Повече от година преди скандала с вредните емисии на Фолксваген, Световната агенция за защита на околната среда разпита германския концерн за несъответствие между официалните тестове и по-високите нива на замърсяване на въздуха.
Това бе първия полъх към евентуалния скандал, а в последствие компанията призна за грешните данни за емисиите, които са предоставяли на официалните органи в САЩ относно дизеловите модели на Фолксваген.
Разбира се, голямата грешка на Фолксваген беше да прикрият тези данни от федералните органи. Но, как една компания може да се отърси след подобен скандал? Как един бранд може да се задържи над водата след подобна изцепка?
Спасяването на потъващ кораб
Докато най-голямото оръжие на компаниите срещу скандали е просто да не правят грешни стъпки, то тези които вече са стъпили на грешно имат много малко шансове да се върнат в изходяща позиция. Рядко, но в някои случаи се случва един скандал да даде възможност на бранда, който е направил грешка. Скандалът дава възможност за спечелване на доверието наново, показването на добра воля, както и успокояване на потребителите.
Ето няколко съвета как може всеки един бранд да оцелее в период на криза и скандали. По примера на германския автомобилен производител Фолксваген.
Бъди честен
Най-голямата грешка на германците първоначално си беше да скрият измамата с емисиите на дизеловите им модели веднага след като се намесиха хората на Световната агенция за опазване на околната среда. Измамата още повече усложнява положението на компанията. Това до голяма степен води до въпроси в потребителите на бранда – може ли да й се има доверие, защо го правят, както и други въпроси уронващи още повече престижа на Фолксваген.
Извини се като мъж
С идеята да спечели отново доверието на всичките си клиенти от компанията поставиха дозина реклами в най-големите вестници в Америка. Тук идва добрия ход на германския концерн. Дори във времето на дигиталната ера е добре да се рекламира използвайки вестници и телевизия, начин за започване на чисто.
Плати своите грехове
След какъвто и да е скандал, включително този с емисиите на Фолксваген, всяка заинтересована страна иска да види едно нещо – грешника да плати за своите грехове.
Ходът на компанията беше да изтегли всички 420 000 афектирани автомобили в САЩ, както над 8,5 милиона автомобила в Европа. В международен план германците дадоха по 500 долара на всички собственици на Виза карти притежаващи Фолксваген, както и 500 долара отстъпка за тези, които решат да се сдобият с нов автомобил от германците.
Да, тази стъпка може да изглежда малка и неискрена. Все пак от компанията трябваше да заменят всеки афектиран автомобил с нов. В световен мащаб скандалът с тези емисии струва на компанията над 7.3 милиарда долара. А според финансовата компания Credit Suisse загубите може дори да се увеличат.
Открояване на ценностите на компанията
Фолксваген винаги са били известни с креативните си и добре изглеждащи реклами. Но за съжаление скандала с вредни емисии унищожи годините на добра работа на компанията. След криза брандът трябва да покаже новост и свежи идеи. Следващата рекламна кампания след подобно нещо трябва да откроява честност, защита на природата и почтеност.
Грешниците да си ходят
Няколко дни след като всички медии гръмнаха за лъжата с вредните емисии на Фолксваген изпълнителният директор Мартин Винтеркорн подаде остава, а неговото място зае Матиас Мюлер.
Смяната на управлението след подобен катаклизъм винаги е добро решение. Решение, което води след себе си стартирането на нещо ново. Правилно или не, изпълнителният директор на компанията е първият човек, който трябва да поеме отговорност и да си тръгне като остави ключовете на някой друг.
Обмисли и убиване на целия бранд
За много компании скандали от подобен характер могат да са и последните в тяхната история. Ако този скандал започне да „разяжда“ бранда от вътре, е добре да се „ампутира“, за да може компанията-майка да оцелее. По-добре да се жертва това, отколкото бъдещето на цялата компания.
В случая на Фолксваген това не е никакъв вариант, тъй като скандалът обхваща портфолиото от брандове на компанията, включително Ауди и Порше.
Ребрандирай
Веднъж след като се направи ребрандинг е време да се направят изводите за случващото се. Трябва да се обърне внимание на пресата и действията на клиентите, но продажбите са истинският барометър за рехабилитацията на компанията.
По данни на списание Форчън продажбите на германския производител са спаднали с 25 процента само за САЩ, а във Великобритания данните сочат за 20 процентен спад.
Заключение
Докато от Фолксваген не покажат загриженост за околната среда, потребителите и собствената цялост, компанията няма да се възстанови цялостно. Също така, те трябва да следват новия си път на чистота и честност, за да не кажат auf Wiedersehen завинаги.