Продажбите на Макдоналдс са доста разнообразни в последните две години. Компанията се лута в капана на лошите заглавия, които бълват срещу нея и по всичко личи, че този цикъл няма да приключи скоро.
Резултатите от първото тримесечие на тази година излязоха в края на миналия месец. Показателите естествено не са никак добри за Макдоналдс. Изглежда, че господството им започва да намалява и заради новите играчи на пазара.
Макдоналдс имат много силни страни, а техните съперници могат само да им завиждат за това. Например, световното признание към Роналд Макдоналдс и златната арка, която една от най-разпознаваните логота на компании в света. Целта на McDonald’s естествено е запазването на лидерството на най-голяма верига ресторанти в света.
Знаейки за високите критики, които компанията получава от всички по света, как и защо Макдоналдс все още е сред лидерите на пазара за бързо хранене?
Масивна достъпност
McDonald’s имат 14 300 ресторанта само в Съединените Американски Щати, а експанзията по всичко личи, че продължава не само там, а и в световен мащаб. Според данни на компанията, целта им до 2017 година е да се отворят нови 2000 ресторанта само в Китай. Конкурентите от Chipotle се намират в растеж на ресторантите си, но са доста далеч от Макдоналдс с актив от само 1 800 обекта в САЩ.
Поради скорошните си проблеми Макдоналдс цели да намали растежа си до най-ниското си ниво за последните пет години. Но това „забавяне“ е доста относително. Защото все пак се очаква да се отворят 600-700 нови обекта само през тази година. В момента ресторантите на компанията са над 36 000.
От Chipotle пък споделиха, че възнамеряват да отворят около 200 нови обекта и то предимно в Съединените Американски Щати.
Маркетинг сила
Макдоналдс има изключително мощна маркетингова мощност изразена главно благодарение на нейните франчайзополучатели, които са задължени да отделят цели 4 процента от продажбите си за реклама.
Това огромна кофа с пари, която е разделена по два начина. Някои отиват за национална реклама и се фокусират върху доброто име на марката. Останалите отиват в регионалната реклама и се фокусират повече върху промоциите, които да карат нови клиенти към магазините.
Рекламите не е задължително да са скъпи, разбира се, а по-скоро ефективни. Но дълбоките джобове на Макдоналдс дават голямо предимство на компанията.
Печатане на пари
Текущият спад в продажбите на ресторантите в САЩ изстискват до максимум франчайзополучателите, които все още имат да плащат за постоянните разходи като труд и електроенергия.
Но ресторантите на Макдоналдс продължават да генерират много повече пари, отколкото нейните конкуренти. През 2014 година средно един ресторант на компанията прибира около 2,5 милиона долара, а конкурентите от Уенди печелят по около 1,6 милиона долара средно на ресторант, докато Бъргър Кинг са на загуба от средно 1,2 милиона долара на обект.
Защо има толкова голяма разлика между Макдоналдс и останалите? Това е заради голяма популярност на марката.
Новото лидерство
Изпълнителният директор на Макдоналдс Steve Easterbrook, който влезе в ролята си едва преди месец, заяви че иска да направи Макдоналдс „съвременна, прогресивна бургер компания.“ В същото време Mike Andres, който от дълги години работи на различни ръководни позиции във веригата стана президент на подразделението в САЩ.
Макдоналдс са тук отдавна
Проблемите, пред които веригата е изправена са отчасти резултат от изместването на индустрията към по-малките играчи, които представляват предизвикателство към по-големите. Ако тази тенденция продължава да расте, Макдоналдс няма да може да бъде в състояние да спаси себе си.
В същото време знаем, че компанията е имала проблеми и преди, но лесно е успяла да ги преодолее. Мислейки за разширяването на менюто и съсредоточаване на стойността беше целта на бившия изпълнителен директор Джим Скинър, който се опитваше да обърне бизнеса в тяхна полза.
Компанията е създадена през далечната 1940 година и това, че е на пазара толкова дълги години изключително много й помага да разрешава проблемите си бързо.