Въпреки лошата ситуация с коронавируса, която в момента ни обзема, има компании, които се опитват да променят дигиталната среда в България и да помогнат на бизнесите да стартират онлайн.
В днешното интервю си говорим с Евгени Йорданов – специалист по социални мрежи и търсачки/предприемач. Евгени е един от дигиталните предприемачи на България и основен лектор на различни по големина събития с дигитална насоченост.
Привет, Евгени. Представи се с няколко изречения пред читателите на MarketKing.bg
Здравейте, колеги и приятели. Казвам се Евгени и съм специалист по електронна търговия и маркетинг в търсачки и социални мрежи. През годините съм работил с клиенти от всякакъв род и вид по целия свят, дори и такива, които са в индекса Fortune 500.
Дефинирай ни твоето разбиране за успех.
Всеки има различно усещане за успех и щастие. Аз считам себе си за щастлив човек, а за успял – не. Рядко има нещо, което да ме дисбалансира и да промени това мое усещане за щастие.
Относно самия успех, истината е, че за някои да си успял означава да имаш голямо и сплотено семейство, за други означава да си много известен, за трети – да имаш много пари и т.н. и т.н. Аз виждам успеха си, като възможността да давам обратно на обществото, да се старая да надграждам и предлагам знанията си, възможностите си и експертизата си на хора, които имат нуждата и желанието да развиват себе си и бизнесите си.
В тази посока аз влагам работното си време, свободното си време и енергията си. Защото ако всички сме по-добри и можещи и знаещи поотделно, то заедно бихме могли да подобрим средата, в която живеем, както и да прославим името България по света.
CloudCart успешно се конкурира на световния пазар на ecommerce платформи. Какви са предимствата ви пред другите големи играчи?
Нека първо да започна с това, че CloudCart всъщност е естествен компонент от моята мисия в живота от предния въпрос. Възможността да давам знания и решения на хора, които или нямат достъп до такива или нямат възможността да си ги позволят.
А прекия отговор на въпроса ти е: Много и различни. Ние от CloudCart се опитваме да намерим баланса и така наречената „златна среда“.
На пазара по света има стотици различни платформи, които предлагат не малко стойност – дали било open source, custom или SaaS, каквито сме ние всъщност. Но всички залитат в една или друга посока и залагат на определени неща, но други им куцат яко – някои имат изключително много функционалности (но са ужасно скъпи и сложни), други предлагат решения само за enterprise ниво клиенти (съответно малките не могат да си ги позволят), други залагат на ниската цена за първата година (но за съжаление после изгърбват клиентите), open source-а има огромно community (но пък всички тези 3rd party решения към тях не винаги са с валидиран и сигурен код), и т.н. и т.н.
В случая ние се опитваме да дадем достъпни и прозрачни решения на всички – от най-малкия търговец, до тези които правят милиони на месец, без скрити такси, без обвързващи договори или нещо от сорта. При нас търговеца сам решава и преценява точно колко време иска да работи с нас и от какви ресурси да се възползва. По всяко време може да се „качи“ или „слезе“ от CloudCart. Изборът е само и единствено в неговите собствени ръце.

Какво те мотивира и вдъхновява?
В професионален аспект вече разказах, но ако трябва да го обобщя, бих го нарекъл – възможността да помагам. Ето дори и във времената на криза измислихме вариант с колегите ми как да помогнем на българската икономика и бизнес с това, което правим най-добре – а именно да дигитализираме бизнесите на хората, така че да не се налага да затварят врати. Тази кампания кръстихме „Премини през трудностите. Премини онлайн“ – и от нея до момента в рамките на последните 2 месеца са се възползвали 1200 бизнеса. На не малка част от тези хора, ние наистина спасихме бизнесите им от фалит.
Освен професионалния аспект, най-силният персонален мотиватор в живота ми всъщност е моето прекрасно младо семейство – моята съпруга, на която дължа нашите 2 прекрасни бебета и самите тях. За съжаление не разполагам с достатъчно време за тях, така че съм й благодарен за това, че е прекрасна съпруга и майка, и че се грижи по възможно най-добрия начин за тях. А във всяко свободно време, което имам го отделям и прекарвам само и единствено заедно с тях – те ме зареждат и дават сили да продължавам да се боря с вятърните мелници в ежедневието 😊
Какви са краткосрочните и дългосрочните цели пред CloudCart?
Дългосрочната цел е ясна – глобална доминация, хихи. Шегата настрана и дано не звуча като някакъв mad scientist, но това наистина е дългосрочната цел на CloudCart. И малко или много, вече сме на път да я постигнем, имайки предвид, че ни поставят в Топ 3 на електронната търговия в света. Ние искаме да оставим следа в живота на хората (като цяло, не само в България), и междувременно да прославим и страната ни, като от нашите ширини излезе следващия голям unicorn – CloudCart. И ние правим точно това, излизаме от България в момента при това с бесни темпове.
Краткосрочната е в посока на създаване на адекватна екосистема около CloudCart на партньори от всякаква големина и ранг – от единични фрийлансъри, през уеб студиа и агенции, та чак до телекоми и банки. Всички обединени от една ясна обща цел – да дадем правилните и адекватни цялостни решения и екосистема, чрез която българската икономика да премине в 21-ви век – да се дигитализира и да се спаси от подобни black swan събития като това, в което се намираме в момента.
Предлагате страхотна възможност различни компании да станат партньори на CloudCart и да предлагат вашия софтуер. Може ли да ни разкажеш малко повече?
Да, както споменах и в отговора току що, нашата партньорска програма е отворена към всички, които искат да имат стабилен бизнес партньор до себе си и да правят истински бизнес и пари заедно с някой друг, и да си ги делят като истински партньори.
Дали заради масивния ни предишен опит зад граница, или заради различния от чисто българския манталитет, ние се опитваме да мислим в посока win-win-win-win – да печелят крайните потребители, да печелят нашите търговци (клиенти), да печелят нашите партньори в партньорската програма, както в крайна сметка да печелим и ние, като притегателен център на цялата екосистема.
Честно казано ни е писнало тук по нашите ширини от това българите все да се делим, всеки да играе само за себе си и да подливаме вода един на друг. Това е дребнаво, жалко и тъжно. При това от народ, който е написал върху парламента си думите „Съединението прави силата“. Но явно ги е забравил тези думи. Ние се опитваме да ги възродим.

Коя е мечтата, която все още не си сбъднал?
Този тип въпроси са ужасно трудни. Като изключим успеха от глобалната доминация, към който сме се устремили, истината е, че реално не мога да кажа, че имам мечти, които да не съм сбъднал.
Имам по-скоро цели. Поне за мен, истински успелите хора нямат мечти в общия смисъл на някакъв трудно достижим или непостижим блян, а по-скоро имат мечти тип цел. Цели, които могат да се постигат. И при всяка постигната цел, се поставя следващата, и следващата и следващата.
Същите принципи между другото важат и за оцеляването в пустошта, или поне така ни разказва Беър Грилс – поставяй си достижими цели, постигай ги, и напред към следващите. Така освен да оцеляваш и живота ти ще е по-структуриран и интересен. И някой ден като се обърнеш да видиш откъде си минал, ще видиш огромния път, който си извървял и всички успешни цели (микро-мечти), които си сбъднал.
Четеш ли книги? Какво четеш в момента и кои са любимите ти заглавия?
Уви, тук ще започна с извинение, че не ми се отдава много възможност за четене на книги, въпреки не малката колекция, която сме събрали вкъщи, където имаме отделна стая-библиотека, която е предназначена за уединение, спокойствие и четене. По-скоро това, което чета е свързано с усъвършенстване на знанията и уменията ми, както и новини от индустрията. Но всичко това, се случва по-скоро онлайн.
А ако трябва да се върнем офлайн при книгите, не очаквай от мен да ти препоръчам книги от рода на „Монахът, който продаде своето ферари“ или „Богат татко, беден татко“. Няма лошо някои хора да ги приемат за невероятни пътеводители в живота. Аз бих препоръчал книгата на Jason Fried (създателя на компания Basecamp), която се казва „Rework“. Други автори, които следя са Simon Sinek, Derek Sivers и някои други.
Кои са най-ценните уроци от опита ти в бизнеса?
Ооооо, не са един или два. Няма да успея да ги разкажа всички базирани на последните ми 15 години професионален път. Но като цяло, това, което и книгите от предния въпрос ни учат е:
- да работим умно, а не много.
- да сме постоянни, а не да се отказваме при първия проблем
- да намерим партньори и съмишленици, които да третираме като равни, а не да се опитваме да направим сами всичко
- да инвестираме парите си, дори и в неуспешни бизнеси, но да инвестираме, а не да си ги държим под дюшека или в банката, защото там те не работят за нас.
Това са само няколко, които ми идват веднага наум измежду ред други уроци, за които можем да си говорим, надълго и нашироко с теб.
Какво следва от тук напред за теб?
Това само времето ще покаже. Но аз лично се надявам това, което следва за мен оттук нататък да отговаря на 2 любими мои максими, едната на плюшено мече, другата на един супер-герой, а именно:
„Колкото повече – толкова повече“ и „Напред и нагоре“ 😊
Благодаря ти за възможността да ви гостувам и да си поговорим толкова хубаво днес с теб на всички интересни теми и искам да благодаря на читателите, които са стигнали до края на това интервю. Дано ви е било интересно да чуете моите размисли и страсти по темите за бизнеса и „още нещо“. Ако искате да си поговорим, можете да ме намерите в LinkedIn или да ме потърсите през нашия сайт.