Автомобилните производители доставиха над 88 милиона коли през 2016 година. Тесла продаде и достави малко над 76 000 свои автомобила. И все пак, Wall Street все още оценява компанията повече от всеки друг нейн конкурент на пазара на автопроизводителите. Какво обяснява това – повече от 1000 към 1 несъответствие в оценката? Отговорът е: Бъдещето!
В началото на 20-ти век повечето хора сравняваха съществуващите производители на бъгита и количките с новите автомобилни компании. И двата транспортират и те изглеждат съвсем близки, с единствената очевидна разлика, че с едните човек се движи от коне или магарета, прикрепени към предната част, докато другият има ненадежден и много шумен двигател с вътрешно горене. Тези два вида транспорт бяха различни. И сега се намират само в музеите. Компаниите с бизнес модели, изградени около двигатели с вътрешно горене, разбиват тези, изградени около конете. Това е вероятният резултат за всеки един от днешните автомобилни производители.
Електромобилите замърсяват по-малко, имат по-малко движещи се части и са по-тихи и по-бързи от съществуващите автомобили. Днес необходимата технология (достъпни батерии с достатъчен диапазон на издръжливост), за да бъдат жизнеспособни става все по-добра с всеки изминал ден. Повечето наблюдатели са съгласни, че автономните електрически автомобили ще бъдат доминиращата форма на транспорт до средата на века. Това е лоша новина за съществуващите автомобилни компании.
Може да се запиташ „ЗАЩО?“. Отговорите са лесни:
Автомобилните компании имат над един век опит в проектирането и изграждането на ефикасни механични задвижващи системи – двигатели с вътрешно горене за двигателна мощност и трансмисии за задвижване на колелата. Ако съществуващите автомобилни производители искат да изградят електрически автомобили, всички тези умения за проектиране и по-голямата част от веригата за доставки и производствената експертиза са безполезни. И не само безполезни, но те стават това наследство от капиталово оборудване и персонал, който сега е бреме за една компания. След няколко години единственото нещо, което е полезно в съществуващите фабрики, изграждащи традиционни автомобили, ще бъдат стените и покривите.
Докато автомобилната индустрия може да е 1000 пъти по-голяма от Тесла, Тесла може всъщност да има повече експертиза и парични средства, ангажирани с екосистемата на електрическите автомобили, отколкото която и да е друга компания за производство на леки автомобили. Инвестицията на Tesla в завода за литиево-йонна батерия – Гигазавода, се отличава с дизайн на електрически двигател и производствена мощност, която ще надхвърли сумата на цялата автомобилна индустрия.