Предизвикателство е да събереш живота на един обикновен човек в 104-кино минути. Помислете само: ако човек е живял в повече от два града, сменил е поне три работи през живота си, излизал е минимум с четири жени… Това да се опише в 6240 секунди?! Невъзможно.
Тогава какво ли е успял да събере в тези секунди режисьорът Асиф Кападиа, който пресъздава живота на човека, чийто талант възпламени коментаторите, чиито умения и жажда за победи възпламениха милионите зрители, чиято любов към родината си възпламени Бразилия. Човекът, чието име е Аертон Сена да Силва.
Ето какво може да очаквате от филма „Сена“.
Тези 104 минути са изстискани от 15 000 часа архивни кадри, които проследяват живота на едно бразилско момче от Сантана, което намира място в F1 през 1984 г., за да стигне до един ляв завой през 1994 г., наречен „Тамбурело“. Ще видим най-славните моменти на Сена според Кападиа: Монако – 1984 и 1986, Япония – 1988, Бразилия – 1991. Ще го чуем как изрича „Този французин е твърд, той иска война“ (французинът естествено е Ален Прост), ще чуем кой и какъв е Сена от устата на хората, които го познават най-добре: майка му и сестра му, коментаторите Реджиналдо Леме, Джон Бисигани, Боб Варша и професор Сид Уоткинс.
Сюжетът на историята разкрива трите качества на Сена, с които той взриви света на F1: невероятен талант в добри климатични условия, който се превръща в абсолютно доминиращ талант, недостижим за никой на мокро; абсолютно отдаване на победата и интимната връзка с Бог.
Що се отнася до таланта му, ще е много далеч от истината да се каже, че екипът Toleman е сред най-добрите. По-точно е да се каже, че неговото име се знае заради това, че той е входният билет на Сена в F1 през 1984 г. Болидите Toleman TG183B и TG184 са превърнати от Сена в машини, способни да изпреварят световни шампиони от калибъра на Лауда, Росберг и Хънт, и буквално да смазват самочувствието на Прост на мократа писта в Монако, сваляйки му по 3 секунди на обиколка.
„Сена“ проследява и други познати моменти от ранните етапи на кариерата на Аертон: Португалия през 1985 г.: първия полпозишън и победа на мократа писта с тима на Lotus, като затваря с обиколка всички болиди с изключение на втория на финала. Монако през 1988 г.: Сена държи състезанието в ръцете си, но катастрофира, след като губи концентрация, казвайки му по радиото да намали. Същата година, Япония: той пропада до 14-а позиция след старта на надпреварата, за да си върне лидерството след появата на дъжда.
За голяма част от тези славни моменти Аертон Сена казва, че е постигнал с помощта на Бог: „Бог ми даде този шанс“. Тези думи той произнася по повод влизането му в F1 с отбора на Toleman, а след катастрофата в Монако през 1988 г. казва, че е бил „по-близо до Господ“. За победата си в Япония същата година заявява: “Усетих присъствието Му, видях Бог, той е част от мен.“
Още едно от божествените му умения се вижда във видео, в което той върти с McLaren MP4/4 по улиците на Монако, с ръка върху скоростния лост и само лявата върху волана, обяснявайки, че цялата писта е като тунел.
По-късно същата година, първата му като партньор на Прост в McLaren и след като взима шампионската титла, филмът се съсредоточава върху това в какъв човек се е превърнал Сена и какво мислят другите за него. Прост говори с пренебрежение за него, но преди това ще отбележи, че „той не просто искаше да ме победи, той искаше да ме унижи.“. Нейда, майката на Сена казва, че той й е бил обещал да спре да кара, след като спечели Световната титла.
Разбира се ще видим и Жан-Мари Балестър, тогавашният президент на FIA, който винаги е против Сена и в защита на Прост, без значение твърденията на бразилеца, че „автомобилните състезания са живота ми“, че победата е единственото важно в тях, и че това е единственото нещо, което е искал да прави в живота си.
След втората титла на Сена филмът обръща внимание на философските въпроси за смъртта, независимо от думите на Прост, че Сена „смята, че не може да пострада“, а Аертон отговаря: “Страхувам се колкото всички останали от това да не пострадам“. След катастрофата си в квалификацията за GP на Мексико през 1991 г. Сена иска да се направят промени по предпазната стена от гуми край трасето.
Очевидни нищо от тези страхове не попречиха на това, което се случи в GP на Италия през 1994 г. Това е единствената част от филма, в която не е задълбано толкова подробно, но това е разбираемо и оправдано.
Очаквайте „Сена“ да се появи в разгара на лятото.