Януарският Марш на Жената в Ню Йорк привлече вниманието на световните медии и запали искра, но какво можем да правим всеки ден наистина, за да повлияем на жените, които познаваме в бизнеса? Малко след Международния ден на Жената и като човек заобиколен от прекрасни дами, искам да споделя няколко начина за това как всички ние можем да подкрепим жените в бизнеса, предприемачеството, консултирането или просто да им помогнем да счупят собствения си таван през годината.
Преди да помогнем, трябва да осъзнаем защо и кога подобна помощ е необходима. Помагайки на мъжете и жените да забележат, когато една дама е пренебрегната или по-лошо – избутана надолу в професионалната сфера и причините защо това се случва, ще направи по-лесно да разберем и запомним как можем да помогнем.
Кога това се случва?
Като член на Клуб Маркетинг в Икономически университет Варна в екипа си имам страхотни дами, които искат да се развиват в различни направления. Наскоро попаднах на една тема в известен български форум, където едно момиче сподели: „Когато съм на събрание и предложа дадено решение или идея, тя не се приема, докато ако някой мъж предложи много близка или почти същата идея, тя се приема с повече поддръжници.“ Друго момиче в темата отговаря: „Някои жени в моята практика са доста конкурентноспособни и понякога предпочитат съюзи с мъжете. Клиентите, дори и те да са жени, предпочитат да наемат мъже консултанти за сметка на жените консултанти. Защо не подкрепяме всички заедно, така както мъжете правят в старите мъжки клубове?“ Темата продължава с други мнения на дами, като следното грабва вниманието ми: „Когато изпращам даден мой питч, където очертавам даден бизнес модел, който обхваща общите проблеми, които жените срещат, повечето потенциални инвеститори просто не оценяват тези проблеми в бизнеса.“
Защо се случва?
Факт е, че повечето управленски позиции в корпоративният свят са заемани от мъже. Според едно проучване на National Women’s Business Council, компаниите управлявани от жени получават едва 2 процента от рисковия капитал, докато при компаниите изцяло от мъже, този процент е 18.
- Може би съществуващите критерии не смятат това, което жените носят на бизнеса: многозадачност, съпричастност с клиентите, създаването на връзка/алианс и изграждането на екип.
- Може би не сме успешно измислили как да мобилизираме, да си сътрудничим и да увеличим гласовете си срещу това колективно.
- Може би просто не са ни научили как да подкрепяме жените в бизнеса.
Как можем да променим това и да помогнем?
Когато дамите се чувстват нечути
Те се чувстват нечути, когато на дадено събрание тяхната идея не се възприеме по начина, по който се възприемат идеите на колегите им мъже. Активното приписване на идеите на техните създатели помага за привличане на вниманието в тези ситуации.
Интересен факт е, че по времето когато президент на САЩ е Барак Обама, жените в неговата администрация са правили следното нещо: когато жена давала идея или решение за даден проблем, нейните жени колеги са повтаряли нейните думи, за да акцентират върху предложението. Това помога на всички, мъже и жени, да признаят приноса, който идва от жената, която първа предлага идеята или решението.
Помагане на дамите в стълбицата към върха
Много малко от позициите на върха са държани от дами. Вместо просто да се фокусираш върху своето изкачване по стълбицата на успеха, вдигни глава и се огледай за някоя страхотна жена, която също се опитва да стигне висините. Помогни й с трудните решения, сподели от своя опит и дай своята подкрепа за нейните бъдещи начинания.
Един от начините за стартиране е още от училищата и университетите. Наскоро имах страхотен разговор с една прекрасна дама, която ми сподели своите идеи за бизнес, а те бяха наистина страхотни. Дадох и своята подкрепа и винаги съм готов да помогна с каквото мога.
Контакти и социални канали
Много жени са родени маркетинг експерти и създават страхотни проекти или пък ангажират в социалните аудиториите в социалните мрежи. Като постваш или рекламираш услуги на приятели и пишеш блог статии, можеш ужасно много да помогнеш на дама в нейните бизнес начинания. Изисква се много малко усилие от нас, за да помогнем на приятелка в бизнеса и брандинга.
Наскоро у нас стартира Dolls Academy – Академия за предприемчиви дами. Организаторите й от Клуб „Млад предприемач“ към Студентски съвет на Икономически университет-Варна дават шанс на младите дами да се включат в едно предизвикателство, което ще ги промени изцяло.
С подобни начинания като това, можем да помогнем на нашите жени колеги, консултанти или предприемачи да предприемат стъпки, за да се издигнат и да изградят един успешен бизнес.