В Marketking.bg стартираме една интересна поредица от интервюта с участието на лица свързани с маркетинга в България. При нас ще гостуват различни специалисти от страната, като ще споделят своите истории, своите тайни и други интересни неща, които ще са от полза за теб. Първият ни гост тук е Иво Илиев от Metamark.
Здравей Иво, представи се с няколко думи на читателите на Marketking.bg
Привет, читатели! Аз съм Иво – баща, маркетолог, блогър, преподавател, управител на 3-те ни дигитални агенции. Работя в сектора от 12-ти клас в гимназията, като студент събрах малък екип, с който достигнахме до международни клиенти. По време на магистратурата си получих оферта за работа като графичен дизайнер, след което бързо се насочих към дигиталния маркетинг и основах първата си агенция. Днес агенциите са три, най-старата от които е InteractAGE (www.interactage.com) и имаме удоволствието да работим за различни корпоративни клиенти на международния пазар.
Във Варна базирахме малък уютен офис край центъра, където е екипът на най-новата ни агенция METAMARK. От лятото на 2015г. инвестирахме в една концепция за най-важните години на всеки човек – първите 7 години. Открихме уютно местенце за деца във Варна, наречено FUNтазия (www.funtazia.bg), което е прекрасна алтернатива на яслите и градините, защото предлага различно отношение и подход в детското израстване, развитие и възпитание. Това е новото вълнуващо начинание, което за мен като баща е наистина много приятно и полезно. Надявам се и в бъдеще да можем да реализираме нови идеи като тази.
Ще бъдеш лектор в събитие на Клуб Маркетинг към Икономически университет Варна, който си завършил самият ти! Как се чувстваш преди завръщането ти в университета?
През последните 2 години имах множество покани да бъда преподавател в няколко престижни държавни и частни университети у нас. Имах възможността през изминалата година да преподавам на магистри в НБУ. Когато застанеш зад преподавателската скамейка се връщаш неминуемо в студентските години и се досещаш колко са те заблуждавали тогава.
Никой работодател, включително и аз, не гледа нито оценките, нито дисциплините, дори рядко се обръща внимание на специалността. Днес всеки иска да види какво можеш и какво не можеш – това е всичко, за да имаш кариера и да струваш нещо на пазара на труда.
Аз съм завършил финанси и музикална педагогика. Никога не съм имал проблем с намирането на работа в IT сектора преди да стана управител. Никога не са се интересували от дипломата ми.
Днес на пазара на труда всеки втори нарича себе си маркетолог, дизайнер или програмист – модерно е, плаща се добре, интересно е някак. Факт е, че малцина всъщност наистина имат знанията, уменията и таланта да се нарекат такива. Университетите най-често имат ролята да заблудят студентите, че като висшисти имат добър старт на пазара на труда. Истината е, че в IT сектора, в дигиталния маркетинг и комуникациите днес може изобщо да не си висшист, стига да си кадърен и да инвестираш в себе си. Никой няма да го направи вместо теб, дори университетите.
Затова приех поканата от Клуб Маркетинг – защото мога да споделя нещата такива, каквито са на своята лекция и защото знам, че в ИУ-Варна има други колеги, които опитват да правят същото.
Кой е най-важният урок, който научи по време на следването си в университета?
Може би да не си губя времето, а да инвестирам в себе си.
Истината е, че почти не съм бил на лекции – работех. Купувах си учебниците и търсех това, което би могло да ми е полезно в работата – останалото назубрях колкото за изпита. Не се срамувам от това. Все пак имам много добри оценки от дипломирането си като бакалавър и магистър, докато трупах практически опит, стаж и средства. За дипломните си работи всички източници на информация, които ползвах бяха в Интернет и си измислих един куп книги (отново взети от Интернет), от които уж съм взел материали, просто защото такова беше изискването.
Никога не съм отварял тези книги. Но и комисиите, които ме изпитваха показаха, че никога не са отваряли дипломната ми работа. Бях избрал теми като митници в ЕС и Еврофондове, които тогава бяха доста непонятни за преподавателите от изпита. Радвам се, че попаднах на страхотни асистенти – млади, нахъсани хора, които все още бяха ок с това системата да ги саботира.
Разказвам това, защото следването не е приоритет от вашата кариера – не и това, което ви се предлага. Приоритет е да търсите, мислите, цените времето си, инвестирате в себе си и други осъзнати хора с талант.
Студентството е и супер готин купон, запой и пр., но на сутринта, след махмурлука остава само това, което можете, знаете или не можете и не знаете. И то е вашата ценност и преднина пред другите. Никой няма да те наеме заради това, че се чувстваш амбициозен или мотивиран, че искаш да се учиш. Никой няма да ти плати заплата, за да се учиш тепърва – винаги има други, които вече са се научили и ще те изместят от позицията. А всяка година стаж е точно това, което се гледа, което носи опитност и рутина. Това е истината и колегите студенти заслужават да я знаят и осъзнават.
Какво е успехът за теб? И какво трябва да променим в мисленето си, за да бъдем успешни?
Успехът е нещо променливо – когато човек го осъзнае и си го напомня – той е успешен.
Как управляваш времето си?
Трудно и динамично. Опитвам се да си изграждам навици без да се натоварвам, но рядко се случва.
Коя книга четеш в момента? И коя е твоята любима?
„Новият бизнес модел: Успехът в революцията на потребителите изисква промяна“ на Брайън Солис – тази книга чета в момента.
Кой е най-честият въпрос, който ти задават на събитията, в които участваш? А как отговаряш на него?
„Какъв бюджет ми е нужен…“ – това е много резонен въпрос, на който няма правилен отговор. И не е професионално да даваме отговор, защото зависи от множество субективни и обективни фактори при всеки бизнес, дигитален канал и аудитория.
Коя ти е любимата социална мрежа? Ако е Facebook коя е втората ти любима социална медия? Защо?
Прекарвам доста време в YouTube и Soundcloud, където търся и слушам музика. Любимата ми социална мрежа е тази, която се случва на събития – на живо. Мисля, че винаги това ще е най-добрата социална мрежа, независимо колко напредват технологиите. Все пак тя е и най-старата.
Какво е бъдещето на дигиталният маркетинг според теб?
Динамично и вдъхновяващо! Дигиталният маркетинг е изключително динамично направление, в което никой не може да си позволи да изостава със знания и умения. Затова е и един от най-актуалните браншове с широк интерес.
Какво следва от тук напред за теб?
Да се видим в ИУ-Варна, което е много вълнуващо за мен събитие!
В личен план – надявам се само хубави моменти. В професионален – много вълнуващи кампании за нашите клиенти. След като изпълних две свои големи мечти – да съм преподавател в университет и да съм лектор на TEDx, се надявам през 2016г. да имам възможността да съм лектор на международна сцена.
Благодарим на Иво за това изключително интересно и вдъхновяващо интервю. Той ще бъде лектор на събитието „Влияние на дигиталната икономика“ на 13 април от 19:00 часа в Икономически университет, организирано от Клуб Маркетинг. Всеки желаещ може да заповяда.