Виртуалната реалност е технология, която се коментира от години. Тя все повече набира популярност и все повече технологични компании се опитват да са на гребена на вълната. И докато все още има много път да се извърви преди да се приеме, че тази технология е нещо нормално и да се счете, че тя е основна – трябва да се погледне върху ролята на VR в бизнеса и как тя ще се отрази на пазара, по-специално.
Нека първо отговорим на въпроса „Какво е виртуална реалност ?“ (VR)
Виртуална реалност (virtual reality) е термин, обозначаващ нереален свят, създаван чрез компютърни системи и аудио-видео апаратура. Тя е среда, която физически не съществува, но е създадена от информационните технологии, затова най-краткото определение за нея е „нефизическа реалност“. Визуализирането на образите може да се осъществява не само върху монитор, но и чрез стереоскопични очила. Допълнителна информация на сетивата на човека се дава и чрез звука, който може да е част от симулацията.
Благодарение на потребителския интерес и новите разработки, технологията зад VR е все по-евтина и по-рентабилна. Това води до огромен шум и търсенето на пазара, както и интерес от страна на компании, които искат да са част от тенденцията.
Защо виртуалната реалност е толкова ефективна?
Ако не си се докоснал до VR, тогава вероятно се чудиш за какво е този шум. Ако трябва да го разделя на няколко опорни точки, те биха били следните:
- Новост. За новаците, VR има „хипи“ фактор. Ново е, готино е и е нещо, което не е виждано до момента. Това, само по себе си, създава чар за пазара.
- Пълно потапяне. С течение на годините, медиите започнаха да стават все по-въздействащи. От телевизията и видео игрите до социалните мрежи и умните устройства – колкото по-визуално стимулиращо е, толкова по-интересно е. Да не говорим за еефективност.
- Запомнящо се. Знаеше ли, че човешкият мозък обработва изображенията, изумителните 60 000 пъти по-бързо от текста? Именно за това виртуалната реалност е толкова запомняща се и всеки опитал веднъж, иска да продължи да изпитва тази емоция от преживяното.
- Базирана на история. И накрая, VR често се корени в разказването на истории. Всеки път, когато има визуална среда, която може да се използва за разказване на истории, имаш готова рецепта за успех.
Виртуалната реалност е технология, която тепърва навлиза и ще се задържи тук за дълго. От личната употреба до бизнес приложенията, ще бъде вълнуващо да видим напредъка, който ще бъде направен през следващите месеци.
Но идва още един въпрос.
Как ще бъде използван?
Както споменах в началото на статията, потенциалът на виртуалната реалност в областта на маркетинга е огромен – практически неограничен. Нека разгледаме няколко примера:
- Невероятни преживявания. С използването на VR, може да транспортираме клиентите си навсякъде по света, на която и да е сцена, която искаме, а защо не и въображението си. Компанията Marriott наскоро сключи съдружие с Framestore VR Studio с идеята да праща своите клиенти на виртуални обиколки в Лондон, Хавай и други кътчета на Земята. Това е имало съкрушителен успех и показва колко мощен инструмент може да бъде VR технологията.
- Образоване на клиенти. Какъв по-добър начин да научиш клиентите си на нещо, когато наистина ги включиш в действието? Точно това направиха Hacienda Patron, когато позволиха на клиентите си да изживеят създаването на продукта „зад сцената“. Като резултат, потребителите могат да почувстват по-добра връзка с бранда.
- Свежа иновация. Докато вестниците и печатните медии си отиват със скоростта на светлината, водещите компании се опитват да останат релевантни на пазара. The New York Times прави това чрез създаване на специални кратки VR филми и ги пуска на своите абонати.
Възможностите са безкрайни и търговците очакват още повече напредък за VR технологията. Така те ще могат се възползват още повече от новата среда за разказване на истории и създаване на съдържание.
Събирането на всичко това заедно
Виртуалната реалност е технология, която е вълнуваща и обещаваща, особено в маркетинг индустрията. Тя има потенциала напълно да преобърне бизнеса и напълно да революционизира начина, по който маркетинг експертите ангажират потенциалните клиенти, което ще окаже трайно въздействие върху бизнеса навсякъде. Ти какво мислиш?