• Топ съдържание:
  • CloudCart vs Shopify
  • За Snapchat
  • Дропшипинг
  • Мрежов маркетинг
  • Инстаграм
  • Акции
  • ТикТок
  • Бизнес книги
  • Най-добрият хостинг
MarketKing.bg
  • Маркетинг
  • Реклама
  • Финанси
  • Успех
  • Бизнес
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Маркетинг
  • Реклама
  • Финанси
  • Успех
  • Бизнес
Няма резултати
Виж всички резултати
MarketKing.bg
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Маркетинг

Невромаркетинг: силата на соматичните маркери в рекламата

Аптраил Халил От Аптраил Халил
В Маркетинг
0
Невромаркетинг: силата на соматичните маркери в рекламата

Гръцкият философ Сократ веднъж казал на ученика си Театет да си представи ума като парче восък, „върху което се отпечатва всичко, което виждаме или си представяме“. Което е отпечатано върху восъка, казал Сократ, ние помним и знаем, стига картината да е продължава да стои на восъка, но „което е изтрито или не оставя отпечатък, ние забравяме и не знаем“.

Тази метафора е толкова показателна и разпространена, че и до днес казваме, че дадено преживяване е оставило у нас „дълбок отпечатък“.

Представи си за момент, че си шестгодишно хлапе. Тъкмо си се върнал от училище и умираш от глад, затова се втурваш право в кухнята, за да видиш какво мирише така хубаво. Отваряш вратичката на фурната, виждаш захлупения гювеч, понечваш да отхлупиш капака и отскачаш назад с опарени пръсти. Разреваваш се с цяло гърло, родителите ти пристигат тичешком и, освен ако пръстите ти наистина не са здравата опарени, половин час по-късно ти вече си играеш с влакчетата, динозаврите и акулите.

Болката в пръстите след няколко дни ще изчезне, но умът ти съвсем не е толкова снизходителен. Той не прощава случилото се, той никога няма да забрави тази случка. Подсъзнателно невроните в мозъка ти са току-що съставили свое си уравнение, свързващо концепциите „фурна“, „опарване“, „пръсти“, „реотан“ и „страхотна болка“. Тези верижно свързани концепции, части на тялото и усещания създават това, което ученият Антонио Дамасио нарича „соматични маркери“ – нешо като лентичката, с която си отбелязваме мястото на книгата или кратък път в мозъка ни.

Породени от минали преживявания за награда и наказание, тези маркери ни служат да направим връзката между дадено преживяване или чувство и специфичната правилна реакция. Помагайки ни незабавно да стесним всички възможности, представени ни от ситуацията, те ни водят към решение, за което сме сигурни, че ще доведе до най-добрия и безболезнен възможен изход.

Още с навършването на шестата си годинка ние завинаги „знаем“ дали е правилно или не да целунем за довиждане домакинята на коктейлното парти, която днес сме видели за пръв път в живота си, дали е безопасно да насочим колата си към езерото, как да се отнасяме към немската овчарка или че ако не искаме да си изгорим пръстите във фурната, трябва да хванем капака с ръкавица. Ако някой ни попита как знаем всичко това, повечето от нас ще свием рамене – що за въпрос? – и ще сведем отговора си до „инстинкт“.

Същите тези когнитивни преки пътища са в дъното на повечето от решенията ни за купуване. И изведнъж ти „просто знаеш“ кой бранд искаш, но си в пълно неведение за факторите – формата на опаковката на продукта, спомени от детството, цената и куп други преценки, – довели те до твоето решение.

Но соматичните маркери не са просто сбирка от рефлекси от детството и зрелостта. Ние всеки ден произвеждаме нови маркери и ги прибавяме към все по-нарастващата си колекция. И колкото по-голяма е колекция ни било за шампоани, кремове, дъвки, дезодоранти, витамини, блузи, рокли, панталони, телевизори, телефони, видеокамери, плеъри или възглавници, толкова по-лесно взимаме решения за покупка. Всъщност без соматичните маркери ние изобщо няма да можем да вземем каквото и да е било решение – камо ли да паркираме на заден ход, да караме колело, да спрем такси, да решим колко пари да изтеглим от банкомата, да включим лампата в електрическия контакт без да се убием или да извадим горещата тава от печката.

Да вземем например следната ситуация – искаш да си купиш цифров фотоапарат. Дори и при огромното функционално разнообразие – оптичното или цифрово приближение, разпознаването на образи, стабилизирането на изображението, коректори на червени очи – повечето апарати си приличат като две капки вода. И усещаш ли как изведнъж започваш да се насочваш към апаратите японско производство? Преди години, много преди Япония да стане лидер в производството на технологии, думите „направено в Япония“ звучаха отблъскващо. Асоциирахме ги с евтини детски играчки, разни джаджи, дето само след петнадесет минути се разпадаха на части и долнопробно масово произвеждани стоки, произведени от хора, работещи в нечовешки условия. Сега може би асоциираш тези неща с произведеното в Китай? В днешно време всичко японско ти се вижда чудо на последната дума на техниката. И отново, въз основа на единствено на серия от подсъзнателни маркери, умът ти свързва Япония с технологично превъзходство и ти напускаш магазина с новия си японски фотоапарат под мишница.

pexels-photo-90911

Всичко това е чудесно, но сега сигурно се питаш как се формират тези маркери? И дали компаниите и специалистите по реклама нарочно създават тези маркери в мозъците ни? Без съмнение! Да вземем телевизионните реклами. Ако някога си си купувал автомобилни гуми, ти знаеш, че всички изглеждат еднакво: „Дънлоп“, „Бриджстоун“, „Пирели“ – умопомрачителен океан от черна гума. И въпреки това ти автоматично се упътваш към секцията на „Мишелин“. Знаеш, че изборът ти е правилен, само че изобщо не знаеш защо. Истината е, че предпочитанието ти към този бранд няма нищо общо със самите гуми, а със соматичните маркери, които брандът старателно е създал. Помниш ли сладкото бебче, което навремето „Мишелин“ използваха в рекламите си? Или човекът Мишелин, чието напомпано кръгло телосложение навяваше мисли за защитната подложка на добре направената автомобилна гума?

Някои рекламни специалисти създават соматични маркери у консуматорите чрез използването на хумор. В рекламата на „Ламизил“, таблетки за гъбични инфекции по краката, едно жълто карикатурно гномче се приближава към двата чифта пръсти на крака, повдига единия пръст и се шмугва под него, където скоро е последвано от останалите си приятелчета – докато притежателят на краката не глътне таблетка „Ламизил“ Чрез хумористичното и запомнящо се представяне на бацилите в човекоподобна форма тази реклама създава силен соматичен маркер, свързващ бранда с ефикасната борба с бацилите.

Тъй като соматичните маркери почиват на предишни преживявания на наказания и наградим страхът също създава едни от най-могъщите соматични маркери и твърде много рекламни специалисти се стремят да се възползват от нашите стресирани, несигурни и нарастващо нараними натури. Практически всички категории брандове, които ми идват наум играят по струната на страха ни, директно или индиректно. Продават ни лекарства против депресия, таблетки за отслабване и членство във фитнеса салони против затлъстяване, кремове и мазила да потиснат страха от състаряване и дори компютърни програми, които ни пазят от ужаса да не би нещо да се случи с твърдия ни диск.

Много от специалистите по невромаркетинг прогнозират, че в близкото бъдеще рекламирането ще се базира все повече и повече на породени от страха соматични маркери, тъй като рекламните специалисти се опитват да ни уплашат до смърт, че ако не купуваме техния продукт, животът ни ще е по-страшен, по-нещастен, по-робски и ще загубим контрол върху него.

Хубав пример за породен от страх соматичен маркер е бебешкият шампоан на „Джонсънс“ – „Никога повече сълзи“. Какви чувства поражда? Страх именно от самото нещо, което ти обещават, че няма да се случи: сълзите. Спомени за смъдящи зачервени очи от детството. Наскоро ми влезе шампоан в очите и познайте какво? И сега продължава да си боли зверски, на каквото и възраст да си. Също наскоро попаднах на реклама на паста за зъби „Колгейт“, в която се твърдеше, че „според най-новите научни изследвания възпалението на венците се асоциира с много други болести като сърдечната болест, диабет и мозъчен инсулт“. С две думи, мий си зъбите с „Колгейт“, защото иначе ще умреш.

Разбира се, не всички соматични маркери са базирани на страх и болка. Някои от най-ефективните соматични маркери се коренят в сетивните възприятия, които всъщност често могат да бъдат много, много приятни.

Прочети още: Битката между рационалното и емоционалното: Мощта на невромаркетинга!

Теми: биология на купуванетоконсуматорикупуванеМаркетингмартин линдстроьмневро маркетингневромаркетингрекламасоматични маркерисоматичните маркери
Аптраил Халил

Аптраил Халил

Аптраил Халил или накратко Апи, е завършил бакалавърска степен в Икономически Университет Варна със специалност "Бизнес Информационни Системи". Възпитаник е на ПГИ "Д-р Иван Богоров" Варна и завършва специалност "Застрахователно и осигурително дело". Интересува се от маркетинг, реклама, технологии и финанси. В момента е съосновател на PRFirm и оглавява Search engine маркетинг отдела на фирмата.

Още по темата

подобряване на съдържанието на уебсайта
Маркетинг

Как да подобрим съдържанието на нашия уебсайт, благодарение на платформата Whitepress?

Online advertizing Bulgaria
Бизнес

ONLINE ADVERTISING BULGARIA се завръща!

Следващ
Емоции 101: Как брандовете използват чувствата ни, за да купим от тях?

Емоции 101: Как брандовете използват чувствата ни, за да купим от тях?

Най-новото

  • Как да подобрим съдържанието на нашия уебсайт, благодарение на платформата Whitepress?
  • Най-бързите WordPress теми
  • ONLINE ADVERTISING BULGARIA се завръща!
  • 10 доказани начина да намалите степента на отпадане на вашия сайт и да увеличите реализациите
  • Как да възложите задача за писане на текст
  • Ръководство за използване на Snapchat: всичко, което трябва да знаеш!

    Ръководство за използване на Snapchat: всичко, което трябва да знаеш!

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Как да стартираш дропшипинг бизнес през 2021 година?

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • 👨‍💻 Защо трябва да стоиш далеч от всякакви МЛМ бизнеси? 🏃🏻‍♂️

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Разликата между акции и облигации – наръчник за начално инвестиране

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Как да създадеш първата си реклама в Instagram?

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0

За нас

MarketKing.bg e специализирано издание за маркетинг, реклама и финанси. Нашата мисия е да предоставяме качествено съдържание за нашите читатели. Тук ще намериш различни анализи, инфографики, полезни съвети, добри практики и други интересни неща от света на маркетинга, рекламата и финансите.

всичко за бизнеса

Последни

  • Как да подобрим съдържанието на нашия уебсайт, благодарение на платформата Whitepress?
  • Най-бързите WordPress теми
  • ONLINE ADVERTISING BULGARIA се завръща!
  • 10 доказани начина да намалите степента на отпадане на вашия сайт и да увеличите реализациите
  • Как да възложите задача за писане на текст

Партньори

Всичко за Враца

Алтернативно

Benchtalks.com

Нотариуси

За мъжете

Интересни новини

Аз избрах

  • Бисквитки
  • Общи условия
  • Контакти

2013-2022 © Копирането на съдържание от MarketKing.bg без разрешение е забранено! Създадено с ❤ във Варна!

Няма резултати
Виж всички резултати
  • Топ съдържание:
  • CloudCart vs Shopify
  • За Snapchat
  • Дропшипинг
  • Мрежов маркетинг
  • Инстаграм
  • Акции
  • ТикТок
  • Бизнес книги
  • Най-добрият хостинг

2013-2022 © Копирането на съдържание от MarketKing.bg без разрешение е забранено! Създадено с ❤ във Варна!

Този сайт използва бисквитки. Продължавайки да ползвате този сайт, се съгласявате да бъдете траквани от бисквитки. Посетете Бисквитки за повече информация.