• Топ съдържание:
  • Бизнес книги
  • Акции
  • Най-добрият хостинг
  • CloudCart vs Shopify
  • Дропшипинг
  • Мрежов маркетинг
  • Инстаграм
  • ТикТок
MarketKing.bg
  • Маркетинг
  • Реклама
  • Финанси
  • Успех
  • Бизнес
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Маркетинг
  • Реклама
  • Финанси
  • Успех
  • Бизнес
Няма резултати
Виж всички резултати
MarketKing.bg
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Финанси

Какво е crowdfunding?

Аптраил Халил От Аптраил Халил
В Финанси
0
Какво е crowdfunding?

Crowdfunding в буквален превод на български означава групово финансиране.

След бума на уеб сайтове за колективно пазаруване в световен мащаб, настъпва ерата и на груповото финансиране.

Социализацията на обществото влияе върху груповото поведение на различни кръгове хора и потребители, които търсят нови и интересни начини за реализиране на допълнителни приходи и подпомагане на комерсиални или некомерсиални проекти. Дали е въпрос на финансова изгода или социална нагласа – въпрос на проект и лична преценка на всеки потенциален инвеститор.

Груповото финансиране е ниша, която става все по – популярна особено за малкият и среден бизнес, който често за да намери финансови средства се бори с банковата система за отпускане на заеми и доказване на платежоспособност и на добър бизнес план и стратегия за развитие на дейността.

При груповото финансиране всичко опира до добро представяне на интересната идея, проект и останалото е въпрос на лично усещане от страна на потенциалните инвеститори.

Всъщност модела е доста прозрачен, тъй като никой нищо не обещава, единствено се представят добрите намерения за реализация на успешен проект. Тук идва разликата в някои от моделите на групово финансиране. При едни инвеститорите получават дял от проекта, тоест стават вид акционери и при успешната реализация на проекта, получават дивиденти от реализираните приходи. При другият тип проекти за групово финансиране, потребителите инвестират средства, без да получават нещо в замяна, единствено символични награди в знак на благодарност за направената инвестиция.

Основното и в двата случая, е че риска от финансирането на проекта се преценя самостоятелно от потенциалния инвеститор и не е въпрос на доказване на финансова стабилност на предприемача, за да му бъде гласувано доверие, тук доверието се печели от добрата идея и потенциала зад проекта.

Интересно е да се отбележи, че този тип проекти в миналото са съществували под формата на дарения към кауза. Развитието на интернет обществото ги трансформира, като им предоставя по-широка гласност и публичност, наличността на социалните мрежи и все по-социално въвлеченото общество дава възможност на всеки желаещ да се включи с минимална сума според възможностите си.

Финансовите специалисти, които наблюдават развитието на тази услуга във Великобритания прогнозират, че в рамките на следващите пет години този модел на финансиране ще се превърне в основен начин за набиране на средства и стартиране на нови компании и бизнес инициативи.

Как работи груповото финансиране?

Първото нещо, което Ви е необходимо в тази насока е да намерите най-подходящата за Вас онлайн платформа за групово финансиране. В световен мащаб има няколко наложени вече платформи, на които ще обърнем внимание по-късно. На българският пазар предстои да стартира такава платформа – Vzaimno.bg

При избора на платформа трябва да съобразите типа на Вашият проект – дали той да бъде от типа с предоставяне на дял на инвестиращия в проекта или с предоставяне на награда за предоставено финансиране. В различните държави има различни законови ограничения в тази насока, поради което по-често срещаният вариант е този с наградите.

Следваща стъпка е публикуването на проекта на уеб сайта. Тази стъпка е от критично значение за проекта, тъй като от описанието и снимковият материал в голяма степен зависи успеха на проекта.

Разбира се съществен фактор играе и сумата, която Ви е необходима за да осъществите проекта и времето за което тя трябва да бъде събрана.

Ако в уречения срок сумата не бъде събрана, всички инвестирани средства се връщат на инвеститорите и в този случай предприемача търси друг начин за реализиране на своята идея. Типично собствениците зад платформата за групово финансиране таксуват определен процент от сумата, която трябва да бъде събрана – това също трябва да се вземе под внимание при определяне на необходимата сума за реализация, като в случай че сумата не бъде събрана, то комисионна също не се дължи или начислява.

Споменахме за наградите – имайте предвид, че се определят различни такива според сумата, която е инвестирана. За по-малки суми се определят едни награди, за по-големи суми по-големи, тоест градацията и самите награди трябва също да бъдат внимателно подбрани, така че да представят допълнителен стимул в тази насока.

До тук описахме процеса по публикуване на проект за финансиране. При инвестирането също има специфики.

Както вече споменахме – инвеститорите сами си определят сумата, която ще вложат за реализацията на проекта, както и сами преценят кой проект да подкрепят. При представяне на проектите в уеб сайта стандартно всеки един има така нареченият progress bar – визуален инструмент, който представя графично каква част от проекта е финансиран. Веднъж финансирал проект, потребителя получава редовно информация за статуса на проекта.

Интересно е да отбележим и факта, че е възможно при повечето платформи да бъде инвестирана по-голяма сума от предварително дефинираната, като това е достъпно за този, който финансира последен – тоест който инвестира сумата за завършване на проекта, може да я надвиши, след което последващо инвестиране от други инвеститори е невъзможно. Така често можете да видите статус на финансиране на проект 105%.

Сфери на групово финансиране

Могат да се определят няколко основни насоки в които се набират средства за групово финансиране:

  • Артистични проекти – изложби, музикални клипове, записи на албуми и други подобни, които имат по-скоро за цел да подкрепят различни сфери на изкуството.
  • Бизнес проекти – малки компании или новостартиращи такива
  • Изобретения – често това е изработка на ръчни изделия, като в този вариант се преминава все повече към електронна търговия, тъй като се представя цена на всяко изделие и всеки желаещ може да си поръча или подкрепи разработката им или човека, който ги прави. В тази сфера има още един тип платформи за групово финансиране, където инвеститора финансира проект за изработка на авторско изделие или изобретение и след неговата изработка то се пуска за продажба онлайн и печалбата се поделя между инвеститорите повярвали и подкрепили идеята.
Теми: bittsmartcrowdfundingkickstartermoneyгрупово финансиранепарисметкистартъпифинанси
Аптраил Халил

Аптраил Халил

Аптраил Халил или накратко Апи, е завършил бакалавърска степен в Икономически Университет Варна със специалност "Бизнес Информационни Системи". Възпитаник е на ПГИ "Д-р Иван Богоров" Варна и завършва специалност "Застрахователно и осигурително дело". Интересува се от маркетинг, реклама, технологии и финанси. В момента е съосновател на PRFirm и оглавява Search engine маркетинг отдела на фирмата.

Още по темата

кредит за бизнес
Бизнес

Бърз кредит за стартиране на бизнес

оценка на риска
Бизнес

Търговия и инвестиции: Оценка на риска и възможностите на финансовите пазари

Следващ
The Wolf of Wallstreet - уникалната история на Джордан Белфорт

The Wolf of Wallstreet - уникалната история на Джордан Белфорт

Най-новото

  • Промени на афилиейт пазара (и в БГ) – 2Performant завършва покупката на Profitshare
  • Афилиейт маркетинг за хостинг услуги – как да успеем с рекламирането на хостинг
  • Бърз кредит за стартиране на бизнес
  • Paco Rabanne Invictus е парфюм, който носи енергия и сила
  • 13 Начина да Финансираме Малък Бизнес
писане на статии и публикуване
  • 👨‍💻 Защо трябва да стоиш далеч от всякакви МЛМ бизнеси? 🏃🏻‍♂️

    👨‍💻 Защо трябва да стоиш далеч от всякакви МЛМ бизнеси? 🏃🏻‍♂️

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Какво е Кешбек и как да го ползваме в България?

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Разликата между акции и облигации – наръчник за начално инвестиране

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Как да създадеш първата си реклама в Instagram?

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Ръководство за използване на Snapchat: всичко, което трябва да знаеш!

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0

За нас

MarketKing.bg e специализирано издание за маркетинг, реклама и финанси. Нашата мисия е да предоставяме качествено съдържание за нашите читатели. Тук ще намериш различни анализи, инфографики, полезни съвети, добри практики и други интересни неща от света на маркетинга, рекламата и финансите.

всичко за бизнеса

Не пропускай

Акции и облигации

SEO или Google Ads: кое да изберете?

Как да избера перфектния хостинг за моя бизнес?

10 доказани начина да намалите степента на отпадане на вашия сайт и да увеличите реализациите

Партньори

Всичко за Враца

Алтернативно

Benchtalks.com

Всичко важно

За мъжете

Интересни новини

Аз избрах

  • Бисквитки
  • Общи условия
  • Контакти

2013-2022 © Копирането на съдържание от MarketKing.bg без разрешение е забранено! Създадено с ❤ във Варна!

Няма резултати
Виж всички резултати
  • Маркетинг
  • Бизнес
  • Успех
  • Финанси
  • Реклама
  • Технологии
  • Топ съдържание
    • Най-добрият хостинг
    • Бизнес книги

2013-2022 © Копирането на съдържание от MarketKing.bg без разрешение е забранено! Създадено с ❤ във Варна!

Този сайт използва бисквитки. Продължавайки да ползвате този сайт, се съгласявате да бъдете траквани от бисквитки. Посетете Бисквитки за повече информация.