Категоризирането, разпределянето или сортирането на съдържанието е от огромно значение за удобство на читателите и потребителите като цяло. Ако имате собствен блог или сайт, вероятно често се се питали „Кое е по-добро за SEO: категории или тагове?“
Може да не сте сигурни какво всъщност представляват категориите и таговете (етикетите) на WordPress и как се различават. Знаейки това може да ви помогне да ги използвате правилно.
В тази статия ще обясним разликите между категориите и таговете за организиране на вашето съдържание и как те могат да повлияят на SEO класирането.
Използване на категории и тагове за сортиране на съдържание в WordPress
Ето какво ще разгледаме в този урок. Можете да използвате връзките в съдържанието, за да преминете към секцията, която ви интересува:
Каква е разликата между категориите и етикетите?
Как можете да добавяте категории и етикети в WordPress?
Колко WordPress категории трябва да имате?
Използване на категории в URL адресите на вашата публикация
Мога ли да присвоя една публикация към множество категории?
Има ли ограничение за това колко етикета може да има една публикация?
Категории или тагове: Какво е по-добро за SEO?
Можете ли да контролирате как изглеждат категориите и етикетите в резултатите от търсенето?
Каква е разликата между категориите и етикетите?
И двете – категории и тагове – са таксономии на WordPress. Те се използват за групиране на вашите публикации по различни начини.
Категориите са предназначени да групират широко вашите публикации. Мислете за това като за общи теми или за съдържанието на вашия WordPress сайт. Категориите са йерархични, което означава, че можете да създавате подкатегории.
От друга страна, таговете са предназначени да опишат конкретни детайли на вашите публикации. Мислете за тях като за индексни думи на вашия сайт. Те ви позволяват да микрокатегоризирате съдържанието си. Етикетите не са йерархични.
Например, тази публикация в MarketKing.bg е в нашата категория „Web 2.0“. Можете да видите всички публикации в тази категория, като отидете на Web 2.0 в нашето навигационно меню.
Тази публикация също има следните тагове: таксономия, SEO, най-добри практики за SEO, сортиране на съдържание и тагове.
Как да оптимизирате бюджета за обхождане на Google Bot
Не е задължително да видите тези етикети показани в статията, те може да са скрити. Дори и скрити обаче, те помагат на потребителите да намерят тази статия при подходящи търсения в нашия блог.
Една от най-големите разлики между таговете и категориите е, че всички публикации в WordPress трябва да бъдат записани в категория, но не е необходимо да имат тагове.
Ако не дадете на публикацията си категория, тогава WordPress автоматично ще я присвои към категорията по подразбиране. Тя обикновено се нарича „Без категория“, но често е полезно да преименувате категорията на нещо като „Други“ или „Разни“.
Забележка: По подразбиране само публикации в блогове имат категории и тагове в WordPress. Въпреки това можете да добавяте категории и тагове към вашите WordPress страници с помощта на плъгин.
Как можете да добавяте категории и етикети в WordPress?
Можете да добавяте категории и тагове в WordPress, когато създавате или редактирате публикация. Ще ги намерите от дясната страна под „Настройки за публикуване“.
Добавяне на категории и етикети при създаване на публикация
Можете също да отидете на Публикации » Категории и публикации » Етикети, за да добавите нови категории и тагове.
За повече информация относно процеса на добавяне на категории и тагове вижте нашите обяснения на Какво е категория? и Какво е етикет? за помощ и насоки.
Колко WordPress категории трябва да имате?
Няма конкретен брой категории, които трябва да имате. В повечето случаи ще искате някъде между 5 и 10, за да категоризирате правилно публикациите си и да направите сайта си лесен за сърфиране.
Категориите са предназначени да обхващат голяма група от публикации. Можете да използвате подкатегории и тагове, за да разделите публикациите си на по-малки групи.
Ако тепърва започвате блог, тогава не се притеснявайте да се опитвате да излезете с перфектен списък от категории. Просто изберете 3-5 широки категории и добавете повече с течение на времето.
Трябва ли да използвате подкатегории в WordPress?
Не е нужно да използвате подкатегории, а много големи блогове (включително и ние в MarketKing.bg) не го правят. Подкатегориите обаче са полезни, ако имате голяма категория с много публикации, които могат да бъдат групирани в по-малки раздели.
Например, може да имате категория „Web“, която съдържа нарастващ брой съвети за оптимизация на уебсайтове.
Можете да поставите тези публикации в собствена подкатегория, така че читателите да ги намират лесно. Създавате нова дъщерна категория за „Web“, наречена „Оптимизация“, и премествате тези публикации в тази категория.
Използване на категории в URL адресите на вашата публикация
Някои сайтове използват името на категорията в постоянни връзки (URL адреси на публикации), които можете да настроите в Настройки » Постоянни връзки.
Ако случаят на вашия сайт е такъв, тогава публикацията ви първоначално ще има URL нещо като това:
… /web/оптимизация/
След като преместите публикацията в дъщерна категория, тя ще има нов URL адрес:
… / web/оптимизация/оптимизация-за-магазини/
Обикновено WordPress ще се опита да пренасочи стария URL към новия. Определено си струва да проверите дали вашите връзки все още работят. Ако е необходимо, можете да създадете пренасочване 301 от стария URL към новия.
Друг вариант е да запазите публикацията в родителската категория и също да я присвоите на дъщерната категория, но това може да има недостатъци.
Ние винаги препоръчваме на потребителите да използват по-кратка URL структура, която съдържа само „Име на публикация“. Това ще ви даде максимална гъвкавост за реорганизиране на съдържание, без да се притеснявате за настройване на пренасочвания.
Всички наши нови уебсайтове използват модерната URL структура „Име на публикация“. MarketKing.bg е на повече от 10 години, така че има наследена URL структура. Промяната на структурата на URL не се препоръчва за SEO, поради което се спряхме на нея.
Мога ли да присвоя една публикация към множество категории?
WordPress ви позволява да поставите публикация в множество категории. Това може да са няколко родителски категории или родителска категория плюс подкатегория или подкатегории.
Наличието на множество категории няма да е от полза за вашето SEO. Трябва да присвоявате публикации към множество категории само ако това е най-разумно за вашите читатели.
Възможно е публикуването на вашата публикация в няколко категории да причини проблеми със SEO поради дублирано съдържание.
Ако използвате няколко категории, опитайте се да избягвате поставянето на една публикация в две или повече основни (родителски) категории. Всяка публикация трябва да се вписва в една основна категория.
Има ли ограничение за това колко етикета може да има една публикация?
Самият WordPress няма ограничение за броя на етикетите, които можете да имате във всяка публикация. Потенциално бихте могли да присвоите 1000 или повече етикета на публикация!
Ние обаче определено не препоръчваме това.
Целта на етикетите е да помогнат за свързването на свързани публикации. Мислете за тях като за индексен раздел в книга. Всеки таг е като ключова дума в индекса.
Етикетите са полезни за потребителите, които търсят в сайта ви. Някои добавки, които показват свързани публикации, използват тагове, за да им помогнат да разберат темите на кои публикации са свързани.
Препоръчваме ви обикновено да се придържате към максимум 5-6 етикета на публикация.
Категории или тагове: Какво е по-добро за SEO?
Има ли предимства на WordPress SEO от използването на категории пред тагове или обратното?
Краткият отговор е Не.
Категориите и етикетите имат различни цели. Трябва да използвате категории, но не е нужно да използвате тагове, ако не искате. Препоръчваме обаче да използвате и двете по подходящ начин, за да помогнете на читателите да навигират в сайта ви.
В крайна сметка трябва да проектирате сайта си с мисъл за потребителите. Всички търсачки искат да показват на потребителите съдържанието, което ще бъде най-полезно за тях.
Това означава, че организирането на вашето съдържание за най-добра използваемост също ще ви помогне да получите по-добри SEO класации.