Много често, когато някой иска да стартира свой собствен онлайн магазин попада пред два варианта – дропшипинг или афилиейт маркетинг. Дропшипинг е, когато производителят/търговецът продава стоката и я доставя на клиента от твое име. В този бизнес модел ти сам определяш цените на продуктите и правиш маркетинга.
В афилиейт маркетинга е по подобен начин. Търговецът доставя продуктите на клиента вместо теб. Въпреки че отново отговаряш за маркетинга, в този бизнес модел нямаш роля върху цената на стоките, а получаваш комисионна на база направените продажби.
В тази статия ще обясня предимствата и недостатъците на dropshipping и афилиейт маркетинга, за да решим кое е по-изгодно.
Сходства между дропшипинга и афилиейт маркетинга
Двата бизнес модела имат доста различия по между си, но имат и много прилики. Ето кои са те:
- Позволяват ти да стартираш бизнес без инвентар
- Нисък начален риск
- Възможност за големи печалби
- Лесно за стартиране
- Ниска начална инвестиция
Нека да разгледаме плюсовете и минусите, както на стартирането на бизнес с dropshipping, така и на афилиейт маркетинга.
Какво е дропшипинг?
Дропшипинг бизнесът е бизнес модел, при който продаваш дадени продукти, които лично не притежаваш, но изпращаш на купувача, когато той направи покупка. Твоят “доставчик” доставя съответната стока на купувача от твое име.
Има три ключови играча при дропшипинг модела – производителя, търговеца на дребно (ти) и клиента. Ролята на производителя в бизнеса с dropshipping включва създаването на продукти, извършване на инвентаризация, доставка на продукти на клиентите от името на търговеца на дребно (от твое име), замяна на дефектни продукти и възстановяване на наличностите. Те продават продукти на търговеца на дребно на цени на едро, приемайки риска от непродадени стоки.
Търговецът на дребно, продава продуктите на производителя на уебсайта си под собствената си марка. Негова е отговорността за избиране и маркетиране на продуктите. Освен това те отговарят и за управлението на запитванията и жалбите на клиентите.
Клиентът купува продуктите директно от търговеца на дребно. Ако възникнат въпроси или проблеми, те се свързват с търговеца, от когото са закупили продукта. Следователно, отговорността е на търговеца, който продава стоките.
Дропшипинг: предимства и недостатъци
Нискорисков бизнес модел
При сравняване на дропшипинга с афилиейт маркетинга, дропшипинга има тенденция да бъде малко по-малко рисковано по различни причини. Първо, подобно на афилиейт маркетинга, dropshipping не носи инвентар, нито пък доставя стоките. Това прави двата модела доста нискорискови. Въпреки това, с dropshipping, рискът е още по-нисък, тъй като средствата ти идват при теб всяка седмица.
С афилиейт маркетинга, може да има прагове, които трябва да достигнеш, преди да изплатят приходите ти. Например, ако си партньор на Amazon извън САЩ, може да платят само с чек или с подаръчна карта. Въпреки това, за да получиш чека, трябва да си направил поне 100 долара. И все пак не всеки успява да направи толкова, когато процентите са наистина ниски. С dropshipping, ти плащат това, което си продал веднага.
Възможност за висок марджин
Когато решаваш между dropshipping и афилиейт маркетинга, помисли колко пари може да направиш. Комисионите в партньорския маркетинг често могат да бъдат ниски в сравнение с модела на дропшипинга. При дропшипинга, може да си купиш продукт, който струва 1 долар и да го продадеш за 20 долара, което ти позволява да запазиш значителна част от печалбата, след като маркетинговите разходи са били извадени.
Създаваш актив
Когато дропшипваш стоки, всъщност изграждаш актив – твоя бранд. С dropshipping модела ще имаш собствен професионален уебсайт. Ще печелиш достатъчно пари, за да инвестираш в реклами, съдържание и други техники за генериране на продажби. След една година, ако решиш, че искаш да преминеш към друга ниша, може да продадеш бизнеса си на някой друг. Не всички афилиати обаче имат свои собствени активи. Някои от тях правят парите си чрез създаване на видеоклипове в YouTube. Не може обаче да продадеш канала си в YouTube.
Отговаряш за клиентския съпорт
Основният недостатък на дропшипинга е, че като собственик на магазина, ти си отговорен за support-а. За щастие, може лесно да я аутсорснеш на професионалист. В сайтове като Upwork & Freelancer.com има много фрийлансъри, които ще ти помогнат на достъпни цени. Всичко, което трябва да направиш, е да предоставиш указания и общи отговори на представителя на отдела за поддръжка на клиенти. Чрез аутсорсинга на този компонент, ти освобождаваш времето си, за да се съсредоточиш върху маркетинга и оптимизацията. Това позволява да развиваш бизнеса си по-бързо.
Какво е афилиейт маркетинг?
Афилиейт маркетъра (или партньора) промотира продукти, които даден търговец продава. Това може да бъде знаменитост, популяризиращ линия за дрехи или фитнес инструктор, който продава търговска линия на здравословни храни. Instagram е чудесна платформа, за да забележиш партньорския маркетинг в действие. Може да видиш профилите на обикновените хора, които публикуват изображения с маркови продукти.
С афилиейт маркетинга, получаваш комисионна за продадените продукти. Процентът на комисионната зависи от договорката между афилиата и афилиейта предоставящ продуктите или услугите.
Афилиейт маркетинг: предимства и недостатъци
Няма цена за това да бъдеш афилиат
Когато чрез този модел, разходите обикновено са доста ниски. Обикновено няма такса за афилиата, тъй като търговецът обикновено покрива административни такси за мрежи като Clickbank или Amazon Associates. Единствените разходи, за които афилиатът обикновено плаща, са собственият му уебсайт и сървър, който поддържа ниски разходи. Като афилиейт маркетър, обаче, от теб се изисква да плащаш за маркетинговите разходи, тъй като ти този, който води трафика към уебсайта на търговеца.
Страхотен източник на пасивни доходи
Афилиейт маркетинга е отличен източник на пасивен доход. Има малко предварителна работа, за да разбереш рекламите или да създадеш съдържание, за да конвертираш в продажба. Въпреки това, след като това стане, може да пускаш реклами и да печелиш. Не е нужно да се притеснявате за създаването на нов продукт. Не е нужно да се притесняваш за изпращането на продуктите. Всичко, което трябва да направиш, е да се увериш, че изпращаш силно насочен трафик към целевата страница на търговеца, за да управляваш реализациите.
Взимаш процент от направените продажбите
Когато правим сравнение между дропшипинга и афилиейт маркетинга, най-големият недостатък на афилиейт маркетинга е, че плащането е на комисион. Може би ще похарчиш 100 долара в реклами, за да направиш обратно 50 долара в комисионни. Заплащането за афилиатите обикновено е много по-ниско от dropshipping модела. Също така нямаш възможност да задаваш крайната цена на продуктите. Например, ако хората се интересуват от продукта, но смятат, че цената е твърде висока, не може да я намалиш, за да отговорип на търсенето на аудиторията си.
Плащанията могат да закъсняват
В битката между dropshipping срещу афилиейт маркетинг, във втория бизнес модел може да има затруднения при управлението на финансите. Това е така, защото някои търговци може да са ненадеждни с плащанията си. Има много големи партньорски програми, които правят плащанията навреме. Понякога обаче една от компаниите, които сте избрали може да не плаща на време.
По-доходоносен ли е афилиейт маркетинга?
Както дропшипърите, така и афилиатите превъзхождат в генерирането на трафик и маркетинга. Все още може да печелиш пари от афилиейт маркетинг. Става дума за надграждане на усилията ти на следващото ниво. Най-печеливш начин да растеш като афилиейт маркетолог е да имаш свой собствен уеб сайт.
Истината е, че афилиейт маркетинга НЕ е по-доходоносен от дропшипинг варианта. Аз лично бих препоръчал комбинация от двата модела на собствен сайт. Например, имаш сайт за технологични продукти. Имаш дропшип партньори, които ти предоставят телефони и аксесоари, докато в същото време интегрираш афилиейт продукти от типа таблети и лаптопи. Така в един онлайн магазин печелиш и чрез двата бизнес модела.
И победителят е: дропшипинг модела!
Все пак, ако трябва да избираш между един от двата – отговора е в полза на дропшипинга. Афилиейт маркетинга е голям бизнес модел, тъй като може да станеш много успешен, без да поемаш много разходи. Има много предимства на този бизнес модел. Но недостатъците са силно претеглени около парите, които може да загубиш, като разчиш на други фирми. Поради тази причина, дори ако продължаваш с афилиейт маркетинга, наличието на dropshipping елемент е добра идея. Това може да помогне за осигуряване на постоянен приток на доходи за твоя бизнес. Наличието на собствен онлайн магазин ти дава повече пари поради следните причини:
- Сам определяш цените на продуктите, които продаваш.
- Дропшипърите печелят много повече от афилиатите.
- Има по-голям шанс да направиш viral рекламна кампания за продуктите, които продаваш.
- Може да имаш собствени афилиати
- Ниска цена за продуктите
- Може да създаваш по-голяма аудитория чрез растежа на самия бранд
- Чрез високите продажби и добрите ревюта знаеш кои са най-добрите ти продукти
Как да стартираш дропшипинг бизнес?
Истината е, че има голямо значение какво продаваш. Трябва да отделиш известно време, за да намериш най-добрите идеи за дропшипинг. Повечето хора биха ти казали да избереш ниша, по която имаш страст. Но това е вярно само наполовина. Става дума за комбинация от печалба и страст, изкривена от печалбата. Факт е, че най-успешните дропшипинг бизнес идеи са тези, които правят най-големи продажби. Много по-лесно ще се пристрастиш, когато започнеш да правиш добри пари.
Нелогично е да влезеш в ниша с никаква конкуренция. Човек като Питър Тийл би ти казал обратното. Но за дропшипинга, по-скоро това не е валидно. Фитнес, мода, бижута, красота, технологии, чанти и раници са някои от евъргрийн нишите, които продължавам да виждам с най-добрите онлайн магазини.
Избери своята ниша и не се колебай да стартираш собствен онлайн магазин. Ако ти липсват знанията за това, може да се обърнеш към мен и ще ти помогна да изградиш печеливш дропшипинг бизнес.
Често задавани въпроси:
Какво е дропшипинг?
Дропшипинг бизнесът е бизнес модел, при който продаваш дадени продукти, които лично не притежаваш, но изпращаш на купувача, когато той направи покупка. Твоят “доставчик” доставя съответната стока на купувача от твое име.
Какво е афилиейт маркетинг?
Афилиейт маркетъра (или партньора) промотира продукти, които даден търговец продава. Това може да бъде знаменитост, популяризиращ линия за дрехи или фитнес инструктор, който продава търговска линия на здравословни храни. Instagram е чудесна платформа, за да забележиш партньорския маркетинг в действие. Може да видиш профилите на обикновените хора, които публикуват изображения с маркови продукти.