• Топ съдържание:
  • Бизнес книги
  • Акции
  • Най-добрият хостинг
  • CloudCart vs Shopify
  • Дропшипинг
  • Мрежов маркетинг
  • Инстаграм
  • ТикТок
MarketKing.bg
  • Маркетинг
  • Реклама
  • Финанси
  • Успех
  • Бизнес
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Маркетинг
  • Реклама
  • Финанси
  • Успех
  • Бизнес
Няма резултати
Виж всички резултати
MarketKing.bg
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Маркетинг

Сегментиране, таргетиране и позициониране – наръчник на маркетолога

Аптраил Халил От Аптраил Халил
В Маркетинг
0
Сегментиране, таргетиране и позициониране - наръчник на маркетолога

Веднъж чух нов собственик на бизнес да определи целевия си пазар като… изчакай… „ВСИЧКИ“.

Макар че е хубаво да вярваш, че всеки би се интересувал от закупуването на твоя продукт или услуга, не е разумно да определяме целевия си пазар като такъв.

Не само това определение (или липсата му) създава много повече работа за теб; той също така оказва лоша услуга на действителния ти целеви пазар – чрез прекомерно разширяване на обхвата не успяваш да информираш и образоваш аудиторията си за това как твоят продукт или услуга могат да подобрят живота им.

Тук влизат в сила сегментацията, насочването и позиционирането. Разработихме това ръководство, за да ти помогнем да разбереш как и защо трябва да инвестираш време за по-добро разбиране на твоята аудитория и насочване към твоя маркетинг. Нека да се потопим по-дълбоко.

Сегментиране, насочване/таргетиране и позициониране

Сегментирането, насочването и позиционирането (често наричано сегментиране-насочване-позициониране или STP) е ориентиран към потребителите подход към маркетинговите комуникации. Моделът STP помага да се доставят по-подходящи, персонализирани съобщения до целевата аудитория.

В основата си STP ти помага да насочиш по-добре своите маркетингови съобщения и да обслужваш по-добре своята клиентска база.

Моделът може също така да разкрие пазарни ниши, да разкрие нови клиентски или пазарни възможности и в крайна сметка да направи маркетинговите усилия по-ефективни и рентабилни.

STP позволява да вземеш голяма, анонимна аудитория и да определиш как твоите различни продукти (или различни компоненти на един и същ продукт) се отнасят към конкретни потребителски сегменти в рамките на тази по-голяма аудитория – като по този начин разбираш как да позиционираш своите продукти и съобщения, за да вземеш внимание на всеки сегмент.

Нека разопаковаме всяка част от модела за сегментиране-насочване-позициониране.

Сегментиране

Сегментирането се отнася до процеса на разделяне на твоята аудитория на по-малки групи въз основа на определени характеристики. Този процес позволява да групираш отделните си членове на аудиторията в подобни групи, за да може по-добре да комуникираш своите продукти, функции и предимства, които може да са най-подходящи за тях.

Можете да сегментирате аудиторията си въз основа на един или повече от следните критерии:

  • Демографски данни, които обикновено отговарят на въпроса кой е твоят купувач (напр. възраст, пол, образование, местоположение и професия).
  • Психографски данни, които отговарят на въпроса защо купувачът купува (напр. приоритети, личностни черти и убеждения и ценности).
  • Черти на начина на живот, като хобита, предпочитания за забавление и неработни дейности.
  • Поведение, като лоялност към марката, предпочитания към канали и други навици за пазаруване.

Сегментирането може да звучи малко познато на друг процес  – създаване на персони за купувачи. Двете са много сходни, тъй като ти помагат да разбереш най-важните фактори на целевата аудитория.

Но когато buyer persona-та помага да създадеш шепа потребителски профила, които представляват по-широка аудитория, сегментирането позволява да разделиш аудиторията си на безброй сегменти, всеки от които можете да насочиш по уникален начин.

Таргетиране/насочване

С твоите сегменти от аудитория в ръка, е време да преминем към фазата на насочване. Първо обаче трябва да решим към кои сегменти си струва да се насочим с нашия маркетинг. За да разчетеш това, задай си няколко въпроса за всеки сегмент:

  • Съставен ли е този сегмент от достатъчно потенциални клиенти, за да оправдае насочването? Ще донесе ли достатъчно печалба, ако сегментът трябва да конвертира?
  • Измеримо ли е различно от останалите сегменти?
  • Достъпен ли е от всички членове на отдел Маркетинг и продажби?
  • Оборудвана ли е твоята компания и може ли да обслужва сегмента? Има ли някакви физически, правни, социални или технологични бариери, които биха могли да предотвратят това?

Изборът към какви сегменти да се насочи е стратегическо решение. За щастие, някои модели на стратегическо планиране като анализа на PESTLE могат да ти помогнат да разбереш по-добре жизнеспособността на всеки сегмент.

Необходима е много работа, за да се насочиш успешно към сегмент от твоята аудитория. Независимо дали си идентифицирал два сегмента или десет, не изпитвай нужда да насочваш към повече от един сегмент наведнъж. Плюс това – насочването един по един ще ти помогне много по-добре да позиционираш маркетинга си за всеки конкретен сегмент.

Позициониране

На този етап трябва да разбереш демографията, психографията, мотивацията и болезнените точки на сегмента (ите), който си избрал да насочиш, което може да осигури начало, когато става въпрос за позициониране на даден продукт или услуга.

Първо направи крачка назад и разгледай своя продукт или услуга през перспективата на избрания от теб сегмент. Ако беше на тяхно място, защо би избрал своя продукт пред конкурентния? Какви характеристики или ползи са най-подходящи за теб въз основа на мотивациите и точките на болка, които си идентифицирал?

Тази информация е важна за определяне на позицията на твоята марка и разбиране как тя се нарежда до конкурентите. Един от начините да разбереш къде си, е като изградиш карта за позициониране, която е „визуалното начертаване на конкретни марки спрямо оси, където всяка ос представлява атрибут, за който е известно, че стимулира избора на марка“.

Сегментът, който си избрал да насочиш, трябва да диктува кои два атрибута нанасяш на своята карта за позициониране.

Взимаме това изображение от колегите от HubSpot, които дават нагледно какво точно значи „визуалното начертаване на конкретни марки спрямо оси, където всяка ос представлява атрибут, за който е известно, че стимулира избора на марка“.

Сегментиране, таргетиране и позициониране - наръчник на маркетолога

Чрез разбиране на 1) какво целевият сегмент смята за най-важно за избора на марка и 2) къде конкурентите му успяват (и не успяват), брандът е в състояние да идентифицира възможността за отворен пазар и да позиционира маркетинга си така, че да отговаря най-добре на нуждите и целите на своята аудитория.

Какво представлява сегментирането, насочването и позиционирането в маркетинга?

Моделът STP е безценно допълнение към всяка маркетингова стратегия, независимо от твоята индустрия, продукт или аудитория. Той дава приоритет на ефективния маркетинг и гарантира, че доставяш само най-подходящите, целенасочени съобщения.

Той също така играе важна роля при разработването на други стратегии, като buyer person-ите, етапите на жизнения цикъл на клиента и цялостното бранд позициониране.

Сегментиране, таргетиране и позициониране - наръчник на маркетолога
Източник: https://www.smartinsights.com/

Като ръководиш с ориентиран към потребителите подход като STP, може да си сигурен, че всеки сантиметър от твоя маркетинг е подходящ за точно твоята аудитория – като по този начин увеличаваш вероятността те да конвертират, купуват и станат клиенти за цял живот.

Теми: маркетинг и комуникациинасочванепозициониранесегментиранетаргетиранецелева аудитория
Аптраил Халил

Аптраил Халил

Аптраил Халил или накратко Апи, е завършил бакалавърска степен в Икономически Университет Варна със специалност "Бизнес Информационни Системи". Възпитаник е на ПГИ "Д-р Иван Богоров" Варна и завършва специалност "Застрахователно и осигурително дело". Интересува се от маркетинг, реклама, технологии и финанси. В момента е съосновател на PRFirm и оглавява Search engine маркетинг отдела на фирмата.

Още по темата

бързи кредити
Други

Психология на бързия кредит

афилиейт компании в България
Бизнес

Промени на афилиейт пазара (и в БГ) – 2Performant завършва покупката на Profitshare

Следващ
бизнес книги 2021

5 бизнес книги, които да прочетеш през 2021 година! Номер 3 е епична!

Най-новото

  • Как да защитите индустриалната си инсталация от свръхналягане: Практически съвети
  • Психология на бързия кредит
  • Промени на афилиейт пазара (и в БГ) – 2Performant завършва покупката на Profitshare
  • Афилиейт маркетинг за хостинг услуги – как да успеем с рекламирането на хостинг
  • Бърз кредит за стартиране на бизнес
писане на статии и публикуване
  • 👨‍💻 Защо трябва да стоиш далеч от всякакви МЛМ бизнеси? 🏃🏻‍♂️

    👨‍💻 Защо трябва да стоиш далеч от всякакви МЛМ бизнеси? 🏃🏻‍♂️

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Какво е Кешбек и как да го ползваме в България?

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Разликата между акции и облигации – наръчник за начално инвестиране

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Как да създадеш първата си реклама в Instagram?

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Ръководство за използване на Snapchat: всичко, което трябва да знаеш!

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0

За нас

MarketKing.bg e специализирано издание за маркетинг, реклама и финанси. Нашата мисия е да предоставяме качествено съдържание за нашите читатели. Тук ще намериш различни анализи, инфографики, полезни съвети, добри практики и други интересни неща от света на маркетинга, рекламата и финансите.

всичко за бизнеса

Не пропускай

Акции и облигации

SEO или Google Ads: кое да изберете?

Как да избера перфектния хостинг за моя бизнес?

10 доказани начина да намалите степента на отпадане на вашия сайт и да увеличите реализациите

Партньори

Всичко за Враца

Алтернативно

Benchtalks.com

Всичко важно

За мъжете

Интересни новини

Аз избрах

  • Бисквитки
  • Общи условия
  • Контакти

2013-2022 © Копирането на съдържание от MarketKing.bg без разрешение е забранено! Създадено с ❤ във Варна!

Няма резултати
Виж всички резултати
  • Маркетинг
  • Бизнес
  • Успех
  • Финанси
  • Реклама
  • Технологии
  • Топ съдържание
    • Най-добрият хостинг
    • Бизнес книги

2013-2022 © Копирането на съдържание от MarketKing.bg без разрешение е забранено! Създадено с ❤ във Варна!

Този сайт използва бисквитки. Продължавайки да ползвате този сайт, се съгласявате да бъдете траквани от бисквитки. Посетете Бисквитки за повече информация.