

Възможно е да не виждаш шаблони, след като избереш настройка на целта на шаблона. Защо е така? Google дава следния отговор:
„Шаблоните на целите са пригодени да отговарят на нуждите на бизнеса в специфични отрасли (автомобилостроене, развлечения и т.н.). Шаблоните са деактивирани, ако не сте избрали индустрия в профила си. За да получите шаблони, подходящи за вашия бизнес, редактирайте собствеността си, изберете индустриална категория и запазете промените си.“
Google
Интелигентни цели
Интелигентните цели използват машинно обучение, за да определят кои действия или поведение на потребителите на уебсайт най-вероятно ще доведат до реализация. С други думи, Google се опитва да предскаже как ще се държат потребителите и проследява действията им.
Някои сигнали, които Google взема предвид при задаването на интелигентните цели, са продължителността на сесията, страниците за сесия, местоположението, устройството и браузъра.
Интелигентните цели се активират автоматично за твоя GA акаунт, ако отговаря на следните предпоставки:
- Профилите на Google Analytics и Google Ads да са свързани
- Google Ads са генерирали поне 500 сесии през последните 30 дни
- Ако свързаният акаунт падне под 250 сесии през последните 30 дни за избрания изглед, интелигентните цели ще бъдат деактивирани, докато сесиите отново се покачат до 500 или повече.
- Отчетният изглед няма повече от 10 милиона сесии за 30 дни
- Настройката за споделяне на данни е включена за твоя профил в Google Анализ
Ако акаунтът отговаря на всички критерии по-горе, може да активираш интелигентни цели, като добавиш име и ги запазиш.
Не се изисква допълнителна конфигурация или персонализиране. Google ще свърши останалата работа – затова се нарича Smart Goal все пак.
Персонализирани цели
Персонализираните цели нямат предварително инсталирани конфигурации и настройки. Това е напълно празна настройка, в която може да посочи[ параметрите си за дадена цел.
Предпочитам персонализирани цели, тъй като те могат лесно да бъдат създадени според нуждите на твоя бизнес.
Описания на целите
След като избереш предпочитаната настройка на целта, трябва да посочиш името на целта и типа. Много е лесно и бързо. Нека да видим как да го направиш:

В полето Име посочи ясно име за целта си. Името трябва да е разбираемо от всеки друг, който управлява профила ти в Google Analytics, например следното:
- Изпращане на формуляр за връзка
- Страница за благодарност за закупуване на курс
- Страницата за посетена форма за контакт
- Изтегляне на ръководство
- Потребителска регистрация
Има четири различни типа цели и трябва да избереш този въз основа на това, което ще проследяваш. Да допуснем, че искаш да проследиш изпращането на формуляри за контакти на уебсайта си.
Представи си, че имаш формуляр за регистрация в онлайн курс и би искал да преброиш регистрациите на потребители или да видиш източниците за придобиване на трафик, както и да разбереш кои маркетингови канали работят за бизнеса ти. По-долу може да видиш как трябва да изглеждат детайлите на такъв тип цел.
Детайли на целите
Ако след като изпратят формуляра за контакт, потребителите ще кацнат на страницата с благодарности, трябва да избереш тип цел на местоназначение. Google Analytics ще брои цел, след като потребителят достигне определена дестинация на твоя уебсайт, например страницата с благодарности.

Полето за местоназначение трябва да съдържа твоя URL адрес на страницата за благодарност.
Един малък съвет…
Моля, обърни внимание на това, че трябва да използваш “Begins with” за целевия URL адрес. По този начин Google Analytics ще проследява целите, дори ако страницата ти за благодарност съдържа URL адреси с дълги форми с UTM от имейл или платени кампании и т.н.
Ако ограничиш целевия URL адрес на “Equals only”, настройките ти може да не работят точно и някои цели няма да бъдат отчитани.
Може също да задаваш парична стойност на реализацията си. Ако курсът ти струва 500 лева, може да посочиш тази сума в полето Value и да проследиш приходите в отчетите за електронна търговия.
Как да създадеш успешна content маркетинг фуния?Настройката на фунията не е задължителна, но горещо препоръчвам да я зададеш, ако сайтът ти има специфичен потребителски поток, който води до реализация. В горния пример имам следния поток:
Основна страница (незадължително) → Контактна страница → Страница за благодарност
За да постигнеш цел и да се приземи на благодарствената страница, потребителят трябва да премине през определени страници на сайта, като страницата за контакти и главната страница. Междувременно посочих също, че основната страница не е задължителна за този поток. Потребителят може да достигне формата за контакт от всяка друга страница.
След като настроиш потока, ще може да видиш колко посетители достигат до всяка стъпка от фунията, къде те отпадат и защо. Това е мощен инструмент за оптимизиране на потребителския поток и увеличаване на процента на реализация. Ето как изглежда отчетът за фунията:

Примерът по-горе е валиден за всякакви магазини за електронна търговия, но може да се приложи в множество случаи, като регистрация за курсове, създаване на потребителски акаунт и много други.
Отчетът за визуализация на фунията отразява само данните, които продължават напред, и не показва ретроспективни данни.
Може да създаваш фунии само за целите на дестинацията. Фуниите не работят с други типове цели.
Проверяване на целта и запазване на настройките
Това е последната стъпка, която трябва да направиш, за да зададеш цел на дестинация. След като посочиш исканата информация, не забравяй да кликнеш върху опцията „Потвърждаване на тази цел“, която ти показва колко често тази цел би била изпълнена през последните седем дни.
По принцип това е контролна точка, за да се увериш, че целта ти работи.

Но е важно да запомниш, че…
Ако използваш изскачащ прозорец за благодарност вместо страница с благодарности, ще трябва да настроиш проследяване на реализациите въз основа на събитието за изпращане на контактната форма.
Малко по-сложно е и ще трябва да намериш друг материал онлайн, който да покрие всички подробности. Въпреки това, тук има ръководство стъпка по стъпка, което може да следваш, за да настроиш проследяване на конверсиите на формуляри без благодарствена страница.
Също така, ще трябва да притежаваш някои основни умения, като използване на Google Tag Manager.
Моите поздравления! Постави първата си цел на дестинация. Google Analytics не е толкова труден, колкото изглежда на пръв поглед. Въпреки това има много малки и сложни точки, за които трябва да знаеш.
Не забравяй да планираш какво искаш да проследяваш и как искаш да го проследиш, преди да стартираш нова функционалност на уебсайта или платени кампании. Това ще ти спести време в бъдеще и ще предостави проницателна информация за поведението на потребителите.
Приятно анализиране!