• Топ съдържание:
  • Бизнес книги
  • Акции
  • Най-добрият хостинг
  • CloudCart vs Shopify
  • Дропшипинг
  • Мрежов маркетинг
  • Инстаграм
  • ТикТок
MarketKing.bg
  • Маркетинг
  • Реклама
  • Финанси
  • Успех
  • Бизнес
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Маркетинг
  • Реклама
  • Финанси
  • Успех
  • Бизнес
Няма резултати
Виж всички резултати
MarketKing.bg
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Бизнес

Какво е да си анализатор на данни във футболен клуб?

Аптраил Халил От Аптраил Халил
В Бизнес
0
футболен анализ

Концепцията и действителното съществуване на анализите във футбола е част от спорта на елитните нива от доста години. Данните съставляваха малка част от това поле допреди няколко години, когато все повече и повече екипи започнаха да виждат стойността в тях.

Традиционният анализ във футбола се фокусира много върху видеото и основните статистически данни. Анализът разглежда тези прозрения, получени от по-големи масиви от данни, обхващащи множество лиги и сезони.

Във футбола не е имало съвсем аналитичен бум, както е имало такива в бейзбола или баскетбола. Еволюцията на баскетбола от три точки – за тези, които не знаят, делът на ударите, направени от три точки, е нараснал през последните сезони – това може би е най-голямото универсално въздействие, което данните са оказали върху даден спорт.

Подобна тенденция се развива и във футбола, като изстрелите във Висшата лига се приближават до целта сезон-на-сезон, а треньорите, които идват да осъзнаят ударите от далечна дистанция, обикновено са усилия с ниска вероятност. Това проследява добре заедно с приемането на очакваните цели в спорта – обективна мярка за шансовете, които има отбор или играч.

До преди няколко години очакваните цели бяха само термин, обграден от избрана група в Twitter. Сега той си проправи път на преден план. Предаването Match of the Day за пръв път хвърли xG на въртележката за статистиката след мач през 2017 г., което доведе пътя и другите да направят същото. Много от тази избрана група от Twitter – т. нар. Аналитична общност – оттогава продължават да работят в клубове на пълен работен ден или консултантска дейност, създават свои собствени компании за данни и работят с клубове като трети страни или работят в аналитика – тип роли в медиите.

Шепа отбори във Висшата лига имат отдел за анализ и няколко отвъдморски страни започват да инвестират повече време, пари и персонал във включването на данни в това как се правят нещата в тимовете. Отново, това отразява огромна промяна от преди само пет години, когато можехте да преброите от една страна броя на екипите, които „правят анализи“.

Историите, включени тук, са тези на анализаторите, учените и инженерите, вградени в клубовете, които се опитват да намерят предимства в набирането на персонал, управлението на заемите и в крайна сметка да помогнат на отбора си да спечелят повече игри.

Пътят до работа в клуб далеч не е линеен. За някои това беше прост случай на кандидатстване за публично рекламирана роля. За други това беше случай на убеждаване на спортен директор или ръководител за набирането на ценността, която техните умения биха добавили – доказано чрез публична работа в блог или странна част от консултантска работа, извършена за друг клуб. Други бавно си проправят път от работа като академични анализатори, набирайки необходимите статистически знания и умения за кодиране вечер, през почивните дни или по време на работа.

Историята на работещите в клубове е още по-разнообразна. Някои имат степени по икономика, философия, анализ на ефективността, биология и всичко между тях. Няколко избрани притежават докторски степени в области като физика и когнитивна неврология. Разнообразието от тези среди сочи към една единствена нишка, обвързваща всички тези хора, не са предметите, които са изучавали в миналото, а способността им да мислят критично. Няма определен път, който всички да са следвали академично – футболът винаги е бил проектът отстрани.

Изпълняваните роли също се различават значително. Някои анализатори са готови да отговорят на въпросите на треньорския персонал по всяко време на деня. За някои работата седем дни в седмицата е просто неразделна част от ролята.

Като цяло обаче онези, които работят повече в областта на анализа на представянето, изглежда имат по-структурирана роля от тези, чиито усилия са насочени към дългосрочна стратегия на екипа и набиране. Има определен график за това, кога се изискват доклади за опозицията, последван набор от процеси, който се вписва в съзнанието на треньорите и по-фокусиран върху видеото персонал за анализ.

Използването на данни при анализ преди мача се използва за ускоряване на средствата за разбиране на формата на опозиционния екип, използваните играчи и техните роли, как подхождат към фигури и т.н. В известния вече семинар на Марсело Билса за Spygate той отбеляза как са необходими четири часа на персонала му, за да анализира мач и те изгледали всичките 51 мача на Дарби Каунти до началото на сезон 2018-19. За изпълнението на тази мамутска задача били необходими общо 360 човекочаса и това беше за един предстоящ мач.

Треньорите на Биелса могат да си спестят много работа, като разполагат с анализатор на данни, който автоматизира голяма част от тези прозрения. Джорис Беккерс, учен по данни в US Soccer, отбеляза в Twitter наскоро как е получил ролята си, като първо е автоматизирал бавните неща. Bekkers помогнал да се мащабира как националните отбори на мъжете и жените във всички възрастови групи разбират представянето чрез данни.

Не всичко е свързано с автоматизацията. Някои анализатори използват данни, за да насочат свежи очи към начина, по който се подготвят за предстоящите мачове. „Използваме нашите вътрешни модели, за да решим какви мачове да гледаме на опозицията“, казва един водещ анализатор на данни. „Резултатът може да прикрие доброто основно представяне и дори очакваните голове не дават цялостната картина. Ние разглеждаме как една страна изглежда за напредване на топката нагоре в играта и колко успешни са те в това.“

Това е далеч от това как голям брой аналитични отдели решават какво видео да гледат на следващия си опонент, избирайки да гледат петте най-скорошни домакински и гостуващи мачове на опозицията си, вместо как са подходили да играят страна, която играе подобен футбол на техния в миналото.

Анализаторите на данни често участват и в по-базирана на проекти работа. Има пример с водещ учен за данни в известен клуб, работещ директно с играч и помощник-треньор, за да разбере как играчът може да вкара повече голове. Чрез разглеждане на местата за стрелба на играча и данните за способността му да завърши, заключението беше, че не техниката на довършителни работи на играча се нуждаеше от работа, а времето и избора на бягания, които те правят. Резултатът? Значително увеличаване на целта.

По отношение на наемането на персонал, обикновено ролята на аналитичния персонал е да формулира кратки списъци за скаутите на клуба, които да ходят и гледат. Доста време и усилия се изразходват и за оценка на играчите, предложени от агенти или мениджъри, за да се прецени дали са подходящи за екипа или дали са добри. „Спестих на клуба повече пари, като казах „не“, отколкото казах „да“, както се изразява един анализатор.

Някои клубни анализатори го правят малко по-добре и измислят кратки списъци с играчи въз основа на това, което мениджърът конкретно иска на дадена позиция да прави. Проблемът, пред който е изправена тази група служители, са непрекъснато променящите се цели на бюджета и профила на играча. „Променяше се почти всеки ден през лятото“, отбелязва един анализатор.

Това е подобна история, повтаряна от друг анализатор на данни, който продължително разговаря с мениджъра на екипа си, за да разбере какво иска от новия защитник. След като похарчи не маловажна сума, разглеждайки данните и видеото, за да получи списък с шепа играчи, мениджърът отбелязва как никой от представените му играчи не прилича на това, което той търси.

Кръстосаните проводници за това как изглеждаха определени атрибути струваха на отдела за набиране на ценно време в навечерието на отварянето на трансферния прозорец, но това беше добър урок, научен от двете страни, за да се озове напълно на една и съща страница в бъдеще. Говоренето на един и същ език е ключово, чувство, отразявано от толкова много хора в играта.

Анализаторите на данни, работещи в набирането на персонал, също са в ръцете на клубната политика. Ако спортният директор е голям фен на физическите показатели – изминато разстояние, спринт скорости и така нататък – тогава това ще формира голяма част от това, което те гледат в даден състезател. По същия начин някои отбори са толкова склонни да подписват застаряващи играчи въз основа на предишни изпълнения, пренебрегвайки предупрежденията на персонала за данни, че повторяемостта не е заложена.

Общите задължения сред повечето анализатори на данни за набиране на персонал са да предоставят кратки списъци на играчите и също така да сигнализират играчи на бележка. По-напредналите отдели се третират като нещо като разработчик на приложения, вместо като разузнавачи – създават свои собствени инструменти, които да ви помогнат да визуализират вътрешни метрики върху играчите, а не използват готовите продукти, които повечето други екипи вземат от подобни на Opta или Statsbomb. Мисли се, че ако използвате същите инструменти като другите отбори, вие мислите по същия начин – като по този начин не давате предимство на трансферния пазар.

От всички хора, с които се говори, е забележително, че това, че един клуб „прави анализи“, не означава особено, че клубът е добре смазана машина отвътре. Има много вътрешна политика, която спира най-добрите практики да станат обичайна практика.

Като цяло обаче – между дългите часове, безкрайните въпроси от треньорите и непрекъснато променящите се критерии за това какво всъщност мениджърът иска от даден централен защитник – футболът бавно и тихо се променя. Все повече хора с влияние в клубовете осъзнават стойността, която данните могат да донесат. Аналитичната революция може никога да не е отпред и в центъра на спорта, но тя е там, пламнала на заден план.

Първоначално публикувано в Prognozirai.Me

Теми: мениджърискаутиспортен директортехнически директортреньори
Аптраил Халил

Аптраил Халил

Аптраил Халил или накратко Апи, е завършил бакалавърска степен в Икономически Университет Варна със специалност "Бизнес Информационни Системи". Възпитаник е на ПГИ "Д-р Иван Богоров" Варна и завършва специалност "Застрахователно и осигурително дело". Интересува се от маркетинг, реклама, технологии и финанси. В момента е съосновател на PRFirm и оглавява Search engine маркетинг отдела на фирмата.

Още по темата

афилиейт компании в България
Бизнес

Промени на афилиейт пазара (и в БГ) – 2Performant завършва покупката на Profitshare

кредит за бизнес
Бизнес

Бърз кредит за стартиране на бизнес

Следващ
Момчетата от Есекс: Как девет търговци печелят 660 милиона долара с отрицателната цена на петрола

Момчетата от Есекс: Как девет търговци печелят 660 милиона долара с отрицателната цена на петрола

Най-новото

  • Психология на бързия кредит
  • Промени на афилиейт пазара (и в БГ) – 2Performant завършва покупката на Profitshare
  • Афилиейт маркетинг за хостинг услуги – как да успеем с рекламирането на хостинг
  • Бърз кредит за стартиране на бизнес
  • Paco Rabanne Invictus е парфюм, който носи енергия и сила
писане на статии и публикуване
  • 👨‍💻 Защо трябва да стоиш далеч от всякакви МЛМ бизнеси? 🏃🏻‍♂️

    👨‍💻 Защо трябва да стоиш далеч от всякакви МЛМ бизнеси? 🏃🏻‍♂️

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Какво е Кешбек и как да го ползваме в България?

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Разликата между акции и облигации – наръчник за начално инвестиране

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Как да създадеш първата си реклама в Instagram?

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0
  • Ръководство за използване на Snapchat: всичко, което трябва да знаеш!

    0 shares
    Сподели 0 Tweet 0

За нас

MarketKing.bg e специализирано издание за маркетинг, реклама и финанси. Нашата мисия е да предоставяме качествено съдържание за нашите читатели. Тук ще намериш различни анализи, инфографики, полезни съвети, добри практики и други интересни неща от света на маркетинга, рекламата и финансите.

всичко за бизнеса

Не пропускай

Акции и облигации

SEO или Google Ads: кое да изберете?

Как да избера перфектния хостинг за моя бизнес?

10 доказани начина да намалите степента на отпадане на вашия сайт и да увеличите реализациите

Партньори

Всичко за Враца

Алтернативно

Benchtalks.com

Всичко важно

За мъжете

Интересни новини

Аз избрах

  • Бисквитки
  • Общи условия
  • Контакти

2013-2022 © Копирането на съдържание от MarketKing.bg без разрешение е забранено! Създадено с ❤ във Варна!

Няма резултати
Виж всички резултати
  • Маркетинг
  • Бизнес
  • Успех
  • Финанси
  • Реклама
  • Технологии
  • Топ съдържание
    • Най-добрият хостинг
    • Бизнес книги

2013-2022 © Копирането на съдържание от MarketKing.bg без разрешение е забранено! Създадено с ❤ във Варна!

Този сайт използва бисквитки. Продължавайки да ползвате този сайт, се съгласявате да бъдете траквани от бисквитки. Посетете Бисквитки за повече информация.