Как може успешно да създадеш дигитален маркетинг план за своята фирма? Твоят план за дигитален маркетинг трябва да съдържа SEO, анализи, уеб позициониране, стратегии, социални медии, цели и показатели.
Стартирането на дигитален маркетинг без предварително разработен план или стратегия би могло да доведе до неуспех, ако не се вземат предвид всички аспекти, които биха могли да повлияят на тяхното развитие. Когато разработваш план за дигитален маркетинг, трябва да включиш компоненти като определяне на целева аудитория (личност на купувача), бизнес цели и адекватно предложение за покупка.
Какво е дигитален маркетинг план?
Маркетинговият план е документ, съдържащ подробности за всички маркетинг аспекти като кампании или действия. В него са описани подробно каналите, които ще използваш, развитието, инвестицията, времената и т.н.
Според Филип Котлър, считан за един от бащите на съвременния маркетинг, маркетинговият план служи:
„Да се документира как стратегическите цели на организацията ще бъдат постигнати чрез конкретни маркетингови стратегии и тактики, като клиентът е отправна точка. Той е свързан и с плановете на други отдели в организацията.“
Филип Котлър
Имайки това предвид, нужно ли е на твоята компания да има маркетинг план? Според PRFirm и по наше мнение отговорът е силно да: 100% ДА. Имаш нужда от него за:
- Привличане, убеждаване, преобразуване и да накараш клиентите да се влюбят в твоя продукт или услуга.
- Планиране на всички стратегии и действия за достигане до целевата аудитория.
- Сегментиране на маркетинговите кампании за предоставяне на стойност във всеки етап.
Преди да разработиш стъпките, които определят структурата на дигиталния маркетинг план, трябва да си наясно с няколко ключови елемента за своя бизнес – целта и каналите, където трябва да присъстваш и коя е твоята конкуренция и какво правят те онлайн.
След това ще ти дадем разбивка на структурата стъпка по стъпка за създаване на дигитален маркетингов план за твоята компания:
Структуриране на дигитален маркетинг план стъпка по стъпка
Стъпка 1: Ситуационен анализ
Първото нещо, което трябва да направиш, когато разработваш своя план за дигитален маркетинг, е да извършиш вътрешен и външен анализ (SWOT анализ) на фирмата. Полезна рамка за това е SWOT анализът, който ти позволява да разгледаш силните страни, слабите страни, възможностите и заплахите за компанията и пазара като цяло.
Трябва да сме запознати с екосистемата, в която работим, какви са нуждите на нашите клиенти и къде да бъдат адресирани. Този анализ е еднакво качествен, колкото е и количествен чрез разглеждане на фактори като дигитални навици, посредници, инфлуенсъри и други.

Прилагането на техники за сравнителен анализ, които имат за цел да идентифицират най-добрите дигитални практики и истории за успех и да ги приложат в бизнеса, е все по-важна част от цялостната корпоративна стратегия.
Също така трябва да проведем вътрешно проучване, за да видим каква е ситуацията в нашата компания през дигиталната ера. Ориентиран ли е сайта ни към клиентите? Как е използваемостта и преживяването при сърфиране? Периодично актуализираме ли нашия блог? Какво е текущото позициониране на нашия уебсайт в търсачките? И какво е присъствието ни в социалните медии?

Стъпка 2: Установяване на маркетинговите цели
Веднъж след като заемеш своето място на пазара и силните си точки на ум, работи върху измислянето на някои цели, за да имаш ясна представа къде трябва да те отведат тези действия. Всичко, което планираш трябва да работи за постигането на тези цели.
При стартирането на PRFirm си поставихме няколко основни цели, които продължаваме да изпълняваме с всеки изминал ден на нашата работа в компанията.
- Първа година: стартиране на бизнеса и подписване с първите клиенти.
- Втора година: свръх обслужване на текущи клиенти.
- Трета година: инвестиране в маркетинг и наемане на нови кадри.
- Четвърта година: разширяване на основното предлагане.
Може да работиш върху разработването на тази част от твоя план за дигитален маркетинг, като имаш предвид рамката за SMART цели: конкретни, измерими, постижими, подходящи и навременни цели.
Ето и един лесен пример:
- Не SMART цел: Искам да увелича посещенията на корпоративния ни сайт.
- SMART цел: Искам да достигна до средно 20 000 посещения на месец в рамките на следващите 3 месеца. За да го осъществя, ще направя X, Y и Z.
Стъпка 3: Дефиниране на маркетинг стратегията
След като дефинираш своите бизнес цели, какво ще направиш, за да ги постигнеш? Персонализацията става все по-важна в дигиталния маркетинг. Ето защо, когато става въпрос за определяне на твоята стратегия за изпълнение на плана, имай предвид тези фактори:
⭐ Сегментиране на целева аудитория. Знай към кого искаш да се обърнеш, какви са техните вкусове, нужди или предпочитания, къде търсят, за да отговорят на техните очаквания и други. Това е моментът да създадеш профил на своя купувач.
⭐ Позициониране. За да постигнеш правилно позициониране от първостепенно значение е да си много ясен (и да достигнеш до аудиторията си по същия начин) за това какво представлява стойностното предложение и какво съдържа. Накратко, затова потребителят трябва да избира теб, а не конкуренцията. Трябва да знаеш как ще съобщиш уникалното си предложение и как да го направиш по подходящ начин в каналите, в които присъства аудиторията (социални медии, блогове, имейл маркетинг и други).
⭐ Стратегия за съдържанието. Това е важно за създаването, разпространението и управлението на оригинално съдържание, което привлича потребителите и позиционира марката като важна в съзнанието им. Освен това, трябва да съставиш конкретен комуникационен план (маркетинг на съдържанието) за всеки канал. Някои от инструментите, които използваме за изпълнение на тази стратегия са:
- Анализ на ключови думи
- Календар на съдържанието
- Постване в социалните мрежи
Стъпка 4: Дигитални стратегии и тактики
Въз основа на нашите цели (привличане, преобразуване и лоялност) ще започнем да изпълняваме различни стратегии: маркетингови кампании по имейл, социални медии, CRM, уеб оптимизация, SEO стратегии, PR статии и други.
Днес като се има предвид, че броят на каналите се умножава и количеството информация, която получаваме за нашите клиенти също се увеличава и за това важно е да използваме инструменти за автоматизация на маркетинга, които ни позволяват да автоматизираме кампаниите.
Благодарение на тези тактики ще може да създаваш работни процеси, които ще позволят да управляваш стотици кампании с едно кликване. Ще може да персонализираш съобщения въз основа на личността на купувача си, увеличавайки шансовете за успех.
Технологията се превърна в основен инструмент за прилагане на цифрови стратегии, като за теб е критично да се научиш да се възползваш максимално от нея.
Стъпка 5: Измерване на резултати и KPI
Работата не свършва, след като си проектирал и внедрил дигитална маркетингова стратегия. Следващата стъпка е една от най-важните: анализ на резултатите. Анализът се превърна в критичен стълб за успешно оптимизиране на дигиталния маркетинг и разходите.
Трябва да измерим всяко действие, използвайки KPI, за да разберем дали сме възстановили своята инвестиция и дали сме на печалба от своите маркетинг усилия. Измерването на ефективността на стратегиите и дейностите, които внедряваме в нашия дигитален маркетинг ще ни помогне да коригираме това, което не работи за постигане на поставените от нас цели.
Увери се, че имаш ефективна система за визуализиране на данни в реално време. Дигиталният свят се развива бързо, така че трябва да бъдеш внимателен по всяко време, за да определиш възможностите и пространството за подобрение.
Имай предвид тези стъпки, когато създаваш своя дигитален маркетингов план и не оставяй нищо на случайността; тя е най-големият ти враг, ако искаш да се позиционираш и да увеличиш присъствието си в цифровото пространство.
По същия начин имай предвид, че технологията може да се превърне в най-големия ти съюзник за създаване на персонализирани, автоматизирани и в крайна сметка успешни маркетингови кампании. Тъй като задачата се усложнява, новите инструменти позволяват да опростиш работата си и да повишиш ефективността.
Как да оптимизираме нашия маркетинг план?
Когато се създава един добър маркетинг план, трябва да имаме предвид и как той може да остане устойчив във времето и как да го оптимизираме.
➡ Гарантиране на последователност и преоценка на бранда
При стартиране на новата година е време да преоценим съществуващия ни маркетинг план. Тъй като предлаганите от теб продукти са като твоите деца, препоръчвам да имате помощ от трета страна (като агенция за дигитален маркетинг) в цялостната оценка на марката. Понякога се увличаме от изобретението си и е трудно да бъдем обективни.
Проучи посоката и съобщенията на бранда. Прегледай всички свои свойства на марката, логото, опаковката, уебсайта, онлайн магазините, маркетинговите материали и каналите за дигитален маркетинг. Какво трябва да бъде променено? Колко пари има за постигането на тези цели? Започни да планираш промените.
➡ Определяне на годишните маркетингови цели
Погледни маркетинговите си усилия от минали години и анализирай своите резултати. Може да откриеш, че твоята компания е нараснала или може да се нуждае от промяна в посоката. Прегледай продуктите и услугите си, за да определиш каквито и да е било модификации, които трябва да направиш, за да постигнеш ефективни резултати.
Постави солидна програма заедно с ясни цели и задачи. Това е важно! Всички сме захванати от това, над което работим и претоварени с ежедневните задачи. Задължително е да представим идеите си на хартия пред нас, за да може да очертаем маркетингов сценарий. Отдели малко време, за да очертаеш своите приоритети.
Тази стъпка изисква известно разследване и организация. Бърз преглед на настоящия бизнес план може да помогне да получиш тази перспектива. След това може да продължиш напред с някакъв контекст от случилото се през изминалата година.
Годишни цели:
- Дефиниране
- Идентифициране
- Анализиране
- Разбиране
➡ Организиране и приоритизиране на маркетинговите инициативи
Сега, когато си дефинирал целите си, ти си готов за по-креативната част от годишното планиране.
Задай дата, за да постигнеш всичките си цели, така че да започнеш своя ход на действие. Раздели годината на четвъртинки. Не позволявай на тези задачи да те сплашат; не губиш времето си. Напротив, ако управляваш бизнес завинаги мислиш за него, така че е въпрос на задълбочена проверка.
Помисли как ще изпълниш всичко по-горе. Как ще поставиш всичките си маркетингови идеи и творчески мисли на едно място, за да може да проучиш какво има смисъл? Ето няколко предложения.
- Създаване на визия
- Приоритизиране
➡ Планиране на маркетинговите кампании за цялата година
Планирането на маркетинг бюджета е най-важната част от целия микс. Не позволявай това да те сплаши. Американската администрация за малък бизнес препоръчва да изразходваш около 8% от брутните си приходи за маркетинг и реклама. Затова нека разгледаме разходите.
Виж своята структура на цените в сравнение с твоята конкуренция. Не се плаши, ако конкуренцията харчи повече. Креативният маркетинг може да бъде еквалайзер. През всичките ми години на работа в тази област понякога големите кампании също не отговарят на очакванията. Съсредоточи се върху удобния бюджет, който е ефикасен и ефективен.