Нещата вече се промениха. И ми е болно да гледам колко предприемачи и експерти все още изостават с решението да се позиционират активно в социалните мрежи. Все още може и да не ги боли толкова, но ще започне. Защо ли?
Защото хората обикновено обичат да вярват, че нещата ще си стоят по определен начин завинаги. Истината е, че нови поколения от млади хора вече изместват старото и те нито мислят, нито действат, като хората, с които сте свикнали да вършите работа до сега.
И моята мисия е да съм ви от полза през тази трансформация. Най-хубавата част от всичко е, че принципи открити преди десетки, дори стотици години стават все по-практични в наши дни.
2016 не само ще бъде старта на един по-нов подход в маркетинга, но ще бъде твоята най-успешна година в тази сфера.
И аз ще се погрижа да е така.
Предупреждавам те, че много от нещата, които ще прочетеш от мен, няма да ги намериш в учебниците по маркетинг и продажби, нито в безплатното инфо, което е заляло пространството и обърква още повече хората.
Повечето, които говорят по някаква тема, каквато и да е тя, всъщност нямат идея за какво говорят. Те просто препредават информация, която са научили от някъде, но така и не са я приложили на практика достатъчно пъти, за да се уверят в ефекта й и да могат да лавират с нея в различните индустрии.
Съветвам те да внимаваш много от къде черпиш информация особено, ако си в началото на пътя си в онлайн позиционирането.
Най-добре избери няколко източника (максимум 5), които имат сходни философии и попивай всичко от тях.
Ако се опиташ да прилагаш стратегиите и философията на един ментор заедно с тези на някой друг, който мисли по различен начин, мога да ти гарантирам, че няма да постигнеш и 50% от това, което в действителност ще можеш.
Говоря от личен опит
Започваме по темата брандинг.
Най-голямото объркване на пазара е относно брандинга. Другите важни теми, които засягам тази година, и които се разбират напълно погрешно от повечето предприемачи и собственици на бизнес са позициониране, маркетинг и продажби.
И да, всички тези 4 елемента си имат своята специфика. И не, те не са едно и също.
Да се върна на брандинга.
Повечето хора смятат, че брандинга е всичко свързано с лога, визитки, име на бизнес, визия и тем подобни печатни истории.
Това всъщност е само 10% от цялата работа. Да не кажа и по-малко. И това не е новост, така е от както светува разсъдъка.
Ето какво всъщност е брандинга
Брандингът е онова, което говорят за теб, когато напуснеш стаята. Образно казано.
Това е мнението, което вменяваш у хората. Да, вменяваш. Ще бъда брутално искрен, без да захаросвам нещата. И не е нужно да имаш бизнес, за да имаш бранд. Брандът е твоето име.
И ако ти не управляваш мнението на хората относно името си, те ще бъдат свободни да измислят каквото им хрумне или някой друг им вмени по твой адрес.
Може да не ти харесва. Може да се надяваш, че вършейки добра работа и бъдейки добър човек, някой ще те оцени, както мислиш, че заслужаваш просто така, но истината е друга.
На това се казва наивност. И е присъща на децата. Тази наивност трябва да си иде и да направи място на разсъдъка. Ако това все още не се е случило при теб, то сега е моментът.
И така… брандингът е това, което ти позволиш или вмениш на хората да говорят за теб.
Така градиш разпознаваемост
Бъди навсякъде, където твоите идеални клиенти биха те намерили. И осъзнато гради името си така, както искаш да бъде запомнено от тях.
С експеримента си през 2013 и 2014 съумях да направя така, че НЛП да се асоцийра с моето име. И успях. Въпреки, че един от най-добрите в тази сфера, поне според мен е Алекс Попов, при когото изкарах лиценза си, повечето хора, които срещах и това, което съм чул да се говори за мен от трети лица по разни събития е, че когато стане дума за НЛП, хората се сещат за Иво Димитров.
И тук, не се хваля с нещо. Идеята ми дори не е била да бъда най-добрият НЛП терапевт. Дори много от хората, които са ме търсили съм ги насочвал към Алекс.
Просто исках да изуча маркетинга и да стана майстор в него, чрез собственото си име, като се позиционирам в сфера различна от маркетинга.
Исках да докажа тезата си, че няма значение какво продаваш, от значение е само как го правиш. И използвах себе си, като опитно зайче.
Имаше две възможности. Или да се проваля грандиозно, като не постигна никаква популярност или да постигна… каквото постигнах.
Може би ще си кажеш какъв ли е бил смисъла да постъпя така.
Смисъла е в това, че повечето позиционирали се, като експерти в маркетинга, всъщност не са продали нищо друго през живота си освен информация за маркетинг, която са прочели или учили някъде, без реален опит.
Друго е иначе да вземеш нещо от нулата и да го направиш търсено. Или пък да съживиш умиращ бизнес.
И брандинга е първата стъпка. Това е нагласата, с която искаш да се позиционираш на пазара. Това е твоето мнение, което изразяваш ежедневно и позицията, която отстояваш по конкретен въпрос.
И колкото по-твърд си в позицията си, толкова повече внимание и разбира се съпротива привличаш. Толкова повече другите започват да говорят за теб и бизнеса ти, защото явно имаш позиция и имаш какво да кажеш. Държиш нещата да се случват по определен начин, защото знаеш, че работят по този начин.
Виждал съм десетки собственици на бизнес да се провалят само, защото се опитват да угодят на всички – независимо дали са клиенти или не. Слушат роднините си, приемат съвети от съседите си, угаждат на приятелите си, а истинските желания на клиентите (тези, които те хранят) оставят на най-заден план.
В следващата статия ще ти дам няколко въпроса, на които да отговориш, за да имаш повече яснота относно собствения си бранд. И да започнеш да комуникираш с хората по начин, който ще грабне вниманието им и ще откликне на нуждите и желанията им.
А междувременно, можеш да прочетеш тази статия, в която също говоря за брандинга., като в нея ще намериш и пример.
Това е за днес.
Въпросите и мнението си можеш да оставиш в коментарите. Те ме надъхват да продължавам и да давам повече от себе си.
П. П.
Ако искаш вярвай, но този текст го писах от 1:50 до 2:32 през нощта между Бъдни Вечер и Коледа. 😀
Сега само го поредактирах.
Бях на маса, отпивайки домашна сливова ракия, релаксиращ на стар селски стол, празнувайки със семейството си в Чипровци, когато вдъхновението ме удари (със сигурност не ме е ударила ракията. Иначе имейлът щеше да е друг. С „Ти мене уважаваш ли ме?“ на всеки параграф, хаха).
Просто, когато вдъхновението или идеята стигнат до съзнанието ти, не бива да разчиташ, че пак ще се върнат. Запиши идеите си грубо, бързо и ясно, за да можеш после да ги ошлайфаш.
За това предприемачите работим 24/7. Не знаеш кога ще те осени най-добрата ти идея и не знаеш коя от всички, ще бъде най-добрата.
За това не оставяме нищо на случайността, а опитваме всичко, за да се уверим, че ще постигнем целта си един ден.
Това е като да избереш между това да играеш тото или да започнеш да управляваш и мултиплицираш парите си напълно целенасочено и осъзнато.
Само в единият от двата случая ще уцелиш „джакпота“ със сигурност 😉
Иво Димитров от НЛП Блог