Стартирал си онлайн магазин и правиш няколко продажби месечно. Поздравления! Но! Тук има едно голямо НО! Ако си си мислел, че можеш да изстискаш всяка възможна продажба от твоя онлайн магазин без неговата оптимизация и правилна стратегия – то значи, че жестоко се самозалъгваш.
Това, което правиш в момента, за да поддържаш някакво ниво на продажби може да ти се струва добре, но знай, че винаги може нещата да се подобрят и продажбите да се увеличат. Просто трябва да имаш правилната нагласа и стратегия към потребителите.
Ще бъда честен с теб – нямам онлайн магазин. Но, съм създавал и оптимизирал такива сайтове и съм помагал на собственици на магазини, които са търсили съвети и начини за увеличаване на клиентската си база и съответно – продажбите.
С тази статия искам да помогна на теб и твоя магазин да изстискате всяка възможна продажба, която може да бъде осъществена чрез твоя онлайн бизнес.

Препродажба и крос-продажба на продукти
Да речем, че си купуваш нова китара, но в рамките на няколко години искаш да обновиш инструмента и искаш нов. В подобен момент можеш да продадеш стария модел, за да се сдобиеш с нова по-скъпа китара.
И така, купуваш си скъпата китара, но впоследствие се сещаш, че ще се нуждаеш от капо, струни, тунер и други аксесоари. Крос-продажбите (кръстосани продажби) стават, когато бизнесът знае, че можеш да се нуждаеш от други предмети, близки до продукта, който желаеш.
Нека да ти дам друг пример. Искаш да се сдобиеш с висококачествен микрофон. Причините, поради които може да искаш подобен продукт са: ти си подкастър; правиш ъпгрейд на радио станцията си или имаш собствено домашно звукозаписно студио.
Какви други продукти ще трябва да закупиш заедно с този микрофон? XLR кабел? Аудио интерфейс? Стойка? Кръстосаните продажби не са никак трудни, когато знаеш от какво друго може да се нуждае клиентът, когато прави покупка за един специфичен продукт.
Препродажбите и кръстосаните продажби правят около 35 процента от приходите на Амазон, което значи, че и ти трябва да се замислиш за подобна опция към твоята стратегия.
Елиминиране на изоставените колички
За всеки 100 посетители на твоя магазин, около 60-70 от тях ще изоставят своите колички. Това е частта, където много от онлайн бизнесите губят тонове пари. Или така нареченото – оставяне пари на масата.
Нека предположим, че продаваш продукти на стойност 200 лева на 40 клиента месечно. Това се равнява на 8000 лева в приходи. Но в същото време, ако съумееш да намалиш изоставените колички и съответно увеличиш продажбите с 60 процента – ще можеш да се наслаждаваш на петцифрени приходи!
Една от главните причини, поради които клиентите изоставят своите колички е или в цената на стоката, или в допълнителните такси, които трябва да заплати. Ако успеят да намерят същият продукт по-евтино на друго място, те със сигурност ще напуснат сайта ти. Ако се добавят такси за доставка или други неочаквани разходи към тяхната поръчка, те ще намерят друг магазин.
Има много начини за ограничаване скоростта на изоставянето, а един от най-простите е с последващи имейли. Един автоматичен имейл може да намали изоставените колички драстично.
Как можеш да оптимизираш имейлите си, които трябва да се отличават от всички останали:
- Напомняй на клиента за това какво е имал в количката. Какъв продукт са изоставили? Покажи им.
- Спечели тяхното внимание. Използвай интересни заглавия, текст и картинки, за да ги накараш да се върнат в онлайн магазина.
- Изпрати им код за намаление. Накарай ги да приключат своята поръчка.
- Запасвай стоките им. Да не би да са искали да си поръчат онази лимитирана серия маратонки? Запазвай им ги за някакъв период. Дори и да са толкова специални, впоследствие могат да се върнат за тях.

Използвай социални медии
Без изненада, един от най-големите източници на трафик за онлайн магазините са социалните мрежи като Facebook и Instagram. Други доста добри начини за докарване на трафик и продажби са – Pinterest, Twitter, YouTube и дори Reddit. Разбира се, в зависимост от твоята бизнес ниша, може да имаш успех и с други подобни социални мрежи. Струва си времето и парите, за да се експериментира и да се открият точните източници.
Използвайки Facebook Ads, SA Company успяват да увеличат своите продажби с 37 процента. Изненадващо, SA успяват и да развият бизнеса си като увеличават своите служители от 1 до над 50 за периода на рекламиране в социалната мрежа.
Собствениците на средни и малки бизнеси могат да се оплакват от използването и плащането за социална реклама, но без правилна стратегия възвръщаемостта на инвестицията може да е отрицателна. Но факт е, че трафикът от социалните мрежи докарва продажби и пренебрегвайки го, може да струва още по-скъпо на бизнеса ти.
Намери афилиати
Партньорството с афилиати може да помогне доста на продукта ти, тъй като те са мотивирани от съответната комисионна, която ще получат в замяна. Това означава, че трябва да даваш процент от своята печалба на афилиатите, но увеличаването на продажбите може да си струва. В същото време, това е безплатен маркетинг за твоите продукти и бизнеса ти, а плащането може да се извършва само след продажба.
Ето няколко стъпки, които можеш да предприемеш, за да си гарантираш успех с твоята партньорска програма:
- Направи своето изследване. Проучи добре начина за създаване на подобна програма и стартирай, знаейки в какво навлизаш.
- Намери афилиати. Чрез достигане до вече утвърдени мрежи, можеш лесно да намериш хора, които биха продавали твоя продукт.
- Плащай добре на партньорите си. Разходите за плащането на твоите афилиати може да се окаже по-евтина от разходите за реклама.
Направи така, че бъдещите ти партньори да могат да се регистрират лесно. Добави линкове за следене на техните профили за сайтовете им. Колкото по-лесно се имплементира всичко около продуктите ти в техните сайтове, толкова по-добре за самият теб.

Бъди креативен
Подобряването на продуктовите описания и тяхната презентация може да се окаже изключително важна за продажбата им. Избягвай вече изтърканите фрази и словосъчетания, а се опитай да бъдеш креативен. Използвай атрактивни фотографии на продуктите, за да създадеш доверие между онлайн магазина и клиентите.
Какво друго можеш да направиш? Аз бих ти препоръчал неща като:
- Експериментирай с Instagram. Средната цена на продуктите, които се продават в тази социална мрежа е 65 долара. Не е трудно да се забележи защо много бизнеси го използват в своята маркетинг стратегия.
- Имплементиране на магазин директно във Facebook. Можеш да използваш инструмента Facebook Store, за да продаваш директно в социалната мрежа или да пуснеш само определени продукти там.
- Дай възможност на клиентите да създават свои списъци с желания. Можеш да изпращаш индивидуални имейли на клиентите си, когато някой от техните продукти в списъка е с намаление.
- Обръщай внимание на потребителските мнения. Не забравяй и за значението на социалното доказателство.
Заключение
Без значение на това, което искаш да постигнеш, има изобилие от инструменти, които са на една ръка разстояние. Можете да постигнеш по-големи печалби за твоя електронен магазин, без да се налага да „отглеждаш“ своята клиентска база, което може да се окаже и по-скъпия маршрут. Има ли нещо, което не правиш в момента, но което да може да увеличи твоите продажби? Замисли се над това!