Хенри Форд, създателят на легендарният модел Т и който се превърна в синоним за американската автомобилна иновация, често е свързван и със създаването на технологията за поточната линия, но всъщност не е. Тъй като доста често се бърка с това кой точно е създателят на поточната линия се смята, че е именно автомобилен инженер съвременник на Форд – Рансъм Олдс от Oldsmobile.
Като дете Хенри е обичал много да играе със часовници, разглобявал ги и ги сглобявал отново, а в последствие на 12 започва да работи като техник в местния часовникарски магазин. Като син на фермер, Хенри Форд мразел фермерската работа и често се опитвал да поправя тракторите на баща си във фермата.
Той ясно притежавал това, което неговият биограф Ричърд Сноу споделя: „Интуитивно усещане за машини от най-ранна възраст.“ Да, той не е истинският създател на поточната линия, но той толкова много развива тази технология, че в последствие всички я асоциират с него.
Ford се опитвал да увеличи ефективността на своите фабрики в продължение на години. През 1903 година, на 40-годишна възраст, той започва третия си опит в производството на автомобили: стартира Ford Motor Company. Първата кола на фабриката, модел N е построен от работници чрез организиране на частите в един ред на пода, докато шасито се влачи надолу по производствената линия. Когато значително подобрения модел Т излязъл от производствения цех през 1908 година, като „достъпният автомобил“ продаващ се на цена от 825 долара, а впоследствие цената й пада до 350 долара.
[highlight text=“Аз не изобретих нищо ново. Просто сглобих кола открита от други хора, зад които са стоели векове труд, както и откритията на други хора, които ги предшестват… Така е и с всяко ново нещо. – Хенри Форд“ color=“blue“]
И когато идвало момент, в който работниците на Форд били толкова изморени от работа и искали да напуснат, заради монотонноста на работата, той удвоявал заплатата им до 5 долара на ден, което било нечувано за това време. До 1919 година, тъй наречения пионер произвел половината автомобили в Америка.
Влиянието на Хенри Форд било епично. Разходките до близкия град се превърнали в нещо нормално. Вече имало причини да се стартира създаването на пътища между градовете, както и да се създават ресторанти и места за почивка между тях. Автомобилът на Форд се превърнал в популярната култура на страната и довел до раждането на индустрии, които не съществували преди това.
„Всеки нов век нашата страна се пресъздава от технологията“, казва биографът Ричърд Сноу. „Преди 127 години бяха железопътните линии, в нашето време са микропроцесорите. Тези технологии правят повече от това просто да променят нашите навици, те променят начина, по който мислим.“
Без съмнение е това, че създателят на прословутият Модел Т е истински пионер в това, което прави. Той също така е бил пионер и в други области и начини. Ето защо Хенри Форд бил радикален и имал визия за нещата.
Форд се борел за своите принципи
Докато Форд е познат с това, че произвеждал коли, също така отбелязал много точки и в редица други новости в автомобилната индустрия до днес. Той печели дело за авторски права през 1911 година, борейки са и за малките автомобилопроизводители, споделя Мат Андерсън – транспортен уредник в Музея на Хенри Форд.
Битката се водела дълги години, през които Форд се превърнал в доста заможен автомобилопроизводител, който може да си позволи да плаща за такси на адвокатите по онова време. Но победата не дошла лесно, през 1909 година съдията по време на делото отрежда в полза на съперниците на Хенри. След това Форд наема нов адвокат и се противопоставя на това решение. През 1911 година Американският апелативен съд отрежда в полза на Форд.
Форд виждал в бъдещето
В началото на новия век автомобилите се превърнали в играчката на богаташите. Цените достигнали пет пъти стойността на къщи намиращи се в предградията. В отгвор на тези тенденции, Форд още повече искал да създава масови автомобили на достъпни цени, които всеки американец може да притежава. Това довело до конфликт с финансовите съветници във Форд Мотърс.
През 1908 година, когато Хенри стартирал Форд Мотърс, средностатистическият човек не притежавал кола. До 1919 година, Форд произвеждал половината коли в Съединените Американски Щати. А цената била изключително атрактивна – само 350 долара.
Неговата способност да даде на хората евтин автомобил на средната и ниската класа довело до промяната на правилата в тази индустрия.
Форд бил господар на лидерството
Форд създал първата версия на своя автомобил още докато работел за Edison Illuminating Company. За да превърне идеите си в реалност той убеждавал други техници да създават вместо него като ръководел операциите.
За да накара хората му да останат на работа в компанията му, освен че увеличил заплатите им до 5 долара на ден, Форд често ходел да ги посещава по домовете им и силно се интересувал от това какви са проблемите и желанията им. Искал хората му да работят в най-добрите условия, за да могат да създават най-добрите автомобили за хората в Америка.
Форд виждал маркетинг възможности навсякъде
Хенри знаел как да говори пред публика и обичал да разговаря с журналистите. „Представянето на втория Модел А през 1927 година било пример за това как той се вживявал като шоумен. Хенри давал информация за колата капка по капка, което давало възможност на медиите да спекулират за новия модел.“
През 1915 година, Форд Модел Т станал част от популярната култура с различни шеговити книги и песни, които го олицетворявали като евтината кола. Форд събирал тези книги и впоследсвие ги подарявал като безплатна реклама, споделя Сноу.
Форд взимал рисковани решения
Много са примерите, в които Хенри поемал рискове. Преди Форд Мотърс имал две фалирали автомобилни компании. Без значение, третият път се оказал успешен, доказвайки упоритостта му и желанието за работа.
По това време той вече бил на 40, женен и с дете. Заплатата му била доста добра, работейки за Edison Illuminating Company по данни на Андерсън.
И все пак, след като бил изгонено от втората си компания, Хенри Форд Къмпани, през 1902 година той бързо се прегрупирал. Намерил нови средства и стартирал Форд Мотър през юни 1903 година.