От известно време си говорим доста често за оптимизация на сайтове за търсещи машини тук в MarketKing.bg. Предишните материали се получиха доста добре, така че смятаме да продължим по темата.
В тази статия ще те преведа през няколко лесни начина, по които може да правиш безплатни изследвания за ключови думи. Ще научиш повече за това какво представляват ключовите думи, защо трябва да правиш проучване на ключови думи и какви безплатни инструменти може да използваш за анализа им.
Какво са ключови думи?
Google (и другите търсачки) винаги работят за подобряване на резултатите от търсенето, така че да получиш най-добрия отговор на въпроса си. В края на краищата, затова пишеш въпросите си в Google – защото искаш отговор на въпроса си и го искаш бързо.
Google използва думите, които въвеждаш в лентата за търсене, за да определи най-добрия начин да отговорите на въпроса ти. Често срещаните фрази, въпроси и думи, които хората въвеждат в Google (или други търсачки) са ключови думи.
Изследването на ключовите думи е свързано с обратното проектиране на този процес. Става въпрос за питане „Какво би търсила моята идеална аудитория или клиент в Google и как мога да изскоча отгоре в класирането на SERP (страница с резултати от търсене)?“
Защо трябва да правя проучване и анализ на ключови думи?
Ако създаваш някакъв вид съдържание за своя бизнес (като публикации в блогове, уебсайтове, уеб семинари, социални медии или видеоклипове в YouTube), тогава трябва да правиш проучване на ключови думи.
Ако не правиш проучване на ключови думи, твоят маркетинг план няма да е пълен – откъде ще знаеш точно какви думи, фрази и въпроси търси твоята целева аудитория? И ако не знаеш какво търсят, как може да създадеш ценно съдържание за тях?
Може би си мислиш, че знаеш, но изследването на ключови думи помага да разбереш със сигурност.
С изследването за ключови думи може да създадеш списък с фрази, които знаеш, че хората търсят и след това да използваш този списък, за да създадеш ценно съдържание за своите читатели. Изследването на ключови думи също помага да се класираш по-добре, когато става въпрос за оптимизация за търсачки (SEO). Когато започнеш да включваш общи ключови думи в твоя уебсайт, блог, канал в YouTube и т.н., ще имаш по-голям шанс да спечелиш органичен трафик.
Платено срещу безплатно проучване на ключови думи
Въпреки че има много неща, които може да получиш безплатно, когато става въпрос за изследване на ключови думи, искам да отбележа, че платените инструменти за изследване на ключови думи са единственият начин да се докоснеш до цифрите, когато става въпрос за адекватно и качествено изследване.
Някои от цифрите, които визирам, включват:
- Трудност при търсене (или доколко конкурентната ключова дума ще бъде класирана по органичен начин)
- Платена трудност (или доколко конкурентната ключова дума ще бъде в платеното търсене)
- Цена на кликване (или средната цена, която би платил за кликване на ключова дума)
- Обем на търсене (колко търсения средно тази ключова дума получава на месец)
Няма да получиш пълна картина на ключова дума в безплатното си проучване, без в крайна сметка да се наложи да платиш за планиране на ключови думи. Докато някои безплатни инструменти ти дават малко от тези данни или дават възможност да получиш безплатна пробна версия за някои от техните платени услуги, в крайна сметка ще трябва да си платиш.
Ако правиш значително количество изследвания на ключови думи, платеният инструмент ще си струва инвестицията. В тази статия няма да обсъждам платени инструменти за изследване, но знам, че те са достъпни за теб, ако се поинтересуваш. Може и да се свържеш с мен, за да ти помогна с мои препоръки.
Все още обаче има много чудесна информация, която може да получите безплатно, без платен инструмент за планиране на ключови думи. Това е особено полезно, ако тепърва започваш или се нуждаеш от нови идеи за съдържание за твоя бизнес и нямаш левчета, които да похарчиш за скъп инструмент за планиране.

Безплатни инструменти за анализ на ключови думи
Нека първо започнем с проучване на потребителите. Добро място за търсене на ключови думи и идеи за съдържание за това, което ще резонира най-много сред твоята аудитория, е да слушаш аудиторията си.
Общите въпроси за обслужването на клиентите на твоя бизнес: Най-доброто място да разбереш какви въпроси има целевата аудитория е да разгледаш въпросите, които те задават на теб или на твоя екип за обслужване на клиенти. Какви са тези въпроси? Превърнете тези въпроси в съдържание, което ще бъде изключително полезно за всички тях.
Сайтове за ревюта: Какви въпроси, думи или фрази се използват за описание на продукти или услуги в сайтове за ревюта? Те може не само да помогнат за подобряване на цялостния ти бизнес модел, но може да предложат и възможност за съдържание. Тук има директна обратна връзка, въпроси, притеснения, за които твоята публика пише. Това е видът на нещата, на които трябва да гледаш, когато си чешеш главата, опитвайки се да мислиш за съдържание, което ще резонира и ще осигури стойност за аудиторията.
След като отделиш време да изслушаш клиентите си, има и други страхотни уебсайтове, които може да използваш, за да провериш пулса на своята индустрия и да чуеш директно от хора, които може да са сред тази аудитория. Тези уебсайтове са безплатни за използване и са чудесни начини да получиш идеи за ключови думи и съдържание.
- Амазон. Дори да не продаваш нищо в Амазон, този уебсайт все пак може да ти бъде полезен. Виж въпросите на клиентите и обратната връзка за продукти в твоята индустрия. Използвай ги, за да разбереш какво търсят хората и какви въпроси имат, когато става въпрос за индустрия или тематична област.
- Quora. Това е форум за публикуване и задаване на въпроси. Следвайки тематичните области, които обхваща бизнесът ти, може да видиш какви въпроси задават хората. Използвай тези въпроси, за да изградиш идеите си за съдържание.
- Reddit. Този сайт е чудесен не само за сваляне на хедж фондове с GameStop, но и за проучване на ключови думи и съдържание. Потърси темата, за която искаш да пишеш, и виж коментарите в съответните общности, за да разбереш какво говорят хората или ключовите думи, които използват.
- Facebook & LinkedIn групи. Присъедини се и следвай групи от теми, за които се надяваш да пишеш. Не само може да разбереш какви въпроси задават хората, но и езика, който използват. Това е езикът, който трябва да използваш в маркетинговите си материали, за да звучи достоверно и да се хареса на аудиторията като човек, на когото може да се довери.
- Специфични за отрасъла дискусионни групи и форуми. Потърсо и намери различни форуми в твоята индустрия. Тези ресурси са чудесни, за да се потопиш в съзнанието на своя идеален потребител, да се запознаеш с тенденциите и да се увериш, че улавяш езика и ключовите думи, които хората често използват.
Безплатни генератори за ключови думи
След това нека поговорим за някои безплатни инструменти, които ще ти дадат представа за конкретни ключови думи, които трябва да използваш в съдържанието си.
- Keyword Guru – Както споменах, няма да знаеш какъв е обемът на търсене за тези ключови думи или колко конкурентни ще бъдат те за класиране. Но този инструмент ти помага да получиш представа за ключовите думи, които хората търсят в рамките на определена тема, която си идентифицирал, за която искаш да пишеш.
- Soovle – Подобно на Keyword Guru, този инструмент търси не само в Google, но и други търсачки за популярни ключови думи, които се отнасят до ключовата дума, която въвеждаш в лентата им за търсене. Това може да ти даде представа какво хората използват, за да търсят по тази тема.
- Keywordfinder.io – Безплатната версия на този инструмент ще ти покаже идеи за ключови думи, но не и нищо друго. Това, което ми харесва обаче, е, че може да въведеш до пет идеи за ключови думи наведнъж, така че да може да видиш пълен списък с идеални ключови думи въз основа на няколко от твоите предложения, вместо да ги пишеш едно по едно.
- Keywordtool.io – Подобно на инструмента за търсене на ключови думи горе, този инструмент ще ти покаже само списък с ключови думи, а не никоя от данните без надграден план (платен). Въпреки това, също полезен безплатен ресурс за идеи за ключови думи.
- Keyword Generator – Този инструмент ти дава до 150 идеи за ключови думи на търсене. За първите 10 ключови думи в търсенето те ще покажат колко трудно може да бъде класирана тази ключова дума. Освен това дава и някои числа около обема на търсене, които не получаваш толкова често в безплатен инструмент!
- AnswerThePublic – Освен този много зловещ, но и примамлив човек, който те гледа, AnswerThePublic е чудесен инструмент, който предлага безплатни предложения за ключови думи до определен момент, така че в крайна сметка трябва да си платиш. Но това, което ми харесва в този инструмент, е, че събира цял визуализиран отчет за теб относно потенциални ключови думи или въпроси, които хората търсят, свързани с ключовата дума, която въвеждаш.
Някои инструменти са разширения, което означава, че можете да ги изтеглиш безплатно в Google Chrome (и други браузъри в зависимост от инструмента) за използване, когато търсиш неща в Google. Важно е да спомена, че ако ползваш браузър базиран на Chromium, също можеш да ги свалиш от магазина за приложения на Google Chrome.
- Keywords Everywhere – Може да инсталираш тази добавка на Chrome или Firefox. Най-хубавото е, че Keywords Everywhere ти показва месечен обем на търсене, цена на кликване (CPC) и данни за конкуренцията на ключови думи на множество уебсайтове. Плюс това е разширение, така че е вградено направо в твоята търсачка.
- Keyword Surfer – 100% безплатно разширение, което ти позволява да виждаш обеми на търсене директно в резултатите от търсенето си с Google. След като въведеш целевата фраза и натиснеш Enter, ще разкриеш обеми на търсене, предложения за ключови думи, свързани термини, показатели за видимост и данни на страницата.

Анализ на ключови думи през Google
Има много повече инструменти, които може да използваш, но това са едни от любимите ми. Сега нека поговорим за това как Google може да ти помогне. Google също иска твоят уебсайт да се класира, защото печелят, когато предоставят най-висококачествени отговори на потребителски въпроси. И разбира се, най-качественият отговор на въпроса на дадена целева аудитория ще бъде твоето съдържание!
- Google Keyword Planner – Това е чудесно таргетирано планиране на ключови думи за твоя бизнес, което, ако имаш акаунт в Google Ads, може да получиш безплатно предложения за таргетирани ключови думи.
- Google Search Console – Инструментите и отчетите на Search Console помагат да измерваш трафика и ефективността на търсенето на даден твой сайт, да решаваш проблеми и да караш сайта да блести в резултатите от търсенето с Google.
- Google Trends – Искаш ли да разбереш какво е в тенденция? Google предлага този безплатен инструмент, който ти позволява да разбереш по-добре какво търсят хората и как интересът към тази тема се е променил във времето.
Какво да правиш с ключовите си думи, след като ги проучиш?
След като идентифицираш ключови думи, като използваш безплатните инструменти по-горе, може да ги използваш, за да си помогнеш да избереш теми, за които трябва да пишеш съдържание (като публикации в блогове, уеб страници, видео съдържание, уеб семинари, целеви страници и т.н.).
В крайна сметка хората търсят и искат отговори на тези теми или въпроси. Би могъл да позиционираш себе си или своята компания като ресурс, от който се нуждаят, за да получат отговора на тези въпроси. Ако съдържанието ти е висококачествено и отговаря на въпроси, ще имаш по-голям шанс да се класираш в резултатите от търсенето в Google за дадена ключова дума.
Включи ключовите си думи навсякъде, които Google може да ги заснеме и използва като част от техния алгоритъм, за да знае точно за какво става въпрос в съдържанието ти. Това означава, че трябва да включиш ключовите си думи (където има смисъл) в заглавните маркери, мета описания, H1 или H2 заглавия на уебсайта, блога и др. Ако качваш видеоклип в YouTube, например, включи ключовите си думи заглавието, описанието и таговете за това видео.
Забележи, че споменах, че трябва да включваш ключови думи там, където има смисъл. Това означава, че не бива да натъпкваш ключови думи в името на набиването в съдържанието. Това прави писането ти да звучи странно и принудено. Включи ги там, където има смисъл, но не чувствай, че трябва да прекаляваш.
В края на краищата, най-добрият начин да повишиш своето SEO класиране е да осигуриш стойност. Когато предоставяш стойност, получаваш хора на своя сайт и те остават там, могат да конвертират или да направят нещо друго в бъдеще. можете да направите това, ако пълните съдържанието си с ключови думи, които затрудняват четенето. И не може да направиш това, ако пълниш съдържанието си с ключови думи, които затрудняват четенето.
Заключителни думи
Така че, за да обобщим, изследване от такъв тип ти помага да знаеш точно какво търси твоята целева аудитория. Това дава кратка информация за вида съдържание, върху което трябва да се фокусираш, и ти помага да се класираш по думи, които хората търсят в Google.
Въпреки че за дългосрочен успех може да се нуждаеш от инструмент за изследване на платени ключови думи, това са чудесни решения за безплатни идеи, които ще ускорят процеса на създаване на качествено съдържание.
Какви инструменти за ключови думи пропуснах и го ползваш в ежедневието си? Сподели с мен в коментарите по-долу и ме уведоми!