От доста време се опитвам да накарам моя колега и приятел Стелиян Стоянов да се включи с интервю в MarketKing.bg, като най-сетне успях да „уредя“ този наш разговор. Радостен съм за неговото включване и смятам, че се получи доста интересен разговор.
Здравей, Стелиян. Кажи няколко думи за себе си пред читателите на MarketKing.bg.
Здравей, казвам се Стелиян Стоянов, роден съм и живея в град Варна. Работя като PR мениджър в PRFirm – маркетинг и PR агенция. Благодарение на нашата работа в компанията подпомагаме бизнеса в България. Клиентите ни са от най-различни браншове – спорт, музика, култура, електронна търговия, туризъм и други.
Знаем, че си един от съоснователите на дигитална агенция. Как се роди идеята да стартирате подобен проект?
Идеята се роди от това, че забелязах нуждата от full service агенция, предлагаща пълна гама от услуги в маркетинга и рекламата. Всеки един човек или бизнес се нуждае от подобни услуги, защото за нас е важно, когато даден потенциален клиент дойде при нас да му бъдат предложени всички възможни услуги за развитието на техните брандове. Повечето агенции предлагат определен сегмент услуги и е много сложно за клиентите да обикалят от офис в офис, което в даден етап ги обърква. В PRFirm работим само с доказани специалисти, които имат дългогодишен опит.
Какви са предизвикателствата пред теб и твоите колеги в този бранш?
Предизвикателствата са твърде много и винаги се появява нещо ново. За мен лично, голямо предизвикателство е да помогнем на град Варна да преодолее парадокса на сезонността. Вярвам, че в нашият град може да се развива успешно бизнес не само през летния сезон, а през цялата година. Друго голямо предизвикателство за нас беше да успеем да се наложим като добър партньор и на бизнесите извън България – клиенти от САЩ, Канада, Азия и други.
От няколко години ръководиш и отбор по мини футбол – МФК ЦСКА. Как се развива този спорт у нас и пред какви проблеми се изправяте?
Страстта ми към футбола започна от най-ранна детска възраст и ми бе предадена от моята баба. Още в основното училище организирах отбор, както и доста турнири, в които сме участвали с мои приятели. Преди 5 години съвсем спонтанно се появи и отбора по мини футбол – МФК ЦСКА.
След наше участие на благотворителен турнир, решихме да се събираме по-често и да спортуваме, и се записахме в турнирите на Vambos.com. След няколко поредни титли в различни състезания осъзнахме, че сме изградили най-добрият отбор във Варна и един от най-добрите в България. През този период спечелихме 32 първи места и още доста отборни и индивидуални отличия, като аз лично бях избран за „Мениджър на годината“ в Мини футболна лига Варна за три поредни години.
През тези години мини футболът се разви доста и дори задмина организационно всички турнири на БФС – електронни картотеки, медийно отразяване, телевизионно излъчване и други. Нашият спорт е доста по-атрактивен, защото се играе на малък терен, като това е предпоставка за много отигравания и единоборства и липсва скучното празно бягане на големия терен. Тук на малкото игрище се вижда кой е технически добър футболист, защото времето за отиграването на топката е много кратко и реално футболисти, които разчитат само на физиката не успяват в нашия спорт.
В последно време се забелязва голямо нашествие от професионални футболисти, като ние сме побеждавали многократно играчи, които в професионалната си кариера са ставали шампиони и носители на „Купата на България“.
Най-големият проблем в спорта е финансирането. За аматьорските клубове няма помощ от държавата или общините. След като през първите 3 години отборът ни се самоиздържаше, реших да инвестирам над 10 000 лева в маркетинга на клуба, като изработихме уебсайт, заснехме много рекламни клипове и използвахме социалните мрежи за промотиране на отбора и фен артикулите на МФК ЦСКА. По този начин се превърнахме в лидер и станахме един от най-разпознаваемите аматьорски отбори в страната.
Благодарение на работата на PRFirm след шестмесечен труд успяхме да намерим партньори и спонсори, които в момента помагат с издръжката на клуба. Тук е мястото да благодаря на Misho Sport, автосалон „Централ“, Гранде Кафе и верига ресторанти „Inclusive De Gusta”.
Какво е за теб успеха?
Успехът за мен е когато видя доволните лица на нашите клиенти от добре свършената работа. Благодарение на труда на PRFirm, само за 1 година успяхме значително да повишим оборотите и продажбите на доста от нашите клиенти, като по този начин изградихме едно дългосрочно партньорство.
Завършил си „Журналистика“. Какво си запомнил главно от обучението си?
По време на обучението ми във „Варненски свободен университет“ научих доста неща, които за жалост не виждам в съвременната журналистика. Голяма част от медиите обслужват нечии интереси и изопачават истината. Поради тази причина от известно време не гледам телевизия. Чета предимно новини в интернет, но и там ситуацията не е по-различна.
Определен кръг от хора държат най-големите медийни компании и съответно представят „истината“ през техния мироглед. Искам да благодаря на професор Калагларски за това, че ни възпита и ни научи да бъдем истински и честни журналисти, като голяма част от моите колеги работят в различни медии в страната и чужбина.
Къде се виждаш в живота си след пет години?
Не обичам да гледам напред във времето, защото животът е непредсказуем. Моите лични амбиции са да развием PRFirm, като даваме шанс на младото поколение българи, защото смятам, че има доста потенциал в тях. Надявам се, че ще успеем да задържим добрите кадри в България и заедно да навлезем на световната маркетингова сцена.
Кой е най-добрият съвет, който си получавал?
Цял живот съм бил възпитаван да търся сигурното в живота. Баща ми е инженер и собственик на малък бизнес. От дете той ме е възпитавал по този начин. Той не беше съгласен с желанието ми да уча журналистика, а неговата мечта бе да стана банкер. Още когато бях на 18 години усещах, че това не е за мен и поради тази причина се преборих с него и желанието му за моето развитие. Сега 15 години по-късно смятам, че го опровергах и успешно се занимавам с бизнес, в който не отивам на работа по задължение, а с желание и амбиции. Така, че най-добрият съвет е: „Следвай мечтите си!“, защото те стават реалност.
Бил си в Америка, но решаваш да се върнеш в България. Смяташ ли, че условията за развитието на бизнес у нас са добри и какво точно те накара да се върнеш?
За мен бизнесът в Щатите е правилният модел за подражание. За жалост в България все още се виждат следите от комунистическия режим, но в последно време с напредването на технологиите и интернет, частния сектор се опитва да подражава на най-успешните американски компании. Това правим и ние в нашата агенция – не сме открили „топлата вода“, а просто се учим от най-добрите и прилагаме това с нашите клиенти.
Въпреки страхотните моменти в САЩ, любовта ми към България надделя и поради тази причина избрах да се върна тук и да развивам себе си и бизнеса си тук.
Какво следва от тук напред за теб?
Очакваме един много силен период, в който ще участваме активно в организацията и провеждането на няколко спортни събития и още доста други мероприятия. През първата година на съществуване на PRFirm се доказахме като коректен, надежден и ефективен партньор и смятам, че занапред работата ни ще се развива само във възходяща линия.
За пореден път се получи един искрен и приятен разговор в MarketKing.bg. Благодарим на Стелко за участието и му пожелавам много успехи във всички начинания.