Какво разбираш под понятието „performance marketing„, когато го чуеш? Дали става въпрос за вид афилиейт маркетинг, дали е вид маркетинг в социалните мрежи или е някой друг термин в дигиталния маркетинг, който специалистите използват?
Много неща са казани и много неща са били смесени, когато е ставало дума за ефективния маркетинг (performance marketing). Понякога се бърка с афилиейт маркетинга, понякога с рекламна дейност, но този термин „performance marketing“ стои сам със собственото си значение.
Така че се опитвам да улесня нещата за теб благодарение на тази статия!
С две думи, това са пет стъпки за ефективен маркетинг, които трябва да научиш:
- Избери своята цел. Какво искаш потребителите ти да направят?
- Разбери пътуването. В кой момент от тяхното потребителско пътуване искаш да ги таргетираш?
- Открий пространството за разговор. Къде „живее“ и „вирее“ твоят идеален купувач?
- Изследвай бенчмарк показателите. След като със сигурност ще плащаш, кой канал смяташ, че ще ти даде най-добрите резултати?
- Избери правилния канал и структурирай стратегията си. Бъди минималист и създай различни варианти на рекламните си copy-та и послания.
Ако се фокусираш върху последната стъпка, можеш да избереш всеки съществуващ канал, за да изпратиш своето послание към потребителите си – социални мрежи, имейл, телефон и много други. За който и комуникационен канал да се сетиш, можеш да го включиш в своя план.
Тази стъпка е много важна в performance маркетинга, защото чрез нея ще достигнеш до своята целева аудитория, а в същото време ще си платиш за това. Така че изпълнението трябва да бъде там, за да има краен резултат (трафик / изгледи / лийдове / клиенти).
1. Избери своята цел
Ефективния маркетинг е като да си купуваш рекламно пространство и да плащаш само когато нещо се случи. А това може да бъде импресия, клик, ангажиране, lead или продажба. Не плащаш, освен ако някой не направи нещо. За разлика от кампаниите с билбордове, където предплащаш за рекламното пространство и не можеш да измерваш директно реакциите от рекламите.
Това прави performance маркетинга по-добър за отчитане за бизнеса. Можеш да измериш какво работи и какво не. Кой канал и кой тип клиенти реагират на рекламата ти и какво може да ти даде по-добра възвръщаемост на инвестицията. Тъй като това е измеримо до такава степен, голяма част от маркетинговия домейн, поне 60% от експертите заемат тази вертикала.
По този начин става наистина важно да се овладеят и подобрят тактиките за ефективен маркетинг.
2. Разбери пътуването
Сега, след като знаеш, че плащаш за всеки вид реакция на своите реклами, трябва да разбереш в кой момент колко и как харчиш.
$$ за импресии и кликове -> Етап на осведоменост
$$ за ангажиране -> Етап на интерес
$$ за leads -> Етап на желание
$$ за продажба -> Етап на действие
След това, когато разбереш за кой етап искаш да платиш (потребителско пътуване), следващата е да определиш най-доброто рекламно пространство за покупка.
3. Открий пространството за разговор / достигане
Когато става въпрос за кое рекламно пространство да избереш, първо трябва да знаеш кои са твоите идеални клиенти.
Например.
Имаш B2B бизнес, където твоят продукт помага за наемането на служители и тяхното ръководене. Тук целевия ти сегмент е: „наемане на служители“, „наемане на ръководители“. Ако си решил да плащаш за Twitter Ads, защото си мислиш, че можеш да получиш добро достигане (reach), няма да пожънеш исканите резултати. Защо? Защото твоята целева аудитория не „вирее“ в Twitter. Но от друга страна, ако решиш да избереш LinkedIn за платформа, където да рекламираш – можеш да получиш доста добри резултати.
Забележка: Бъди много внимателен, когато идентифицираш своята идеална buyer persona. Скоро ще напишем и статия за това как по правилен начин да определиш своя идеален клиент.
Имаш B2C бизнес, където продаваш дрехи за милениълите. Тук твоят целеви сегмент е: милениъли (millennials). Ако решиш да плащаш за LinkedIn Ads с идеята тук да откриеш своята аудитория, може да се наложи да платиш доста, повтарям доста. Но от друга страна, ако се спреш на Instagram като място за рекламиране, ще имаш доста по-добро възвръщане на инвестицията (ROI).
След като си наясно с дейностите на клиените си, ще откриеш два типа места, където може да поставиш посланията си.
- Социални. Къде потребителите ти са социални активни: Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, LinkedIn, Snapchat и други.
- Дигитални. Къде потребителите ти са дигитално активни: определени блогове, онлайн магазини, сайтове за ревюта и други видове сайтове.
Можеш индивидуално да плащаш за всеки един канал, като всяка от платформите имат страхотни инструменти за измерване на ефективността на кампаниите. Все пак тук говорим за ефективен маркетинг.
Сега вече имаш добра представа кой канал и път да използваш, за да позиционираш своите рекламни послания към клиентите си.
4. Изследвай бенчмарк метрики
В тази част трябва да определиш стандартните показатели на различните канали за твоите реакции. Нека предположим, че избереш Google Ads (Adwords) за свой industry benchmark.
След като вече имаш представа за индустриалния си бенчмарк, може да определиш какъв канал би бил по-ефективен по отношение на разходите за теб – customer persona; местата, където потребителите ти се намират и възвръщаемостта на инвестициите.
5. Дефинирай и структурирай стратегията си
Дотук вече научи за първите четири стъпки от ефективния маркетинг. Остава още един етап, който по-горе споменах, че може да бъде най-важния от всички.
Бъди минималист с рекламното copy и послание
- Използвай повече бяло пространство.
- Използвай заглавия в текстовото ограничение.
- Не използвай повече от два различни шрифта в своето copy.
- Избери релевантни послания за различните канали, които използваш.
- Избери релевантни рекламни формати за посланията си – текст, видео, изображения, карусели и други.
Структурирай линковете си правилно
- Ако рекламираш своя книга, по-добре да насочиш хората към съответната страница от сайта си, отколкото към началната страница и да ги накараш да се лутат в него.
Сегментирай своите рекламни групи за еднакви ключови думи
- Раздели на различни рекламни групи, когато става въпрос за exact match и broad match модификатори.
- Раздели на различни рекламни групи, когато става въпрос за геотаргетиране.
Прави A/B тестове на кампаниите си
- Избери подходяща аудитория.
- Помисли за подходящата възрастова група, стесняване на местоположенията и интересите.
- A/B тест на един параметър – промяна на възрастовата група в една реклама, промяна на интереси към друга реклама, но никога не променяй два параметъра за една и съща реклама.
Ремаркетинг списъци
- Можеш да наддаваш за конкурентни ключови думи
- Можеш да наддаваш за broad match ключови думи
- Можеш да добавяш големина на аудиториите > 100 за ремаркетинг списъците си
Това са петте стратегии за постигане на максимално ROI за твоя ефективен маркетинг.
Когато и аз бях начинаещ маркетинг ентусиаст, търсех различни статии и съдържание, за да развия умение да маркетирам. Ако статиите ми в MarketKing.bg ти харесват, ще се радвам да ги споделиш със своите приятели в социалните мрежи.
Ако и ти искаш да имаш по-добри резултати от начинанията си онлайн, можеш да се свържеш с мен и гарантирам, че ще увеличиш продажбите си и ще подобриш присъствието на бизнеса си в интернет! Потърси ме!