През 1993 г. се провежда първото събитие по смесени бойни изкуства (MMA), което цели да опреди кой е най-ефективния боен стил.
С всяка изминала година се увеличава популярността му и той се превръща в най-големият турнир за смесени бойни изкуства в света – Ultimate fighting championship (UFC). Една организация, която със своите 40 спортни събития на година с участието на общо над 500 бойци се превърна в глобална мейнстрийм култура.
Маркетинг на съдържанието
След като маркетингът се трансформира и започна да се фокусира върху въвличането на клиентите, маркетингът на съдържанието (content marketing) се превърна в един от най-ефективните начини за създаване на дълбокi взаимоотношения между брандовете и потребителите.
Създаването на съдържание, което развлича и неговото разпространение в социалните канали позволи на UFC да привлече повече зрители към смесените бойни изкуства (ММА) и да ги превърне в клиенти, готови да платят за техните продукти.
1. Да поставиш аудиторията в обувките на бойците.
Какво е усещането, когато се качиш за първи път на ринга на UFC, какво се случва с емоциите, мислите и страховете на бойците – това са въпросите на феновете, на които от организацията отговарят с въвличането им в историите на състезателите, които се трудят здраво с цената на всичко, за да стигнат до голямата сцена.
Така нареченият storytelling и content marketing се използват в The Ultimate fighter – телевизионен реалити формат на UFC, излъчван от Fox Sport 1, в който 16 професионални бойци живеят и тренират заедно, а по късно и се изправят един срещу друг за най-голямата награда – Сключване на професионален договор с UFC.
Голяма част от участниците в тв предаването са фенове, вдъхновени от шампионите на ринга.
Стратегията
UFC създадоха среда, в която всички страни да бъдат печеливши.
Състезателите имат възможността да се обучават и подготвят с топ ММА бойците (техните любимци) като в същото време..
Феновете имат възможността да проследят техния път и предизвикателствата, пред които се изправят.
Организацията популяризира техните бъдещи звезди.
Безплатен за гледане по кабелните телевизионни канали, от UFC решиха да дадат безплатно съдържание със създаването на The Ultimate Fighter, който успя да привлече по-голяма аудитория за ММА, зрители, които след това се превърнаха в клиенти готови да заплатят, за да продължат да следват кариерата на бойците.
2. Винаги да добавяш стойност
За да доминираш в света на шоубизнеса е задължително винаги да се стремиш да добавяш стойност, от която аудиторията ти да извлече полза.
The Ultimate fighter постигна своя успех благодарение на промените, които направиха, за да вдигнат нивото на шоу предаването.
В сезон 18 за първи път се появиха битки между жени, а в сезон 20 се въведе нова категория, а победителите започнаха да се награждават със специален шампионски пояс.
Стратегията
В терминологията на маркетинга на съдържанието (content marketing) е задължително винаги да добавяш добавена стойност за аудиторията.
Никога не трябва да се притеснявате, че давате прекалено много информация на своята аудитория безплатно, защото рано или късно този подход ще ви се облагодетелства във времето.
3. Създай среда, в която служителите ти да се позиционират като бранд
Докато собственикът на UFC Дана Уайт е ключовото лице на организацията. Фокусът е върху бойците и техните треньори. Това позволява на бойците да изградят себе си като бранд и да подчертаят своята индивидуалност пред глобална публика.
Едва ли има подобна платформа, която да даде такава възможност на бойците да се брандират. Много от бойците боядисват косите си в различен цвят, имат отличителни татуировки и дори поведение, което им помага в позиционирането им сред феновете.
Факт е, че има фенове, които са лоялни към своите любими бойци, на които искат много да приличат.
Стратегията
Да бъдеш забелязан е трудно, а да задържиш вниманието на хората е още по-предизвикателно.
В края на телевизионното предаване на The Ultimate Fighter един e победител, но и всеки един участник е получил среда, в която да се докаже. Затова ако боец изпрати силни послания към своите фенове той ще бъдеш освен шампион на ринга, шампион и в контекста на маркетинга.
По същия начин вашата компания трябва да инвестира в брандирането на своите ключови служители като увеличи доверието към тях чрез подчертаването на тяхната индивидуалност, на тяхната история, техните най-силни качества и опит.
Защото вашите служители са продължението на вашия бизнес и на вашия бранд.
5. Активност в социалните мрежи
ММА се превърна в най-бързо развиващият се спорт, а маркетинговата стратегия за социалните мрежи на UFC изигра ключова роля в този мащабен успех.
От организацията наблегнаха на разговорите със своите фенове и поради тази причина преди всеки сблъсък имаме са генерират над 60+ теми, които се превръщат в тренд в различните социални мрежи.
Ключовата роля зад този успех е пускането на първата си по рода програма за възнаграждение на атлетите при постигнато добро представяне в акаунтите си в Twitter.
Oще през 2011 г. основателят на UFC Дана Уайт наема ПР фирма, която да обучи бойците как да се позиционират по най-добрия начин и да ангажират своите фенове преди сблъсък.
Този подход увеличи продажбите на pay-per view системата, в която всеки потребител заплаща, за да изгледа битката на живо.
Стратегията
Инвестицията в обучението на бойците и обогатяването на техните познания в сферата на социалните мрежи продължава да се изплаща чрез още по-голямата им активност от послания, съобщения, промотирани от профилите на UFC, спечелили още по-голяма аудитория.
Създавайки качествено съдържание и мрежа от мощни социални канали, UFC изгради огромна и лоялна аудитория по света.
С разказването на истории (storyteling) те се свързаха със своите фенове на дълбоко и емоционално ниво като им предоставят стойност чрез безплатно съдържание, което доказа на феновете, че си заслужава да си платят, за да изгледат сблъсъците.
Заключение
UFC е чудесен пример за това как добрият маркетинг на съдържанието може наистина да добави стойност и да бъде от полза за всички страни.