Съществува мрачна статистика: от 10 онлайн магазина, създадени с помощта на шаблон (CMS), само 2–3 оцеляват до края на първата си година. Сайтовете, които остават на повърхността, по правило също не носят сериозни доходи. Начинаещите предприемачи продължават да правят същите грешки и се надяват, че ще имат късмет. Успешният бизнес обаче не е случаен късмет!
„Този, който притежава информацията, притежава света.“
Нейтън Ротшилд.
Тези мъдри думи са ключът към решаването и на нашия проблем. Непознаването на пазарните механизми и нежеланието да се изследват спецификите на насърчаването на бизнеса онлайн, естествено водят хората до провал. Разбира се, повечето от нас нямат време да проучат задълбочено тези въпроси. Затова ти предлагаме да се запознаеш с прости, но важни моменти въз основа на нашия опит в създаването на уебсайтове и на здравия разум.
Избързване
Повечето хора искат да получат всичко веднага. Това е мисленето на потребителя, а не на бизнесменът, който мечтае. Истинският мечтател. Хората с такова мислене се хващат за всякакви предложения да направят сайта им бързо за един ден или да поверят популяризирането му на почти всеки.
Същият прибързан подход пречи на хората да гледат в бъдещето – те са твърде заети с настоящето. Способността да предвиждаш обаче отличава добрия бизнесмен от второкласния.
Създаването на уебсайт, който ПРОДАВА или онлайн магазин не е „една стъпка“, както се казва в ръководствата. Това е процес. Неразбирането на това е често срещана причина за неуспех. Не можеш да създадеш сайт с три щраквания и да седнеш щастливо в очакване на продажбите. Ако наистина се интересуваш от получаване на печалба, бъди готови да работиш със своя уебсайт, докато бизнесът ти съществува.
Стартирането на печеливш уебсайт е процес, който отнема време и усилия. И въпросът е не само в това, че трябва да отделиш време за пазарен анализ, проектиране и развитие. Практиката показва, че бързото пускане на продукта е често срещана причина за неуспех. Гаранция за успех е създаването на ранна версия на продукта (минимален жизнеспособен продукт – MVP) и неговото тестване, събиране на информация и пробно пускане. Не случайно инвеститорите предпочитат да финансират продукти с MVP. Във всеки случай трябва внимателно да планираш всяка функционалност на своя уебсайт и да повериш неговото разработване, дизайн и промотиране на специалисти.
Това води до прост извод: опитай се да не бързаш и да отделиш време за важните етапи от развитието на проекта.
Неоправдана пестеливост
Желанието да спестиш пари при разработване на проект е напълно разумно и естествено. Въпреки това, трябва да разбереш къде може да спестиш и къде не. Някой може да се изкуши да повери работата на непознат евтин фрийлансър и „един готин програмист“, препоръчан от съсед. Тези хора могат да си знаят работата много добре, но за сериозен бизнес ти е необходима работата на екип и вида възможности, които аматьорите нямат. Любителски уебсайт е обречен да се превърне в още един елемент в тъжната статистика на сайтове, които не са оцелели повече от година.
По този начин не забравяй, че парите похарчени за анализи, разработване на уебсайтове и работа на добри изпълнители, по-късно ще бъдат изкупени с лоши мнения и впечатления.
Неразбиране на процеса на създаване на уебсайт
Тук не става въпрос за конкретни подробности свързани с уеб дизайн и разработка, а по-скоро за липсата на разбиране за тяхната тясна взаимовръзка и за това, което тя води. Именно това невежество подтиква хората да поръчват анализи на едно място, да правят дизайна на друго и да го отнасят на трето място за разработка. Никой от тези хора не носи отговорност за работата на своите предшественици. Всеки се интересува само от своята задача. В резултат на това, проектът губи своята цялост и не работи толкова ефективно, колкото когато един екип е отговорен за неговото създаване и стартиране. Дизайнерите и разработчиците трябва да работят заедно от самото начало. Дори Стив Джобс и Стив Возняк сами по себе си не можаха да изградят успешна корпорация, но го направиха в тандем.
Логичното заключение е да се повери създаването на уебсайта на една група хора, които отговарят за всички етапи на развитие.
Неразбиране на спецификата на онлайн търговията
Грешка е да смяташ, че твоят онлайн магазин е еквивалент на истински магазин. Ще може да постигнеш успех онлайн само ако смяташ, че онлайн магазинът е изцяло нов бизнес. Ще имаш нови клиенти, други сценарии на потребление, различна гама от продукти. Например, може да продадеш нещо офлайн за 10 лева и нещо подобно за 100 лева на един и същ пазарен площад, разположен в различни зони. Онлайн всичко е една зона и предлагайки евтини артикули вероятно ще се лишиш от по-голяма печалба.
Ето защо трябва да научиш възможно най-много за виртуалните продажби.
Нежелание за промяна
Много хора успешно продават стоки офлайн и разбират логиката на онлайн продажбите. Те обаче са изправени пред факта, че уебсайтът им е неефективен, трафикът е загубен, продажбите са незначителни.
Причината обикновено е самият уебсайт. Уеб дизайнът му е скучен, функционалността му е тромава за потребителите, навигацията е трудна.
По правило собствениците на такива уебсайтове не разбират колко е важен уеб дизайнът и го смятат за не повече от декорация. Не им хрумва да се поставят на мястото на потребителя и да видят как би било по-лесно да постигнат целта си. Те признават, че старата им кола се нуждае от ремонт, но не вярват, че уебсайтът им се нуждае от редизайн.
В интернет нещата се променят по-бързо, отколкото в света на старите автомобили и трябва да реагираш, за да останеш на повърхността. Полезно е периодично да гледаш уебсайтовете на своите конкуренти, за да проверяваш дали сайтът ти остарява.
Голям мащаб
Някои предприемачи са нетърпеливи да създадат пълноценен проект от нулата, смятайки го за ключ към високите доходи. Те пускат онлайн магазин от 100 артикула или предлагат обширен списък от онлайн услуги. Но колкото по-голям е бизнесът, толкова по-високи са разходите и толкова повече проблеми. Подобна стратегия често води до изчерпване на средствата, преди бизнесът дори да стане печеливш.
Бих те посъветвал да започнеш с малки проекти, след това да ги тестваш и разработваш. По-добре е да стартираш проект на етапи, като предварително си оценил разходите за всеки следващ етап.
Финални думи
За да създадеш добър уебсайт, трябва да премислиш всяка стъпка, да извършиш пазарен анализ и да проучиш спецификата на онлайн търговията. По-добре е да повериш сайта си на професионален екип, в който дизайнерите и разработчиците работят заедно. Мисли като бизнесмен, но погледни уебсайта си през очите на потребителя. И най-важното – помни какво казва Нейтън Ротшилд.