Най-големият производител на бира в Европа и вторият в света по обем на продажбите, холандският Heineken, е договорил придобиването на почти пълен контрол върху пивоварна „Загорка“. В сделка, която подлежи на одобрение от регулаторните власти, ще бъде извършено прехвърляне на косвеното участие на Coca-Cola HBC в капитала на „Загорка“, с което делът на Heineken в компанията ще достигне до 98.86%. Стойността на сделката не се съобщава. За последните седем години старозагорската пивоварна се наложи като лидер в бранша с пазарен дял от 29% за 2013 г.
20 години по-късно
Навлизането на холандския пивоварен гигант в „Загорка“ датира отпреди 20 години. През 1994 г. компанията придобива мажоритарен дял в старозагорската фабрика съвместно с Coca-Cola HBC. Към настоящия момент 98.86% от капитала на „Загорка“ АД е собственост на Brewmasters Holdings Limited, а индивидуални акционери и юридически лица държат 1.14%.
Brewmasters Holdings Limited е изцяло притежание на Brewinvest, което е съвместно предприятие (50:50) между Brau Union International (изцяло собственост на Heineken International) и Coca-Cola Helenic. Предстои Heineken International да изкупи Brewmasters Holdings, с което холандската група ще наложи почти пълен контрол върху старозагорската пивоварна.
Оттам не дадоха информация каква е цената на сделката, но уточниха, че се очаква тя да бъде финализирана през четвъртото тримесечие на 2014 г. В прессъобщение изпълнителният директор на „Загорка“ Николай Младенов заявява, че с тази стъпка Heineken затвърждава дългосрочния си ангажимент към предприятието и изразява надежди, че инвестициите ще продължат. За последните 20 години във фабриката са вложени повече от 133 млн. евро, с които е извършена цялостна модернизация и увеличаване на производствения капацитет. В момента в пивоварната работят 510 души. Сред най-успешните марки бира в портфолиото й са „Загорка“ и „Ариана“, както и международните премиум брандове Heineken и Desperados.
Сделка във време на спад
Преди оттеглянето на Coca-Cola HBC от старозагорската пивоварна „Загорка“ подготви раздаването на дивидент от неразпределените печалби за минали години. На общо събрание, проведено на 11 август, бе гласувано за изплащане на общо 75.8 млн. лв., или по 27.96 лв. на акция. Това е три пъти повече от размера на последния дивидент, изплатен през 2011 г.
През юли Съюзът на пивоварите в България отчете 6% свиване на продажбите на българска бира заради студеното лято и увеличаващия се внос на бира. Тогава изпълнителният директор на „Загорка“ Николай Младенов прогнозира, че в оставащите месеци до края на годината общият спад може да бъде балансиран до 3%.