Случвало ли ти се е да се регистрираш, за да получаваш актуализации по имейл и специални оферти от компания, която харесваш? (Надявам се, че харесваш Marketking.bg и си се абонирал за нашия ВИП бюлетин) Вероятно е, че отговорът е „хиляда пъти, да.“ Да кажем, че отваряш имейла си, за да видиш нова промоция от Starbucks. Може би за твоя рожден ден ти предлагат безплатно питие или купон за 20% отстъпка. Тази оферта и други като нея са примери за маркетинг базиран на позволение.
Но първо да отговорим на следния въпрос…
Какво е маркетинг на позволението ❓
Терминът „маркетинг на позволението“ се отнася до потребителите избрали да получават маркетингови оферти и съобщения от дадена компания. Концепцията е разработена от маркетинговия експерт Сет Годин и е разделена на две части: маркетинг с експресно разрешение и маркетинг с подразбиращо се разрешение.
За първи път той споменава за този вид маркетинг в едноименната си книга „Маркетинг на позволението“, която силно препоръчвам за всички, които се интересуват от този сегмент.
✅ Имейл маркетинг базиран на разрешение
Както сподели вече, терминът за маркетинг на разрешението е въведен за първи път от Сет Годин. В едноименната си книга той обяснява как предприятията могат да поискат разрешение от потребителите си да им изпращат информация и оферти за свои услуги и продукти.
Същото правим и ние в MarketKing чрез нашия имейл бюлетин. Питаме те дали искаш да получаваш интересни статии и ресурси от нас. Ако оставиш своя имейл в съответната форма, значи даваш своето съгласие да ти пращаме полезна информация, която знаем, че ще ти бъде от огромна полза.
В своята книга „Маркетинг на позволението: Как да превръщаш непознатите в приятели и приятелите в клиенти“ Годин обяснява, че потребителите трябва да имат силата да избират как да се предлагат на пазара. Когато потребителите се съгласят да получават маркетингови имейли, търговците са по-способни да разберат и да се погрижат за техните интереси.
Ако се регистрираш за награди от Starbucks, вероятно го правиш, защото обичаш техните напитки и мислиш, че стимулът за печелене на точки за всяко закупено ванилово лате е доста добра сделка за теб.
Може също да въведеш имейл адреса си, за да получиш достъп до аналитичен отчет и да поставиш отметка в квадратчето даващо на компанията разрешение да ти изпраща други подходящи предложения за съдържание. Тези случаи включват клиентът да предоставя информация в замяна на нещо интересно – основа на маркетинга на позволението. Накратко, това е начин да се намери пазарна ниша от клиенти при техни условия.
Има два вида маркетинг на позволението – експресно и подразбиращо се:
- Маркетинг с експресно разрешение – Потребителят предоставя имейла си за получаване на маркетингови съобщения. Например, те могат да се запишат за бюлетин. Експресният маркетинг е често срещан, когато създаваш нови бизнес отношения.
- Маркетинг с подразбиращо се разрешение – Бизнесът има съществуваща връзка с потребителя. Това може да включва някой, който е настоящ клиент или чест посетител на уебсайта ти.
Каквато и форма на имейл маркетинг да използваш, и двата случая се предават юздите на клиента, като им се дава контрол върху това кога връзката между тях и бранда започва и спира.
Маркетингът базиран на позволение е начинът на бизнеса да предложи стимули, които да съответстват на интересите на клиентите.
Получаването на разрешение за маркетиране на твоите клиенти е начин за изграждане на доверие, стойност и лоялност към марката. Изпращането на оферти, когато не си получил позволение от потребителите си може да доведе до неудовлетвореността, нарушаване на поверителността и загуби за бизнеса ти.
❌ Маркетинг без позволение
Маркетинг без позволение е всяка маркетингова оферта, изпратена до получателя без неговото съгласие. Например, ако получиш списък с имейли на участници от конференция, която спонсорираш и изпратиш имейл за най-новата версия на продукта ти – това ще бъде маркетинг без разрешение. Най-често подобни съобщения се филтрират като СПАМ в имейл кампаниите. Това е нещо, което не е нужно да ти казвам, че не трябва да правиш! Не купувай готови списъци с имейли, а изгради свой собствен от нулата.
📧 Струва ли си маркетинга на позволението?
Досега вероятно си разбрал, че маркетингът на позволението е рентабилен маркетингов метод. Това не е единствения плюс. Други плюсове включват поддържане на силни взаимоотношения с клиентите, изграждане на репутация и увеличаване на потенциалните потребители на твоя продукт или услуга.
Инвестирайки време в това, което клиентите искат да видят, те ще станат лоялни към твоята марка. Бизнесът също така изгражда положителна репутация, като предоставя висококачествен имейл маркетинг на аудиторията си.
Освен това маркетингът базиран на разрешения генерира нови клиенти. Когато някой се абонира за твоето съдържание, той се абонира, за да научи повече за услугите, които бизнесът ти предлага.
Маркетингът на позволението има и своите недостатъци. Например, тъй като тези имейли често са автоматизирани, фирмите трябва да внимават да не изпращат твърде много от тях. Компания, която изпраща имейли на клиентите си за всяка нова сделка, продажба или нещо друго, може да претовари входящата кутия и да влоши интереса на клиентите.
Същото може да се отнася и за изпращане на твърде малко имейли. Потенциалният потребител може да забрави, че бизнесът ти съществува толкова бързо, колкото са те открили. Балансирането на обема и каданса на съдържанието е от ключово значение. В MarketKing.bg & PRFirm препоръчваме изпращането на 2 до 4 имейла месечно.
И така, какъв тип съдържание е най-подходящо, когато използваш маркетинг базиран на разрешения? Ето няколко, за да накараш топката да се търкаля:
- Промоции – Изпрати на абонатите известие по време на промоционално събитие, което е специално за техните интереси.
- Членски бонуси – Дръж абонатите лоялни чрез споделяне на оферти само за членове.
- Бюлетини – Информирай абонатите за последните актуализации или промени по твоя продукт в бюлетин.
По същия начин изпращането на потребителско съдържание, несвързано с това, за което са се регистрирали, може да ги накара да се откажат. Ако клиентът се регистрира за седмичен бюлетин за маркетинг в Instagram, той вероятно не се интересува от ново съобщение за пускане на продукти за продажби. За това е важно да им предоставяш това, за което са се абонирали. Това е нещо, което научих по трудния начин, но за това ще споделя в бъдеща статия.
📰 Примери за маркетинг на позволението
Имейл маркетингът се предлага в много различни форми. Ето няколко правила за създаване на солидни имейл кампании с позволение:
- Бъди сигурен, че потребителят дава своето разрешение
- Заяви ясно, че предоставената от тях информация остава конфиденциална
- Осигури лесен за намиране бутон за отпоследване и отписване от всякакви бюлетини
- Предоставяй съдържание, което потребителя ще иска да вижда и ще се връща за още
- Добави персоналност към своите кампании
Тези примерни имейли са страхотни заради тяхното съдържание, използват ангажираща графика и включват призив за действие за потребителя.
Аз съм част от имейл бюлетина на Oberlo, които са страхотен инструмент за Shopify дропшипинг онлайн магазини. От тях получавам актуализации за нови функции на платформата и полезни статии за начинаещи и напреднали хора, които искат да развиват дропшипинг бизнес. Харесва ми това, че дават огромна стойност на потребителите си и им помагат да развиват своите онлайн магазини.
Тъй като маркетингът на позволението обикновено е автоматизиран метод за маркетинг, онлайн има множество инструменти, които да ти помогнат при създаването и планирането на твоите кампании.
Маркетингът на позволението е от съществено значение за бизнеса, който иска да извлече повече от маркетинговите си усилия и да генерира нови потенциални резултати. Може да персонализираш своите маркетингови съобщения, а клиентите могат да персонализират офертите, които най-добре се отнасят за тях. За по-задълбочен поглед върху това как да проникнеш в маркетинга по имейл, вижте това кратко ръководство.