Ако все още не си прочел „Лилавата крава“ от Сет Годин – време е да я прочетеш. Тя е написана преди повече от 16 години, но концепцията е вечна, дори и днес. Макар че това технически е книга за маркетинг, тя наистина е и за идеите, които променят света … или поне света на малка група хора.
Представи си, че шофираш в продължение на дълги километри покрай крави, които пасат на живописни пасища. Разбира се, може да има крави, които имат по-атрактивна кожа или впечатляваща личност, но 20 минути по-късно няма да им обръщаш толкова голямо внимание. Малко след това завладяващата сцена ще стане скучна. Докато не видиш лилава крава. Това би било интересно… за известно време.
Същността на лилавата крава е, че хората не забелязват дадени продукти или услуги, освен ако те не са наистина забележителни. Липсата на силен маркетинг намалява възвръщаемостта. Това важи за всеки тип бизнес, независимо дали е спа, супермаркет, магазин за обувки, блог или консултантска фирма.
Както Сет така любезно казва:
„Много добро“ е ежедневното и едва ли си заслужава да се споменава“.
Сет Годин
Маркетингът като такъв трябва да бъде вграден в цялостния дизайн на услугата или продукта. Целта е да се направи нещо забележително – нещо толкова полезно, интересно, скандално и забележително, че пазарът ще иска да чуе какво имаш да казваш.
Като се има предвид, че тази концепция беше релевантна преди 16 години – тя има огромен смисъл и днес, само че 16 пъти по-актуална. Днес имаме все повече и повече избори, отколкото преди 16 години. Също така имаме все по-малко време да се справим…
Тези две стрелки обясняват защо вече не можем да си позволим да създаваме „обикновени“ или „много добри“ идеи – повечето хора ще го игнорират.
Продаване на странници
Проблемът е, че на повечето от нас ни е по-удобно да поставяме продуктите си в претъпкани пазари. Сигурно е уместно, когато пишем публикации за ползите от blockchain и AI, защото всички наши конкуренти го правят. Но в действителност перфектната стратегия трябва да бъде да го пренебрегваме.
Въпреки това, ние продължаваме да хвърляме мрежата си широко, като се опитваме да „уловим“ по-голямата част от потребителите, като се надяваме, че всеки ще скочи на борда, за да използва нашия генеричен продукт или услуга. Полученият ефект? Идеята няма да се разпространи. Идеята просто не е забележителна.
Инвестиране в кравата
В зависимост от твоята гледна точка, това е или отчайващо, или успокояващо знаейки, че лилавата крава във всяка област е изключително рядка. Рядкост е, защото хората се страхуват да поемат рискове. Видът риск, който те кара да отправяш критики и шансът никой да не погледне онова, което си създал.
Но точно това е процесът, който прави нещата забележителни. Това е повтарящият се процес, който организациите използват, за да открият периферията, която прави продуктите им забележителни. Сет смята, че всъщност е по-рисковано да се опитваш да се вместиш във вече пренаселен пазар. „Скучното е най-рискованата стратегия.“
Днес потребителите все повече се интересуват от забележителни продукти – простотата и красотата на Apple Mac, елегантността и историята зад всяко колие на Tiffany или бутилката с вино, която Meriton дава на своите гости във всяка хотелска стая.
На даден етап някои дизайнери, предприемачи и мислители са наричани луди. Но има една малка фен база, която всъщност си мислят, че това, което те създават, е забележително. Има странници (като теб и мен), които забелязват лилавата крава сред всички други „много добри“, но обикновени крави.