• Топ съдържание:
  • Бизнес книги
  • Акции
  • Най-добрият хостинг
  • CloudCart vs Shopify
  • Дропшипинг
  • Мрежов маркетинг
  • Инстаграм
  • ТикТок
MarketKing.bg
  • Маркетинг
  • Реклама
  • Финанси
  • Успех
  • Бизнес
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Маркетинг
  • Реклама
  • Финанси
  • Успех
  • Бизнес
Няма резултати
Виж всички резултати
MarketKing.bg
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Бизнес

Как IKEA завладява своите клиенти

Петър Петров От Петър Петров
В Бизнес
0

Най- вероятно почти всеки един от нас е чувал или е посещавал магазините нa IKEA.  А някои са тотално пристрастени към пазаруването в тях.  

Защо обаче хората ги предпочитат в сравнение с други магазини ще научим от стратегиите, които използват от популярната компания, за да бъде постигната тяхната основна цел – удоволствие от пазаруването. 

Назад във времето… 

IKEA е шведска компания за търгoвия на мебели и услуги за домашно обзавеждане. Обявена за най-голямата в света на търговията на дребно. Тя е открита в Швеция през 1943 г. от седемнайсет годишния по онова време Ингвар Кампрад с цветовете на шветското знаме – синьо и жълто. 

Абревиатурата на IKEA идва от първото и второто име на Ингвар Кампрад и двете села, в които е живял – Елмтарюд и Агунарюд. 

В наши дни компанията притежава 433 магазина, които оперират в 53 държави и предлагат повече от 12 хиляди продукта като отчитат 2.1 милиарда посещения в своя уебсайт, 45 милиарда продажби и 1 милиард посещения в магазините. 

Служителите, които работят за компанията наброяват забележителните 211 хиляди. 

IKEA е отговорна за 1 % от световната консумация на дърво. 

Как се ражда идеята

Шведският предприемач Ингвар Kaмпрад от малък имал амбициите да живее по-хубав живот. Пътувал до шведската столица, за да купува кибрити на едро и ги продавал на дребно. На 17 годишна възраст получава пари от баща си, за да продължи образованието си, но решава с парите да продължи търговията и да основе свой бизнес. 

По-късно започва да търгува с части за велосипеди, с риба, семена, моливи, коледни играчки за елха и часовници. 

Младежът осъзнава, че след приключването на войнатa хората започнали да обзавеждат домовете си и това е идеалното време, от което може да се възползва.

,,Защо хубавите продукти са създадени само за малцина клиенти. Трябва да бъде възможно предлагането на добър дизайн и функционалност на по-ниска цена, достъпна за повече хора’’. 

Как IKEA завладява своите клиенти

Кампрад се фокусира върху търгувията с мебели и през 1953 г, отваря първия си магазин IKEA в град Älmhult, Sweden.  

Една от ключовите стъпки от стратегията на предприемача е да промени разположението на магазините по много интересен начин, с който изпреварва своите конкуренти.

Архитектурата на магазина 

Разположението на магазините има огромно влияние върху удовлетворението на клиентите и тяхното поведение, което предвид факта, че 50 % от покупките са непланувани и импулсивни, има важна роля във финансовия успех на компанията. 

Всеки магазин има различно представяне на своите продукти и услуги. Някои позволяват на клиентите си да видят повече неща от магазина  и да се върнат до витрината, която им трябва, когато решат.  

При IKEA разположението наподобява лабиринт, който цели да удължи разстоянието, което клиентите изминават в магазина. Така, колкото повече вървиш в лабиринта, толкова повече продукти ще откриеш.

Как IKEA завладява своите клиенти

Ако влезеш в спалнята и се спреш на голямото легло, в един момент ще насочиш поглед към банята, където ще привлече вниманието ти хубавата вана или ще видиш идеалното разположение на кухнята, която ти се иска да имаш в дома си. 

По този начин клиентите правят повече покупки и дори забравят за какво точно са отишли. Те дори не осъзнават колко време прекарват в пазаруване, защото не просто пазаруват.  

Те разглеждат, наслаждават се и достигат онова чувство на откривателност, когато открият красива дизайнерска мебел и знаят, че след 10 метра ги очаква още нещо… 

Това е само част от гениалността зад успеха на IKEA.

Интериорен дизайн

Във вътрешните помещения можем да забележим и многото огледала, които са поставени на различни места – на масата, на шкафа, на гардероба, в банята. 

Огледалата омайват човешкия мозък, защото в него можеш да откриеш най-прекрасното човешко създание – самия ти. 

По този начин IKEA се възползват от нарцисизма на всеки един от нас и го провокират да се огледа и да си направи селфи във всяко едно огледало, докато пазарува. Това е особено добър маркетингов подход за най-младото поколение, което веднага ще сподели снимкатта в социалните мрежи. – споделя индийският невромаркетолог Д-р А.К. Прадиип

Как IKEA завладява своите клиенти

Светлина и цветове 

За да се създаде усещане за комфорт IKEA използват приглушена и ненатрапчива светлина и залагат на ,,белия“ цвят, който се асоциира с простота, чистота без да ангажира мозъка в типичен минималистичен ,,скандинавски дизайн“’  

Освен това клиентите имат възможността да пипнат и да усетят материята на завивките или да седнат на диван например

Как IKEA завладява своите клиенти
Каталог от 1971 год

Когато пазаруването се превърне в удоволствие

Дали сме със семейството си или със своите приятели, пазаруването е скучен и отегчаващ процес, а магазините са най-ужасяващата среда за човешкия мозък по простата причина, че в магазините мозъкът ни получава прекалено много информация. 

Не се безпокойте. Шведския гигант се е погрижил и за това, предлагайки апетитни храни от шведската кухня, с които да държи клиентите си сити, с енергия за още покупки.

Как IKEA завладява своите клиенти
популярно шведско ястие – swedish meatballs

Най-вече със своите десерти,които премахват неудовлетворението от похарчените средства и поддържат спомените ти с позитивно чувство от прекараното време в магазина. 

Ефектът IKEA 

Въпреки,че по-голямата част от клиентите предпочитат да поръчват големите на размер мебели директно до дома си. Изследване на Hardvard bussiness school от 2011 год, показва,че клиентите са по-склонни да оценят продукта като го сглобят сами – т.нар ,,ефектът IKEА. 

Експериментът доказва, че тази маркетингова тактика винаги ще работи, понеже продуктите на IKEA изискват време и труд, за да се сглобят,а клиентите са по-склонни да ги оценят и задържат след като са вложили усилия. 

Разбира се експериментът доказва и точно обратното, някои клиенти не разполагат с достатъчно време и се налага да наемат човек, който да ги сглоби. 

,,Истинско изкуство е да направиш така, че клиентите да свършват повечето работа, да се чувстват добре от това и дори да смятат, че са получили „повече за парите си“

Как IKEA завладява своите клиенти

Бонус

Създателят на IKEA Ингвар страдал от дислексия. Болест, която ограничава четенето и тълкуването на прочетеното, с което той изпитвал трудности да запомня цифрите и кодовете на поръчките. 

Това обаче не го обезкуражава да създаде гениална система, с която да запомня по-лесно своите продукти. Той решава да създаде гениална система, с която кръщава имената на своите продукти.

Source: WSJ
Теми: ikeaефектът икеаИкеаИнгвар Кампрад
Петър Петров

Петър Петров

Петър Петров е роден в град Исперих и завършва бакалаварска степен по Журналистика във Филологическия факултет на Великотърновския университет. Занимава се със спорт от дете и е привърженик на темите за личностното развитие, предприемачеството, рекламата и документалните филми за успешни личности. В момента се занимава с бойни изкуства и участва в състезания по планинско бягане. Тренира, за да участва в един от най-тежките триатлони в света и прекарва по-голямата си част от времето в плуване, тичане и колоездене.

Още по темата

SEO и AI
Бизнес

SEO 360° – как AI и GEO оптимизацията дават конкурентно предимство?

Откриване на фирма
Бизнес

Откриване на фирма: Как да стартирате със заряд и да развиете успешно бизнеса си

Следващ
Ikea

Гениалната система зад имената на продуктите в IKEA

Най-новото

  • SEO 360° – как AI и GEO оптимизацията дават конкурентно предимство?
  • Съвети за рекламиране на малък локален бизнес в България
  • Откриване на фирма: Как да стартирате със заряд и да развиете успешно бизнеса си
  • MeUp — цялостна екосистема за линкбилдинг под един домейн
  • Борси за linkbuilding – дигиталният пазар за връзки в България
писане на статии и публикуване
  • Какво е Кешбек и как да го ползваме в България?

    Какво е Кешбек и как да го ползваме в България?

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • 👨‍💻 Защо трябва да стоиш далеч от всякакви МЛМ бизнеси? 🏃🏻‍♂️

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Разликата между акции и облигации – наръчник за начално инвестиране

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Как да създадеш първата си реклама в Instagram?

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Ръководство за използване на Snapchat: всичко, което трябва да знаеш!

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0

За нас

MarketKing.bg e специализирано издание за маркетинг, реклама и финанси. Нашата мисия е да предоставяме качествено съдържание за нашите читатели. Тук ще намериш различни анализи, инфографики, полезни съвети, добри практики и други интересни неща от света на маркетинга, рекламата и финансите.

всичко за бизнеса

Не пропускай

Акции и облигации

SEO или Google Ads: кое да изберете?

Как да избера перфектния хостинг за моя бизнес?

10 доказани начина да намалите степента на отпадане на вашия сайт и да увеличите реализациите

Партньори

Всичко за Враца

Алтернативно

Benchtalks.com

Всичко важно

За мъжете

Интересни новини

Аз избрах

  • Бисквитки
  • Общи условия
  • Контакти

2013-2022 © Копирането на съдържание от MarketKing.bg без разрешение е забранено! Създадено с ❤ във Варна!

Няма резултати
Виж всички резултати
  • Маркетинг
  • Бизнес
  • Успех
  • Финанси
  • Реклама
  • Технологии
  • Топ съдържание
    • Най-добрият хостинг
    • Бизнес книги

2013-2022 © Копирането на съдържание от MarketKing.bg без разрешение е забранено! Създадено с ❤ във Варна!

Този сайт използва бисквитки. Продължавайки да ползвате този сайт, се съгласявате да бъдете траквани от бисквитки. Посетете Бисквитки за повече информация.