В този момент, всички знаем, че корпоративната култура играе огромна роля при връхлитащите дигитални компании. За това, маркетинг отделите са от голяма важност за популяризирането на брандовете. Днес е много важно всички HR специалисти да впрегнат силите си заедно с маркетинг експертите при наемането и обучаването на новите служители.
Конкуренцията за най-добрите таланти на трудовия пазар е ожесточена. Именно заради това, HR до голяма степен трябва да действа повече, като маркетинг или поне да се използват маркетинг стратегии.
От известно време, може да се каже, че имам поглед над различни HR сегменти и нуждата от квалифицирани кадри е неистова. Ясно е, че инжектирането на маркетинг мислене може да подпомогне HR специалистите в това да намерят най-добрите таланти за търсените позиции в компаниите. По-конкретно, HR може да се възползва от приемането на седем маркетинг практики:
Състезавай се за таланти, така както се състезаваш за клиенти
Както споменах по-рано, има огромна конкуренция между компаниите за набирането и търсенето на талантливи служители. Когато високо потенциален служител проверява компанията, която му предлага работа, той решава да погледне профилите на фирмата във Facebook и LinkedIn.
Присъствието на фирмата в тези две платформи често е задача на маркетинг или PR отдела. Правейки своето проучване около тази статия, забелязах, че повечето компании подхождат доста продажно-ориентирано в това присъствие онлайн.
Но в много индустрии, намиране на най-добрите служители може да е толкова важно, колкото намирането на най-добрите клиенти. Заради това, защо не вземем един по-балансиран подход при набирането на служители и своето присъствие в интернет?
Обърни повече внимание на потребителския интерфейс
Продължавайки със своето проучване, ми хрумна, че би било добре да подходя и от гледна точка на потребителя/служителя, когато гледам за присъствието на компаниите в различните платформи. Това, което открих повсеместно беше тромав, несръчен процес, предназначен да подават информация в един и същи алгоритъм. Този процес не е човешки ориентиран, а по-скоро компютърно ориентиран.
Като кандидат за работа, бих искал да задам няколко въпроса, а евентуално след това бих бил склонен и на разговор на живо или поне онлайн. Това е често срещана практика в обслужването на клиентите. Защо да не можем да предоставим един и същи вид на внимание на хората, които искат да работят за нас и ни водят в бъдещето?
Бъди повече Човек!
В края на много от моите разговори и статии, подчертавам, че в дигиталната ера, най-човешките компании ще спечелят. Имаме фантастични възможности да използваме технологиите, за да съборим бариерите между хората, вместо да ги издигаме.
И все пак, след оценка на десетки сайтове в индустрията, на почти всеки HR-ориентиран уеб сайт написах в проучването си, че тези възможности са били загубени. Ако си подавал заявление за работа в последно време, може би си виждал следните неща…
- Stock изображения на перфектно изглеждащи хора, които се смеят в офиса
- Ужасно дълги описания на това, което компанията прави, вместо на някоя интересна история, която е преживяла фирмата в своята история или история на някой, който работи за този бранд
- Липса на видео гайдове, които да показват наистина какво е да се работи за фирмата
Виждали ли сте тази готина промоция от страна на Швеция? Швеция има телефонен номер. Можеш да се обадиш на безплатен номер и да говориш със случаен швед, който е доброволец и се е съгласил да бъде посланик на нацията си. Защо да не правим това в някоя голяма компания?
Мрежа от служители
От маркетингова гледна точка, ние често мечтаем за мрежи от служители, които да публикуват истории за нашите продукти, което може да доведе до повече гледания на нашето съдържание онлайн. В реалността, това не се случва толкова често. Мрежата от социални споделяния на служителите изглеждат страхотно на хартия, но в действителност е налице смесен успех. Кой иска да пуска корпоративно послание в Twitter или в личната си Facebook страница?
Но говоренето за културата по време на работа, споделянето на гордостта, че даден човек е част от еди коя си компания или публикуването на някоя друга снимка от тийм билдинга е лесно за направа.
Пробване на контекстуално рекламиране
Днес всеки вид маркетинг обикновено има платен промоционален компонент. Ако искаме да привлечем по-добри служители, вместо клиенти, защо не правим същото нещо? Има хора, които говорят онлайн за своя лов за работни места през цялото време. Добър ход би било да се създават таргетирани реклами, които да помогнат с набирането на проспекти, както и с техните въпроси и проблеми.
Стратегическо мислене
Вземането на решение на купувачите, често е свързано с много допирни точки. Те могат да виждат различни реклами, да търсят информация онлайн и да искат съвети от своите приятели. А маркетинг специалистите се опитват да създават съдържание за всеки от тези допирни точки в това търсене на потребителите.
Очевидно, има подобна връзка и с търсенето на незаетите лица. Защо не помислим за създаване на подобни допирни точки около подпомагането на информацията от маркетингова гледна точка? Помисли за добавяне на съдържание за всяко от решителните точки в пътуването на потенциалните служители. Помогни им да оценят (и може би дори да сравнят) корпоративната култура, заплатите, обезщетенията и т.н.
Използване на influencer маркетинг за набиране на нови служители
Движим се в свят, в който все повече и повече хора игнорират или блокират рекламите, защото нека си признаем – те ни облъчват от всякъде. Но в същото време, хората обожават да получават новости от хората, които харесват онлайн.
До момента не съм чувал за HR специалист, който да използва influencer маркетинг. Но защо не? Когато някой търси информация за компания, на кого ще се довери повече? Как се свързваме с тези важни личности, които могат да се окажат от голямо значение за нашите компании?
Една технологична компания нае един добре познат тех блогър да създава съдържание, от името на фирмата. Поради престижния статут на блога, компанията веднага увеличи своето доверие у хората. Не биха ли се възползвали HR усилията с подобна стратегия?
Давам си сметка, че повечето от тези идеи са неизпитани. Но поне в очите на маркетинг специалиста, съществуващите HR практики за набиране на персонал са много назад от това дигитално време, в което се намираме и е голяма загуба да се пренебрегва този факт.