Знаеш, че инфлуенсър маркетингът е от решаващо значение за достигане до днешните социални потребители. Въпросът е: Имаш ли стратегия, тактика и ресурси за изграждане на кампании, които да доведат на твоя бранд действителни и измерими резултати?
Добрият Influencer маркетинг не е само да достигнеш до хората с ужасно много последователи в социалните мрежи и да им платиш да те рекламират. Помисли за основата на това, което правиш – към кого се целиш и защо точно към тези хора? Кои платформи работят добре стратегически, за да разкажеш своята история или тази на бранда си? Или помисли по-задълбочено за това как можеш да получиш повече от инфлуенсър маркетинг усилията си.
Например, имаш ли планове за разширяване на постовете или дори да поставиш влиятелните личности в традиционните си маркетингови действия?
Познаването на основните елементи на influencer стратегията ще доведе историята на бизнеса ти да се види от последователите на човека, който си избрал.
Ерата на влиянието 📈
Няма значение какво създаваш и продаваш – аудиторията, пред която заставаш е от съществено значение. В момента за много от големите (и не само) брандове е важно да използват услугите на инфлуенсъри, за да достигнат до своята целева аудитория.
Традиционните канали като списания, телевизия и вестници са изместени от дигиталните им еквиваленти – Facebook, Instagram, Youtube. Крайните потребители не са пасивни консуматори вече. Все повече и повече хора се интересуват за това какво ползват техните събратя консуматори.
Това през последните години даде огромен ръст на инфлуенсърите – хората, които тестват продукти и услуги, имат експертизата и могат да вдъхновят своите последователи да направят дадена покупка към услуга или продукт. Разбира се, влиянието и рекламата от „уста на уста“ не са нещо ново.
Изводът е, че потребителите искат препоръки от други хора, на които имат доверие. А това води до друг важен извод: брандовете, които използват услугите на инфлуенсъри виждат доста добри резултати в своите кампании.
Когато американската дигитална агенция Burst Media направила проучване с 48 инфлуенсър програми в 15 различни индустрии те откриват, че инфлуенсър кампаниите получават над 600 процента възвръщаемост на инвестицията.
Ето за това можеш да разбереш защо повече брандове се насочват към хора със силно влияние в социалните мрежи. Страхотните influencer маркетинг кампании не са само пускане на продукта в Инстаграм и това да накараш хората да говорят за него. А е нещо много повече. Трябва да се действа стратегически и резултатите да се измерват, за да може да бъдат подобрявани.
➡ Изгради своята стратегия
Индивидуалните инфлуенсъри имат свой собствен тон и стил и работата с тях изисква индивидуални стратегии. Това изисква да вземеш редица критични решения – от творческо изпълнение до типа на инфлуенсър, който искаш да използваш. И тогава има човешки елемент. Инфлуенсърите са хора и тези взаимоотношения ще трябва да бъдат управлявани със сръчност. Така че, започни от правилния път със стратегически подход, който може да подхрани творческото изпълнение.
Калина (@KeepingUpWithKalina) – една от инфлуенсърките, с които работим в PRFirm е същински пример за думите ми горе. Тя има особени неща, които предпочита да изпълнява по свой индивидуален начин, което е в реда на нещата. Например, предпочита някой нейн човек да прави фотосесиите и тя сама да обработва кадрите след това. Въпреки, че ние имаме страхотен фотограф и дизайнер.
Кого таргетираш и защо?
Прост основополагащ маркетинг, но съществен за реализиране на твоята стратегия за въздействие. Коя аудитория се опитваш да достигнеш и какви действия искаш те да извършат? Веднъж щом разбереш това, трябва да разбереш какво ги кара да действат и кого следят в социалните мрежи. Избирането на влиятелни личности, които могат да комуникират по начин, който ще доведе до желаните от теб резултати, е абсолютно необходим за всяка кампания включваща инфлуенсъри.
Кои платформи работят стратегически?
Всяка социална платформа има своя собствена публика, нейните ползи и отрицателни характеристики. Дори и собствени инфлуенсъри. Брандовете трябва да се съсредоточат върху платформите, които да отговарят на техните характеристики, за да достигнат до планираната публика. Например, ако твоят продукт изисква по-подробно обяснение и съобщение, може да бъде добър избор да се предпочете Youtube.
Какво казва криейтива ти?
Инфлуенсърите имат свой собствен подход с хората, които ги следват. Затова е важно криейтивът, който искаш техните последователи да видят да бъде в синхрон с начина, по който човека с влияние го прави. Те вече имат изграден стил и е от съществена важност и твоето копи да бъде добре изпипано.
➡ Избери правилния инфлуенсър
Коя е най-важната част от твоя Influencer маркетинг? Отговорът е – самите инфлуенсъри. Но това е много тънък момент, където повечето брандове се провалят. Друг огромен минус е да изхарчат бюджетите си за кампании, които да не донесат желаните резултати. Точно за това е много важно да подходиш супер стратегически при избора на човека или хората, с които смяташ да работиш.
Стъпка 1: Планиране
Базирано на целите и стратегията ти, изгради план с инфлуенсъри, с които би работил.
Стъпка 2: Цена
Имай предвид бюджета, с който разполагаш за съответната кампания или кампании. Цените на инфлуенсърите ще зависят от броя последователи и ангажираността, която събират.
Стъпка 3: Договаряне
Дръж отношенията си с хората прозрачни и законни. Трябва да се чувстваш комфортно, когато диктуваш условията за кампанията. Важни точки са редакциите, лицензирането и авторските права.
➡ Извлечи максимума
Смяташ ли, че тези кампании приключват след публикуването на поста? Според мен отговорът е „Не“. Много бизнеси буквално оставят пари на масата, защото не максимизират достиганията и не получават искрена стойност от инфлуенсърите. Успешното скалиране на една кампания означава подхождане извън платформата, в която оперира инфлуенсъра. Съдържанието на това, което се публикува е изключително важно.
🔑 Засилване на въздействието
Веднъж, когато поста е публикуван и мине известно време за органично достигане, е добре да се възползваш от платено такова. Не се страхувай да инвестираш малко пари в самия пост.
🔑 Лиценз и пренасочване
Инфлуенсър съдържанието може да бъде използвано от бранда и в последващи кампании, както и в другите маркетинг практики. Можеш да споделяш съдържанието предоставено от влиятелната личност и в други свои канали, както и да използваш техните лица и силни черти в последващи кампании.
🔑 Отиване отвъд поста
Инфлуенсърите имат животи и достигания извън техните социални профили и брандовете могат да се възползват от това. Всъщност, тези хора с голямата маса от последователи са страхотни content maker-и. Някои компании ги наемат в дългосрочен план, за да създават съдържание за тях. А и са доста познати лица, което допринася за цялостния имидж на компанията, с която те работят.
➡ Следи и оптимизирай
Инфлуенсър маркетингът е като всяка друга тактика – не може да бъде успешна, ако резултатите не се измерват. И веднъж, когато се измери въздействието ще имаш възможност да подобряваш и подобряваш графиките.
Измервай, това което се брои
Не се фокусирай само върху импресиите и достиганията, а върху цялостната ангажираност и шум, който се създава. Виж дали целевата ти аудитория реагира на посланието, дали са видяли поста, дали са го харесали или коментирали. Дали след това са посетили уебсайта ти? Дали са направили покупка? Бъди сигурен, че тези действия се следят коректно от екипа, защото тези данни могат да послужат в бъдеще.
Ослушвай се… социално
Ослушвай се не само за това какво казва инфлуенсъра за бранда, но и за това какво се върти в главата на целевата ти аудитория. Анализите могат да ти покажат какво хората говорят за теб и твоя продукт. Също така, можеш да идентифицираш и други инфлуенсъри, с които да работиш.
Оптимизирай и скалирай
Постоянно следи за варианти, с които да правиш кампаниите си по-ефективни и ги оптимизирай спрямо цифрите, които получаваш. Кои инфлуенсъри са по-добри за твоя бранд? Кои призиви за действие за предизвикали реакция? С кои инфлуенсъри би работил и след това?
Всяко едно от тези стъпки е от съществена важност при провеждането на influencer marketing активности. Тук в MarketKing.bg и в PRFirm ги следваме неотлъчно при работата ни с инфлуенсъри, които са част от нашата мрежа. Ще ми бъде интересно да чуя дали и ти прилагаш тази тактика в цялостния си маркетинг микс и ако не, дали би пробвал в бъдеще? Сподели в коментарите!