Преди шест години Facebook придобиха Instagram в една от най-големите технологични сделки за годината. А след това не направиха нищо. За добро!
Facebook остави Instagram сам. Приложението растеше главоломно и ставаше все по-релевантно всеки ден, крадеше от дела на конкурента Snapchat и заплашваше самият Facebook – една от причините, поради които те платиха толкова много пари, въпреки че през това време Instagram нямаше приходи.
Но въпреки всичко, Инстаграм беше готин и популярен. Тийнейджърите го обожаваха (и все още го обожават). А Facebook подходиха умно и запазиха разстоянието, защото осемгодишната й платформа започна да се чувства решително нелепо (особено при по-младите аудитории).
След придобиването, основателите на Instagram Kevin Systrom и Mike Krieger се присъединиха към Facebook и всичко изглеждаше прекрасно. След продажбата на една от най-мощните компании в света, те незабавно навлязоха в огромната аудитория и получиха достъп до ресурси, за които стартъпа можеше само да си мечтае в ранните си дни. О, и те станаха мултимилионери буквално за една нощ. Животът беше хубав и бъдещето беше светло.
По това време много критици се подиграваха на Facebook и твърдяха, че е дала прекалено много пари за приложението. Това беше много повече от приложение за камера и Facebook го знаеше.
През 2013 година, Facebook започна да тества реклами в Instagram с малка група от големи брандове, включително Ben & Jerry’s, Burberry, Lexus и Macy’s. В официалния си блог те обявиха този ход и изясниха, че рекламите изглеждат органични и неинвазивни: „Нашата цел е всички реклами, които виждате, да се чувстват толкова естествени за Instagram като снимките и видеоклиповете, на които много от вас вече се радват.“
Първоначално планът беше „да започне бавно“. И за известно време те останаха верни на думата си. Но тогава видяха знаците за големите пари, които неизбежно ще направят цената от 1 милиард долара да изглежда като кражба.
Instagram практически отпечатва пари.
Макар че нямаше много фенове около този начален тласък, беше ясно, че Facebook веднага разбра влиянието на новата си машина за пари. Предполагам, че ранните резултати за Instagram са били доста разтърсващи, ставайки въпрос за приходите. Те в крайна сметка го въведоха като незадължително разположение в платформата за рекламодатели (Ads Manager) през 2015 година, но това не продължи дълго. Instagram бързо се превърна в стандартно разположение за всички нови кампании, освен ако рекламодателят сам не го деактивираше ръчно.
До септември 2016 г. имаше 500 000 активни рекламодатели в Instagram (въпросът е колко много не знаеха това). Само една година по-късно този брой се увеличи четири пъти до повече от 2 милиона рекламодатели в мрежата.
Според някои прогнози, Instagram се очаква да завладее по-голямата част от ръста на рекламните приходи на Facebook в близко бъдеще. И въпреки че Facebook задържат дълго време доста голям дял от глобалните приходи от реклами за мобилни устройства, тази обща цифра се очаква да се удвои от сега до 2021 година.
Днес Facebook открито насърчава всички компании да пускат реклами в Instagram. В Ads Manager, това е просто още един механизъм за показване на рекламите. Дори не се нуждаеш от профил в Instagram, за да показваш реклами в платформата.
Защо? Защото Instagram буквално печата пари! Едно обикновено преминаване през фийд на Instagram ще покаже поне една платена публикация на всеки четири органични постове. А това поне според мен е много! В моя личен профил (@aptrail) нямам никакви спонсорирани постове (все още), докато при останалите акаунти, които притежавам, както и клиентските профили, с които работим – рекламите са навсякъде.
Малко хора обаче осъзнават, че 20% от съдържанието, което консумират в Instagram (или Facebook, по този въпрос), е спонсорирано.
И докато повече от 30% от американското население използва Instagram днес, по-голямата част от тях дори не знаят, че Facebook притежава приложението. По-рано тази година Сара Фрайър написа отлична статия за способността на Instagram да остане незасегнат по време и след скандала Cambridge Analytica. От културна гледна точка Instagram успя да запази очарователен образ и да се отдели от Facebook.
В действителност всички проблеми асборбирани от Facebook, са и проблеми на Instagram. Фото приложението е инжектирано от дълго време в рекламния продукт на Facebook, а данните използвани за реклама, са едни и същи, което означава, че всяко манипулативно поведение на по-голямата платформа засяга и двете. Не можем да забравим, че Instagram също знае всичко за нас. Facebook дори работи върху идеята да използва историята на местоположенията ти за таргетиране на рекламите в Instagram.
От друга страна, компанията от Menlo Park – въпреки недостатъците си – има право прави това, което иска с Instagram. Удивително е колко хора ги третират като отделни единици, когато те са едно цяло. Кара Шишър твърди, че Facebook отчаяно се нуждаела от някой като Systrom, който да може да се изправи в защита на Instagram, но нека не забравяме, че той продава компанията си на тях. Когато се съгласиш с продажбата, ти се отказваш от властта.
Без значение дали обществото го приема или не, Instagram също е толкова обезпокоителна като компанията-майка.
Facebook неотдавна обяви, че Адам Мосери, изпълнителният директор на News Feed, сега ще ръководи екипа на Instagram. Той със сигурност е компетентен лидер с много опит, но задачата, която предстои, може да бъде непреодолима.
През последните две години Facebook преживява абсолютен кошмар, който се влошава. Внезапните напускания от съоснователите на трите най-големи придобивки (WhatsApp, Instagram и Oculus) също не помогнаха на тяхната текуща PR криза. Но сред целия хаос, Facebook успешно постави Instagram като невинен минувач отново и отново. Освен че краде всичко от Snapchat и прави приложението по-пристрастяващо, основната цел на Facebook е да превърне Instagram в символ на оптимизъм.
Въпреки тези цели на Facebook, Instagram измъчвано от безброй токсични проблеми с течение на времето, включително неволното насърчаване на онлайн тормоза, насилието върху деца, проблемите с психичното здраве и наркотиците.
Независимо дали обществеността го приема или не, Instagram е също толкова проблемен, колкото и компанията майка, а веселата икона на началния екран е просто прикритие.