В един идеален свят бихте имали маркетингов бюджет за SEO и Google Ads, но за съжаление това не е света, в който живеят повечето собственици на малък бизнес! Ние от Marketking.bg винаги препоръчваме да се отделя внимание (ресурси)както за SEO, така и за Google Ads за компаниите, които могат да си го позволят. Но има определен момент, в който бюджетът е толкова малък, че е по-добре да се изразходва или за едното, или за другото, вместо да го разделяте между двете.
Ако това е и вашата ситуация, значи настоящият материал е за вас. Вместо да ви дадем лесния отговор „изберете и двете!“, ние ще се опитаме да ви дадем знанията, от които се нуждаете, за да вземете правилното решение за това кое е най-доброто за вашия бизнес, при предпоставките за ограничен рекламен бюджет.
Но нека първо изясним основните понятия.
Какво е SEO?
SEO, както името подсказва (Search Engine Optimization) означава оптимизация за търсачки. Терминът е добре познат в света на дигиталния маркетинг и това съвсем не е случайно – намирането на бизнеса ви чрез търсачките е от решаващо значение за почти всички фирми в наши дни.
Когато създавате уебсайт, Google обикновено ще го намери и индексира, дори ако не правите абсолютно нищо, за да подобрите присъствието си в мрежата. Но само защото вашият уебсайт е индексиран, това не означава, че сайтът ви ще се показва при търсенията, които искате.
Реален пример
Да приемем, че имате фирма за почистване на офиси, но през покрай пандемията сте решили да разширите бизнеса и вече извършвате и почистване по домовете. Ако уебсайтът ви споменава само чистене на офис площи и корпоративни клиенти, той няма да се покаже, когато хората търсят услуги по почистване на домове във вашия град (или ще е много назад). Ако вашият сайт само мимоходом споменава домашното почистване, е малко вероятно да се появи в горната част на резултатите от търсачката, въпреки че може да се появи някъде след първите няколко страници.
Ако, от друга страна, изградите специална страница за услуги, подчертаваща вашите различни пакети за почистване на домове – къщи и апартаменти, имате по-голям шанс да попаднете в горната част на страниците с резултати от търсачката. Това е накратко е известно като on-site оптимизация за търсещите машини (в България често погрешно наричано с тавтологията „SEO оптимизация“).
Сега, какво ще стане, ако друга почистваща фирма също предлага почистване на домове, освен офиси, и има страница за подобна услуга на уебсайта си?
Може би те имат препратки от уебсайтове за безплатни обяви, или сайта на браншова организация или други подобни, а вашият сайт няма препратки. При равни други условия, Google ще даде приоритет на уебсайтове, които имат препратки от надеждни източници, както и активни бизнес профили в Google. Това е известно като off-site/off-page оптимизация (извън уебсайта, който се оптимизира).
Google също така иска да гарантира, че уебсайтовете, които класира високо, са надеждни, лесни за използване, бързи за зареждане и без грешки. Тези технически характеристики са друг основен през последните години фактор в SEO.
SEO има за цел да оптимизира всички аспекти на вашето уеб присъствие – както на вашия сайт, така и извън него – за да ви даде най-добрите шансове за добро класиране с Google. Няма гаранции за резултата от SEO, просто защото вие и/или вашият SEO консултант не можете да контролирате алгоритмите и класирането на Google. Въпреки това, когато знаете основните фактори, които Google търси в даден уебсайт, и като следвате най-добрите практики за SEO, можете да увеличите вероятността да се класирате добре.
Какво представляват Google Ads?
Ако от известно време се занимавате с дигитален маркетинг за бизнеса си, може би си спомняте дните, когато Google Ads все още се наричаше AdWords. Google Ads е начин да заобиколите SEO, „органичното“ класиране и алгоритми и да поставите бизнеса си в горната част на страниците с резултати от търсачките (SERP). Има уловка обаче – трябва да платите за това място.
Рекламите при търсене в Google ви дават възможност да насочвате към много специфични думи и фрази (заявки за търсене), за да привлечете платежоспособен и заинтересован -подходящ трафик към вашия уебсайт. Тези платени „места“ са точно над и под резултатите от органичното търсене. Google Ads в търсенето не е същото като дисплейните реклами в уебсайтовете – те са само текстови, форматирани по подобен начин на резултатите от органичното търсене, като основната разлика е, че са обозначени като реклами.
Ако това звучи като фантастична алтернатива на SEO, добре, трябва да ви кажем: има още няколко уловки. Трябва да наддавате за ключови думи, което означава, че няма гаранции, че винаги ще се появявате на първата страница на SERP, тъй като някой конкурент може да ви „надскочи“ ценово. Google също така присвоява качествен рейтинг на рекламата за всяка реклама, който заедно с офертата ви определя къде ще се окаже вашата реклама на страницата. Така че дори и да сте готови да платите най-много спрямо конкуренцията, ако търсачката не „харесва“ вашата реклама и/или целева страница, вие няма да сте най-отгоре, а може дори да не сте на първа страница в резултатите.
Разликите между SEO и Google Ads
Както можете да видите, има някои значителни разлики между SEO и Google Ads. Това ги прави подходящи за използване заедно – тъй като Google Ads може да генерира по-бързи резултати, докато SEO изгражда дългосрочен успех, двата канала действат като допълващи се стратегии.
Но както споменахме в началото, има много ситуации, когато тази най-добра възможност не е в бюджета ви!
Затова, нека се потопим в същността на плюсовете и минусите на Google Ads и SEO.
Плюсовете на SEO
Ето причините, поради които може да искате да изберете SEO:
По-ниска цена
Въпреки че може да зависи от нивото на конкуренция във вашата индустрия и местоположение, най-общо казано, SEO струва по-малко от Google Ads. Освен това, ако имате ограничен бюджет, можете да инвестирате в еднократен SEO проект и все пак да получите трайни резултати от това.
За сравнение, веднага щом спрете да плащате за Google Ads, рекламите ви изчезват и вие спирате да генерирате трафик, което ни отвежда до следващата ни точка…
Непрекъснато генериране на трафик
Въпреки че алгоритмите на Google се променят често, в основата си те винаги са едни и същи: Google „награждава“ с добро класиране качественото съдържание от надеждни източници.
Ако инвестирате в SEO (включително разработване на качествено съдържание), вероятно ще получите постоянен източник на трафик от тази инвестиция. Може да са необходими корекции и промени, за да се адаптирате към променящите се стандарти от Google, но съдържанието, което създавате, винаги ще има стойност.
По-голяма потенциална аудитория
Тъй като повече хора кликват върху органични резултати, отколкото върху реклами, SEO може да ви позволи да се насочите към по-широка аудитория – такава, която може да нямате бюджета, за да достигнете с Google Ads. Това може да бъде от полза за компании, които не са непременно насочени към местни клиенти, като например онлайн магазини.
Доверие на потребителите
Има част от потребителите, които ще кликнат върху първия резултат в Google, без значение какъв е той. Обаче има и друга, по-голяма част от потребителите, която ще прескочи рекламите и ще отиде направо към резултатите от органичното търсене. Високото класиране чрез органични резултати може да ви спечели повече доверие от потенциални клиенти и клиенти.
Това е актив
Вашето SEO е актив, който може да расте с течение на времето. Докато продължавате да инвестирате в SEO, ще видите по-високо класиране, което привлича повече трафик и реализации.
Въпреки че е най-добре да направите последователна инвестиция в SEO, мислете за това като за изграждане на къща. Започвате с добра основа, след това строите къщата си. Може би някой ден добавите още една стая или плувен басейн отзад. Къщата увеличава стойността си с всяко ново допълнение, което правите.
Минусите на SEO
Ето някои от недостатъците на преследването на стратегия само за SEO:
Получаване на резултати
SEO може да отнеме време, за да генерира резултати, а понякога просто нямате време да чакате. Ако искате да рекламирате предстояща разпродажба или промоция, по-разумно е да използвате Google Ads, отколкото SEO.
Проследяването е малко по-сложно
Някои аспекти на проследяването са по-сложни при SEO от Google Ads и изискват допълнителна инвестиция в технология. Например, ако инвестирате в локално SEO и искате да проследявате телефонни обаждания от SEO трафика на вашия уебсайт, препоръчваме да инвестирате в проследяване на динамично вмъкване на номера (DNI), така че проследяването на телефонните ви обаждания да не пречи на вашето локално SEO .
Местното SEO има ограничения
С резултатите от локалната SEO карта вие сте ограничени от близостта – дори ако обслужвате широка област.
Вашият контрол е ограничен
SEO означава, че сте на оставени на „милостта“ на Google и неговите постоянно променящи се алгоритми. Връщайки се към метафората на нашата къща, това е като да построите дом на чужда земя – и се разбирате само с този човек в някои случаи. Ситуацията винаги ще бъде малко несигурна!
Предимствата на Google Ads
Ето защо някои малки бизнеси избират Google Ads пред SEO:
По-бързи резултати
Докато сте готови да правите достатъчно големи „оферти за клик“, ще виждате повече резултати с Google Ads – и ако насочите към правилните ключови думи и аудитория, ще видите не просто трафик, но и възвръщаемост на инвестициите си. Ако нямате търпение за бавното изграждане на SEO, Google Ads е по-подходящ за вас.
Лесно и удобно проследяване
Тъй като Google Ads е източник на пари за Google, той има личен интерес да поддържа клиентите си доволни със стабилно проследяване и показатели. Google Ads предлага няколко опции за проследяване на реализациите, за да Ви помогне да измервате резултатите от рекламите си, включително:
- Формуляри за уебсайтове
- Поръчки за електронна търговия
- Обаждания директно от реклами
- Обаждания от вашия уебсайт
- Импорт от продажби, които се извършват извън уебсайта Ви (офлайн продажби)
Таргетирана реклама
Google Ads е известен със способността си да насочва прецизно към аудитории, но още по-мощна е способността му да ви позволява да насочвате към конкретни заявки за търсене, които отговарят на това, което предлагате. Google ви позволява да рекламирате вашите продукти или услуги на потребителите точно когато те ги търсят.
Недостатъците на Google Ads
Ето някои от недостатъците на рекламата с Google Ads:
По-високи разходи на конкурентни пазари
Ако работите в конкурентна ниша на конкурентен пазар, можете да очаквате да плащате много за всеки клик – например, някои бизнеси – хамалски, почистване и др. трябва да плащат по няколко лева за всеки клик към сайта си. Ето защо прецизното насочване е важно за филтриране на всеки, който може да не се интересува от покупка или използване на вашите услуги.
Това не е актив
Ние оприличаваме Google Ads на наемане на къща срещу притежаване на такава. Когато спрете да плащате наем – оставате на улицата. След като спрете да плащате за Google Ads, трафикът, който получавате, спира напълно.
Ако трябваше да изберете само едно…
Кога трябва да изберете SEO?
Ще отнеме повече време, за да видите резултатите от SEO, но след като усилията ви започнат да се възнаграждават, вие ще генерирате непрекъснат трафик за по-дълъг период от време. Доброто SEO повишава информираността за марката и изгражда стойност за вашия уебсайт. Препоръчваме SEO, ако бюджетът ви е по-малък, ако вече имате утвърден бизнес и ако не се нуждаете от незабавни резултати.
Кога трябва да изберете Google Ads?
Google Ads е отличен избор за по-нови бизнеси, които искат да се съсредоточат върху продажбите и потенциалните клиенти. Те също са по-добър вариант за всеки, който иска по-бързи резултати.
Могат ли SEO и Google Ads да се използват заедно?
Разбира се, и това е най-добрият вариант!
Както бе споменато по-горе, двете стратегии се допълват взаимно. Ако сте достигнали точка, в която можете да отделите адекватен бюджет както за SEO, така и за реклами в Google, препоръчваме да използвате реклами, за да тествате кои ключови думи конвертират най-добре, след което да съсредоточите усилията си за SEO върху тези ключови думи.
Нуждаете се от помощ с маркетинга в търсене?
В MarketKing.bg ние сме специализирани в услугите за SEO и Google Ads за малкия бизнес и предлагаме еднократни проекти, както и месечни услуги за управление.