Освен магазините за козметика или органични продукти, модните фирми са тези, които се появяват най-често онлайн.
Е, хората имат нужда от дрехи и това никога няма да се промени. Но само фактът, че има търсене, не е гаранция за успех, даже никак.
Ето защо ние от MarketKing.bg с помощта на специалистите по мода онлайн от https://pipilota.bg сме тук, за да ви споделим някои идеи как да мислите за вашия моден бизнес в интернет пространството, така че да увеличите максимално шансовете си за успех.
Решете какви дрехи искате да продавате:
- Ежедневни дрехи, облекло за всеки ден
- Спортни дрехи
- Облекло за специални поводи
- Луксозно облекло
- Облекло за конкретна аудитория (в зависимост от пола, интересите, навиците, сезона)
- Дрехи по поръчка
- Дрехи втора употреба
- Дрехи + обувки + модни аксесоари
В това ръководство се фокусираме върху продажбата на дрехи онлайн, но с времето ще създадем други ръководства за популяризиране на обувки или модни аксесоари онлайн, с които можете да се консултирате по-късно.
Как да позиционирате вашия онлайн бизнес с дрехи
1. Изберете модна ниша
Когато започнете да мислите за моден бизнес, неизбежно се сблъсквате с най-честия проблем в големите индустрии – трябва да изберете конкретна насока, основен стил за вашия магазин. И да превърнете магазина си в „запазена марка“ за този стил.
Моят съвет е дори да не си помисляте да продавате всичко за всички. Защото ще ви е много трудно да се конкурирате с големите търговци на дребно, които правят това от дълго време.
Вместо това изберете ниша:
- Можете да продавате само дрехи, отпечатани в определен стил
- Дрехи с традиционни мотиви от определени страни
- Дрехи от определен материал
- Само някои видове дрехи (напр. само рокли, само якета и т.н.)
- Само дамско облекло
- Само мъжко облекло
- Само детски дрехи
- Само дрехи за двойки
- Само семейни дрехи
Намерете ниша, която ви харесва, и се съсредоточете върху нея. След като направите това, изберете:
Име – за да бъде лесно за разбиране и запомняне за вашата аудитория, а не да звучи като друга марка
Домейн – същото име като името на вашия магазин
Визия – историята зад нея, защо магазинът, ценностите, които следва
Слоган – да обобщим визията на магазина
Организационна култура – какъв е стилът на общуване, типът поведение, което се насърчава във вашия екип, основните идеи, които ви ръководят
Диференциатори – това, което ви отличава от конкуренцията (било то онлайн, офлайн, директно или индиректно) и е желано от клиентите
2. Използвайте снимки на продукти върху реални хора по възможност, или поне качествени манекени (облечени)
Във Facebook Marketplace или OLX можете да поставите дрехите си, легнали на леглото или на закачалката. Но в онлайн магазина си?
Няма начин.
Визуалните изображения – снимки на продукти, банери и видеоклипове – имат по-силно въздействие, ако ви показват продуктите, докато се използват, докато се носят, от всички ъгли.
И това въобще не е задължително да са перфектни модели, а обикновени хора, с които вашите клиенти могат да се идентифицират.
Дори и да нямате бюджета за заснемане в професионално студио, със светлини и всички „екстри“ – всичко е наред, това не е проблем. Правете снимки с телефона, ясни и с естествена светлина.
С него може да си добавяте и генерирано от потребители съдържание (UGC) към сайта – продуктови страници, lookbooks, банери и промоционални материали.
3. Създайте общност около вашата марка
Всяка общност споделя поне едно общо нещо, иначе не би била общност.
Във вашия случай може да е:
- Страстта към марката
- Страст към вида на продуктите, които продавате
- Може да е във ваш интерес да сте в крак с най-новите тенденции
- Може да е усещането за изключителност (защото достъпът е ограничен)
- Това може да бъде чувството за принадлежност към група хора, които имат едни и същи интереси.
Кои могат да бъде членове на вашата общност?
- Всички абонати на бюлетин
- Само клиенти и партньори
- Само последователи в определен канал
- Само хора, които се регистрират за вашата общност по имейл (но могат също да ви следват в социалните медии)
Разбира се, платформата, която избирате да общувате с общността, ограничава начина, по който общувате.
Например, група във Facebook ще ви позволи да публикувате по-често (включително публикации от членове), докато в общност от абонати съобщенията могат да се обменят само между вас и тях (или обратно), но не и между тях.
Как поддържате интереса и активността на вашата общност?
Предоставяйте им подходящо и полезно съдържание, което те искат и очакват да намират във вашия онлайн магазин
Дайте им достъп до специални предимства – ексклузивни продукти, отстъпки, купони за отстъпка, подаръци, продуктови пакети, отпечатани lookbooks, награди в зависимост от рентабилността на поръчките и т.н.
Комуникирайте постоянно – да не изчезвате за 3 месеца и след това да ги бомбардирате 2 седмици всеки ден
Отговаряйте на често задавани въпроси или коментари от членове – поддържайте FAQ на магазина си „жив“ и актуален.
- Помислете за политиката за връщане на стока
По-високата норма на връщане на стоки е нормална в модната ниша. Но добрата новина е, че можете да я сведете до минимума за тази сфера. Ето няколко съвета относно политиката за връщане и някои методи, за да се опитате да предотвратите нерентабилни връщания.
Как да мислите за вашата политика за връщане, ако продавате дрехи онлайн?
Предоставяте ясна информация за това как протича процесът на връщане, от това какво трябва да съдържа пакетът за връщане до това как да продължите с доставката и т.н.
Определете ясно кой поема разходите за връщане.
Посочете АКО връщането е възможно – в случай на персонализирани дрехи (тениски с лични щампи и надписи), никой не ви кара да приемате връщане. Но трябва да уточните това!
Предоставате на клиентите формуляр за връщане, който е лесен за попълване.
Показвайте връзки към страницата с правилата за връщане на страниците с продукти.
Посочете опциите за възстановяване на пари при връщане – пълно връщане, ваучер на същата стойност за покупки в сайта и др.
Как да предотвратите и намалите възвръщаемостта на вашия магазин?
Колкото по-дълъг е периодът на връщане – колкото по-дълго човекът прекарва време с продукта, толкова повече мисълта за връщането му се изпарява от съзнанието му.
Уверете се (доколкото е възможно), че минимизирате поръчките с продукти с грешен размер – показвайте изскачащ прозорец с ръководство за размер на всички страници с продукти.
Опитайте се да потвърдите всички поръчки по телефона – дори ако това означава инвестиция в поне един допълнителен служител, който да се справи със задачата, си заслужава.
Използвайте изображенията на продуктите възможно най-близо до реалността – не редактирайте прекалено много снимките, не ги показвайте само от най-добрия ъгъл. Показвайте всички детайли на продукта, с реални характеристики, докато го носите.
Идеи за маркетинг и промоция за онлайн магазин за дрехи
1. Бъдете активни в социалните медии – Facebook, Instagram, Pinterest и др.
Създайте бизнес акаунти в каналите, по които можете да бъдете активни. Въобще не! Само тези, където можете да публикувате последователно и уместно.
Сътрудничете със съответните влиятелни лица – помислете за нишови микро-влиятели или общност, която следва същите ценности като вас
Сътрудничете с филиали – можете да използвате 2Performant, за да намерите правилните партньори
Публикувайте генерирано от потребители съдържание (снимки, видеоклипове, разопаковане, докато носите продукти)
Пазаруване в Instagram , включено в историята
Кратък поглед за предстоящата колекция, в зависимост от сезона
Анкети – Кой е любимият ви продукт? Какъв продукт искат в следващата колекция? Коя е мантрата, която ви води? и така нататък
Състезания и подаръци – предлагайте продукти на магазина или кодове за отстъпка като награди, а не неща, които не са свързани с вашата марка
Създайте поредица – ежедневна, седмична или месечна: клиент на седмицата, продукт на седмицата, новини на месеца, топ 3 тенденции на сезона и т.н.
Публикувайте въртележките в Instagram – например с цялостен външен вид + продуктите, които го съставят (дори с аксесоари, гримове и т.н. от партньорски марки) – за достъп до тях заменете връзката в BIO Instagram, за да бъде целева страница, която съдържа продуктите в този вид.
Правете AMA, предавания на живо и уебинари – отговаряйте на често задавани въпроси, обаждайте се на хора, за да обсъдим тенденции, неща, за които да внимавате и т.н.
Републикувайте съдържание от други канали : публикации в блогове, инфографики и публикации в Pinterest, истории, продуктови каталози и др.
Бързи съвети , уроци и видеоклипове „как да“.
Публикувайте в контекст – не се страхувайте да покажете подкрепата си за актуални каузи, които имат значение за вашата аудитория
Публикации, стимулиращи чувството за принадлежност с покана за тагване на приятел – цитати, изявления за овластяване, често срещани ситуации и т.н.
идеи за публикуване на дрехи онлайн
2. Публикувайте оптимизирано съдържание + идеи за статии в блога
Тук имам предвид както описанията на продуктите – да са максимално пълни, така и страниците да бъдат SEO оптимизирани. Както и помощното съдържание от блога на магазина.
Ето някои идеи за статии за онлайн блог за дрехи:
Топ X модни тенденции [сезон], които харесваме / които не харесваме
Топ X летни тоалети, които ще привлекат всички погледи
Как да се обличаме правилно за интервю
Как да намерите своя личен стил
[Продукт напр. Бяла риза] – незаменим във вашия гардероб
Вашето ръководство за пазаруване в Черен петък
[име на модна икона] – вдъхновение за жени по целия свят
Какво да облека на сватба / първа среща / парти / Нова година – 5 идеи
X идеи за подарък за най-добър приятел
7 ежедневни ритуала за пълноценен живот
5 основни елемента, които не бива да липсват от гардероба ви
5 тоалета на работа за силна жена
Как да изглеждате добре с тениска и дънки
5 парни рокли за стилно лято
Как да опаковате правилно за градска почивка
Как да носите [продукт за облекло]
Топ X модни влиятелни лица, които трябва да следвате
Златни правила в модата: спазвате ли ги?
Модни съвети от 5 стилни мами
Как да разберем, че марков [продукт] е фалшив
Как да изглеждате добре, когато ходите на фитнес
Идеи за призрачни костюми за Хелоуин
Как да се обличате като [знаменитост], без да харчите всичките си пари
X Облекла за свежа пролет
Интервюта с модни блогъри
Истории на доволни клиенти
[Продукт] преглед: съвети, мнения и идеи за [сегмент от аудитория]
Важно! Използвайте бутона за пазаруване, за да свържете директно продуктите, за които говорите в статиите.
3. Продавайте визии/комплекти и продуктови пакети на сайта
В моден магазин клиентът трябва да бъде транспониран поне за секунда вместо модела, който носи вашия продукт. Защо?
Защото трябва ясно да си представи как ще се чувства, когато го носи, за да може да се убеди, че прави правилния избор.
Едно е да си представиш, че виждаш един продукт, а друго е да видиш цялото облекло, нали?
Използвайте различни приложения, за да създадете цялостен външен вид, който клиентите да могат да закупят на по-добра цена, отколкото ако купувате продуктите поотделно.
Добавете изображения, които създават завършен вид или го използвайте, за да представите получените изображения на клиентите, които носят вашите продукти.
4. Изберете интелигентна стратегия за имейл маркетинг
- Сезонни имейл маркетинг кампании
- Кампании само за абонати
- Кампании само за клиенти, които са купили поне веднъж
- Проследяване по имейл, след като са закупили: благодаря + поискайте отзиви
- Сегментиране на имейли: поканете ги да попълнят формуляр, за да изберат типа продукти, за които се интересуват да получават имейли
- Изпратете имейл с препоръки за продукти – кръстосани продажби, надпродажби за завършване на тоалети, аксесоари
- Бюлетини с фирмени новини, нови колекции, кратки погледи за следващата колекция, публикации в блогове, състезания, томболи, дни за безплатна доставка, флаш разпродажби и др.
- Имейли за възстановяване на изоставени кошчета – Ето код за отстъпка, за да увеличите покупката си
5. Анализирайте данните от сайта и създайте маркетингови кампании въз основа на тях
Този съвет е валиден за всеки тип онлайн магазин, не само за магазин за дрехи. Уверете се, че имате инсталирани кодове за наблюдение на вашия сайт за:
- Google Analytics
- Google Search Console
- Pixel Facebook
- Мениджър на маркери на Google
Но инсталирането на проследяващи кодове не е достатъчно. Уверете се, че редовно проучвате данните си и ги интерпретирате правилно.
Обърнете специално внимание на данните по време на маркетингови кампании, за да видите какво работи, какво не и какво можете да подобрите.
Въз основа на тях ще оптимизирате следващите си кампании.
6. Пуснете PPC кампании за вашия моден магазин
Огледайте се внимателно. Вече знаете, че модният пазар е пълен с конкуренти. И всеки от тях провежда PPC кампании.
Вие също трябва да го направите. Ето няколко съвета, които да имате предвид:
- Популяризирайте преди всичко бестселъри и сезонни продукти в кампании за повишаване на осведомеността (тип – опитайте се да отидете с въртележка от бестселъри до студената аудитория, която след това отбелязвате )
- Ремаркетинг за всички бисквитки, особено за изоставени кошници по пиксел събитие добавяне в количката – добавяне в количката, но без завършване на поръчката.
- Пуснете реклами въз основа на интересите на клиентите – сегментирайте рекламите си по аудитория
- Пуснете реклами с каталог на Facebook във формат на въртележка
- Използвайте реклами в Google Пазаруване
- Увеличете бюджета в дните преди и след заплатата – за това трябва да познавате аватарите на клиентите си и да знаете за периода, в който получават заплатите си.
- Провеждайте кампании за търсене с вашата марка – защитавайте името си и не позволявайте на конкурентите да откраднат трафика ви
- Обърнете внимание на ROAS – откажете се от кампании, в които инвестирате повече, отколкото печелите
7. Правете партньорства
Сътрудничи с компании, които продават допълващи продукти към облеклото – аксесоари, бижута, местни компании като салони за красота или фризьорски салони и др.
По принцип помислете за личността на вашата марка и вида дрехи, които продавате, след което потърсете компании, които поддържат начина на живот, който поддържате.
Съюзвайте се и се насърчавайте взаимно:
- Публикации и имейли до публиката на всички.
- Допълнителни продуктови пакети, продавани на двата сайта.
- Подаръци и купони за отстъпка за партньори, когато клиентите пазаруват от вашите сайтове.
- Създайте лукбук или задайте публикации, които съдържат както вашите продукти, така и продуктите на вашите партньори.
8. Изградете своята маркетингова стратегия около фуния за продажби
Горната част на фунията (TOFU): показва проблема, който потребителят иска да реши. Марш върху положителни емоции: гордост, принадлежност, радост, любов, чрез:
- Reclame PPC (Facebook Ads, Google Ads, YouTube Ads, Spotify, Pinterest)
- Реклама във функция на интерес
- Публикувайте социални медии
- Видео или видео реклами
- Статии в блога
- Каталог / Lookbooks
- Инфографика
- Афилиейт програми
- Органично – благодарение на вашите мета-си
Средната част на фунията (MOFU): Използвайте препоръки (включително реклами) тук. Покажете опита от закупуването на съществуващи клиенти и UGC (разопаковане, снимки и т.н.) чрез:
- Формуляр за абонамент за бюлетин
- Реклами за еднакви аудитории
- Кодове за отстъпка
- PDF ръководства
- Текстови или видео уроци
- Въпросник
- Формуляр за заявка за оферта
- Изскачащ прозорец, показващ някое от горните
Долната част на фунията (BOFU): показва ясни изрази на призив за действие и кодове за отстъпки или + FOMO отстъпки (ограничено време, ограничени издания, ограничени наличности и т.н.)
- Продуктови презентации
- Персонализирани реклами за аудитория
- Прегледани реклами / надпродажба / кръстосана продажба на продукти
- Ремаркетинг
- Уебинари / събития
- Тест / Демо
- Давам подаръци
- Отзиви
- Съдържание, генерирано от клиенти
- Целева страница на офертата
- специална модна опаковка
9. Изграждайте лоялни клиенти и им продавайте повече
Изберете един или повече от следните методи:
- Точки за лоялност за всяка покупка
- Благодарствено писмо в опаковката – може да бъде стандартен текст или, за по-голяма автентичност, можете да напишете ръкописната бележка
- Подаръчни кошници за пазаруване над определен лимит
- Подаръци-изненади в пакета – малък размер, не увеличават разходите ви за доставка (може да бъдат продукти за грижа, печатен каталог със специални цени на вашия сайт, купони за отстъпка, различни купони за безплатна доставка / подарък / отстъпка при следните поръчки)
- Препоръки за допълнителни и надпродажби за продукти
- Ексклузивни продуктови пакети
- Персонализирани маркетингови съобщения и кампании, в зависимост от групата клиенти , в която се намират
- OTO – Уникални оферти , обусловени според категорията, в страниците за изпълнение на поръчката
- Допълнителни услуги за тези, които са част от „вашия клуб“
10. Намерете вашите отличителни черти и ги комуникирайте еднакво по всички канали, по които сте активни
Основният отличител (диференциатор) на вашия онлайн магазин за дрехи ще бъде вашата история и мотивите зад създаването на компанията.
Това трябва да присъства на страницата „За нас“ на сайта, но можете да го използвате и в публикации в социалните медии или дори в емоционална статия в блога на компанията.
След това седнете, вземете лист хартия и започнете SWOT анализ на вашата компания. Обърнете специално внимание на силните страни (които автоматично се превръщат в диференциатори), но и на възможностите.
Какви отличители можете да имате?
- репутация
- Опит във взаимодействието с вашите служители – колко внимателни, учтиви, добре подготвени са те?
- Начинът на опаковане на опаковките може да ви различи – можете да използвате персонализирани опаковки
- Видът на продуктите, които продавате
- Начинът, по който се рекламирате
- Фактът, че влиятелни лица или знаменитости се обличат от вашия магазин и го препоръчват
- Предимства на доставката – фиксирани разходи, по-бързо време за доставка и др.
- Какво предлагате в допълнение към клиентите – разширено помощно съдържание, удължен период на връщане, имате физическо местоположение или изскачащ магазин, където можете да вземете продуктите си лично / да ги изпробвате, алтернативни методи за доставка (напр. вземане от Pachetomate), специализирано консултиране и др.
Какво имате, което не се среща при конкурентите и е желано от клиентите?
11. Планирайте кампаниите си НАВРЕМЕ, особено сезонните
Планирането ви помага да достигнете до аудиторията си пред конкурентите си, но и да бъдете по-организирани.
Интересното в модата е, че зависи от сезона – така че кампаниите ви трябва да бъдат актуализирани за продуктите, които търсите всеки сезон.
В противен случай вече не сте уместни и разходите ви за привличане на клиенти ще се увеличат.
Но връщайки се.
Всяка маркетингова кампания има стандартен шаблон, по който е организирана. Което опростява работата ви.
Попълнете подробностите за всеки елемент в шаблона и стартирайте кампаниите навреме:
Цел – Каква е целта на вашата кампания?
Аудитории – към кого се насочвате и с какви послания
Основни и второстепенни съобщения, в зависимост от целевата аудитория
Календар на кампаниите – Колко време ще отнеме, за да започне всяка тактика на стратегията
Използвани маркетингови тактики
Използвани маркетингови канали
Важно! Можете да провеждате маркетингови кампании, като използвате множество канали като един (което изпраща едно и също съобщение) или да ги организирате изключително в един канал.
Например, можете да стартирате 24-часова кампания за отстъпки в Instagram.
12. Присъединете се към кауза и кампания за социална отговорност
Новите поколения потребители искат повече от марките, а не само ниски цени или бърз отговор на въпроси.
Те подкрепят компании, които са ангажирани за по-добър свят, по причини, които са важни за тях.
Например, можете да подкрепите организации, които се борят срещу замърсяването с текстилни отпадъци и да предлагат опции за рециклиране на стари дрехи. Или създайте съдържание и ресурси за повторно използване на стари дрехи или рециклиране.
Или детски организации в неравностойно положение – когато продавате детски дрехи. Организации за правата на жените и превенция на насилието над жени.
И така нататък.
Моят съвет е да изберете нишата, която ви харесва, а не такава, за която сте чували че е с висока възвращаемост. Бъдете честни и прозрачни и клиентите ви ще ви се доверят.