Виждал ли си някога колко от най-разпознаваемите марки в света имат талисман? Фигури като облеченото в жълт дъждобран момиче Morton Salt и Mr. Clean в прекрасната му бяла тениска. Или нечовешки талисмани, като говорещите M&M, патицата Aflac, или – друго същество и един от най-разпознаваемите талисмани в света – Mickey Mouse на Дисни.
Мишката, която започна всичко, за да перифразираме Уолт Дисни, е един от най-симпатичните и най-интересните талисмани в историята. Дисни отдавна оглавява списъците с най-мощните световни марки и едно време, не много отдавна, докладите показват, че приятелският гризач е имал поразителните 98% степен на разпознаване сред деца на възраст от 3 до 11 години.
Само едно космато малко същество може да направи това. Но не е нужно да си толкова голям, колкото Дисни, за да накараш твоя талисман да работи за теб. И в наши дни, чрез маркетинг на съдържание, социални медии и видео, компаниите могат да използват персонажа повече от всякога, ангажирайки публиката, изграждайки лоялност към марката, задържайки вниманието и помагайки за изясняване на сложни идеи – което е особено полезно за B2B компаниите.
Вижте как някои от най-добрите днешни марки използват екип от хора, животни и фантастични същества, за да помогнат за повишаване на осведомеността на аудиторията, да се отличават в своите индустрии и да разказват историите за своите брандове по безброй начини по различни маркетингови канали.
Социални мрежи
Докато споделянето на оригинални илюстрации и изображения на твоя персонаж в социалните мрежи и извън него е прекрасно, това да оживее този герой е друга история. Някои от най-разпознаваемите компании днес са взели своите талисмани и са им дали глас и индивидуалност, настройвайки ги във Facebook, Twitter и Instagram, за да забавляват, вдъхновяват и взаимодействат с нарастващите им фенове.
Гномът на Travelocity, например, туитва своите приключения пред аудитория от почти 200 000 души. Повечето публикации съдържат негова снимка в движение, наслаждавайки се на разнообразни гледки и дестинации, заедно хумор и любопитни мъдрост – разбира се от първо лице.
По същия начин Барби се откроява в Instagram със своя ориентиран към стила акаунт, подобен на харесвания от моден блогър в реалния живот. Нейните последователи са цели 2,2 милиона души, които консумират съдържанието й всеки ден.
Имай предвид нещо много важно. Ако даден талисман има смисъл за теб, вземи решение. Ще бъде ли това човешко въплъщение или някакъв персонаж или карикатура? Възможностите са безкрайни, но крайният резултат трябва да има смисъл за твоите конкретни бизнес цели – и аудитория – или в противен случай рискуваш да имаш обратния ефект. Започни от малко. Ако твоята марка има глас, как ще звучи? Ако има лице, как си го представяш?
Дълго съдържание
За няколко творчески компании, ориентирани към потребителите, дългосрочната проза е основание за изследване – както и успех в съдържанието. Преди няколко години KFC се присъедини към ринга с пускането на любовна новела, написана от полковник Сандърс, и излезе точно навреме за Деня на майката, един от най-продаваните дни на компанията през годината. Безплатният опус от 96 страници, „Нежни крила на желанието“, беше част от промоцията за хранене и бе прегледана от повече от 200 читатели. Не е лошо, полковник.
И все още на разположение за закупуване в Амазон е заглавието на Geico Gecko от 2013 г. „You’re Only Human: A Guide to Life“. Години след публикуването, читателите забележително все още купуват книгата, като коментаторите я препоръчват като подарък или прочетена масичка за кафе. В този случай издател първоначално се обърна към творческия екип на Geico от агенция Martin – дуетът писател-илюстратор Anne Marie Hite и Adam Stockton – с идеята и екипът тръгна оттам. Но вдъхновението може да удари по всяко време и навсякъде. Особено, когато си дадеш време да създаваш и експериментираш.
Симпатичността изминава дълъг път и понякога най-доброто решение не е най-очевидното. Насрочи сесия за брейнсторминг – и не забравяй да събереш много различни гледни точки.
Видео съдържание
Още през 2011 г. Burger King обяви, че планира постепенно да премахне своя талисман (Burger King) и вместо това да направи храната му звезда на рекламите си. Но десет години по-късно царят е все още жив и здрав. И в крак с времето. Гигантският крал дори участва на място, целящо да повиши осведомеността за Movember. Обикновения брадат талисман получава бръснене в подкрепа на движението, показвайки умна манипулация на героя, както и креативно използване на маркетинга в реално време.
Farmers Insurance също намира начини да представи своя талисман, професор Натаниел Бърк, в редица успешни видеокампании. Представен през 2010 г., персонажът – изигран от актьора Дж. Симънс – е приятелски настроен и знаещ гуру. Видеоклиповете са на свой ред информативни и забавни за гледане, като „Залата на претенциите“ и поредицата „Невероятни претенции“ са част от продължаващата кампания „Ние знаем от опит“, показваща още веднъж колко сюжетни линии стават възможни с талисман на марката в целия маркетинг микс.
Много добре трябва да планираш това да добавиш талисман към бранда си или не. Ако вземеш такова решение, трябва още повече да задълбаеш и да видиш какъв персонаж най-добре ще пасне на бизнеса ти, целите и мисията на това, което създаваш за аудиторията.