Поръчването на писане на текст от копирайтър на свободна практика е обичайна практика в целия свят. Този метод предлага голяма гъвкавост и на двамата участници. Бизнесите спестяват от наемане на вътрешен автор, а писателите от своя страна приемат поръчки от различни фирми и получават повече пари и възможността да разпределят сами времето си.
Но има едно много важно нещо, за което трябва да внимавате — това е специфична задача или задание за работа. Тъй като авторите на свободна практика не са наясно с подробностите за вашия проект, трябва да подготвите максимално детайлно задание, за да получите наистина добър и висококачествен текст.
Истината е, че не само копирайтърите на свободна практика се нуждаят от подробно описание на задачата – от такова се нуждаят и вашите вътрешни писатели. Колкото и дълго да работят за вас, те не могат винаги да „познаят“ вашето виждане за бъдещия текст.
Така че, без повече приказки, нека да видим как да подготвите заданието за вашите копирайтъри по най-добрия начин.
Определете вида на текста
Винаги дефинирайте типа текст, от който се нуждаете, тъй като езиковите средства могат да варират значително в зависимост от него.
Може да се нуждаете от текст, който да спада към един от следните типове:
- Съобщение за пресата (PR анонс);
- Новина;
- Блог пост;
- Текст на страница на уебсайт;
- Публикация в социалните мрежи;
- Текст за и-мейл;
- Рекламен текст;
- Целева страница;
- и т.н.
Определете целта на текста
Не всяко маркетингово копие е насочено към продажба на нещо. Вашият текст може също да се фокусира върху формирането на лоялността на вашата аудитория или до доказване на вашия опит. Затова е от решаващо значение целта на текста да се формулира ясно, така че копирайтърите (особено тези на свободна практика, извън вашия офис) да разберат по-добре какво означава езикът и призивите за действие, които трябва да използват.
В допълнение към гореспоменатите цели, може да се наложи да популяризирате продукт или услуга или да привлечете вниманието на пресата към някое страхотно бизнес събитие. Може също да имате нужда от всякакъв вид образователно съдържание, за да позволите на хората да използват вашия продукт по-лесно или да ги убедите да го купят. Може да е рекламен текст или някаква публикация в социалните мрежи, за да увеличите ангажираността или да превърнете посетителите в абонати и т.н.
Опишете аудиторията, която ще прочете текста
Посочете целевата аудитория (ЦA) възможно най-подробно. Предоставете на вашите автори информация за професията, възрастта, интересите, доходите на ЦA, предпочитанията за устройство и ОС, държава и т.н.
Не забравяйте да споменете дали датата на публикуване на текста се пада на някакъв празник или специален повод.
Ако имате няколко дефинирани типа купувачи, споменете дали частта от съдържанието, която поръчвате, трябва да е насочена към всички тях. Да речем, вашият бизнес е фитнес зала и вашата ЦA включва както реални посетители, така и техните приятели или партньори, които купуват пропуски като подаръци.
По същия начин, ако съдържанието ви трябва да е насочено към една група, споменете и това.
Опишете стила на бъдещия си текст
Различните бизнес нужди изискват различни стилове на съдържание. Например, може да се нуждаете от текст, който е:
- Научен;
- Класически;
- Ежедневен;
- Журналистически;
- Официален;
- Хумористичен;
- Смесен.
Ако имате ръководство за стил на бранда, споделете го с писателя. Този документ включва всички инструкции относно тона на текста, използването на шеги, жаргон и т.н. Би било чудесно, ако можете да покажете на автора част от текст в предпочитания стил, така че той да има ясен пример за това, от което се нуждаете.
Споменете платформата за публикуване
Платформата за публикуване може също да повлияе на това как ще изглежда съдържанието. Да вземем например MarketKing.bg. Нашите публикации с общообразователна информационна цел се различават от публикациите за конкретни продукти, които се предлагат от наши партньори например, и различните текстове най-често изискват различни стилове и езикови средства.
Езикът на инструкциите в PDF за това как да използвате продукт е различен от езика на публикация за социални медии. Маркетинговият бюлетин е различен от официалната бизнес оферта и обявата в местен сайт за обяви. Ако ще поставите вашето съдържание на няколко ресурса, споменете всички, ако е възможно.
Посочете приблизителния брой думи
Информирайте писателя за това от колко думи или знаци се нуждае вашето съдържание. Понякога платформата е тази, която поставя границите или може да е тенденция в индустрията да се публикуват дълги или кратки части от съдържание.
Не мислете, че писателите на свободна практика са наясно с точните стандарти за дължина на съдържанието за различните платформи или че ще са готови да ги гугълнат. Ако имате нужда от публикация за Twitter, не казвайте просто „Имам нужда от публикация за Twitter“ и се надявайте, че писателят знае колко дълъг трябва да бъде. Кажете „Имам нужда от публикация от 280 знака“.
Дайте списък с ключови думи
Всяко съдържание, което публикувате, трябва да носи максимална SEO стойност. Така че дори да поръчате текст само за маркетингови нужди, трябва да погледнете по какви ключови думи трябва да се класира.
Един от най-лесните начини за проверка на подходящи ключови думи е Rank Tracker. Като за начало изберете всеки метод за изследване на ключови думи, който харесвате, и въведете няколко ключови думи, които отразяват ключовата идея на вашето съдържание. Да речем, ако пишете за месо, тогава можете да използвате думите пържола , филе миньон и т.н.
Разгледайте идеите, които инструментът е генерирал за вас. Вероятно ще намерите далеч по-популярни идеи за ключови думи за вашата тема.
Намирането на нови ключови думи е добре, но как да ги използвате в съдържанието си?
Предлагам да използвате WebSite Auditor , за да видите допълнителни съвети за съдържанието. Отидете на Одит на страница > Редактор на съдържание , за да видите подробни инструкции как да направите вашето съдържание да се класира за дадена ключова дума.
Този модул анализира вашите най-добри SERP конкуренти и предлага идеи за съдържание въз основа на тези констатации. Обърнете внимание на секциите Картирани ключови думи и Препоръчани ключови думи — тук ще намерите още идеи за ключови думи, които да обогатят съдържанието си.
Експортирайте тези препоръки като PDF файл и ги споделете с вашия писател като част от вашата задача.
Изпратете страниците на водещите конкуренти като справка
В допълнение към инструкциите за съдържанието, изпратете на вашия писател образци на подходящото съдържание на вашите конкуренти — WebSite Auditor също е събрал най-високо класираните статии за вашата тема:
Това ще позволи на копирайтъра да разбере по-добре контекста на вашата ниша, да научи повече факти по въпроса и да разбере как да направи вашето съдържание по-полезно в сравнение с вашите конкуренти.
Опишете идеята си за заглавието
Забележка! Това не е мета заглавието. В тази част говоря за заглавието на публикацията ви. Най-често той е маркиран с H1 в HTML на страницата.
Ако съдържанието, което поръчвате, е предназначено да има заглавие, споделете идеите си как трябва да изглежда.
Първо посочете ключовите думи, които искате да видите в заглавието. Ако имате нужда от насоки и съвети, отидете в раздела Одит на съдържанието на WebSite Auditor. След това посетете Body > Keywords в H1 , за да видите как вашите конкуренти използват ключови думи в заглавията си. Така че вие, писатели, можете да използвате тези най-добри практики за вдъхновение.
Второ, ориентирайте писателя към стила на заглавието. Кажете дали имате нужда от неутрален или забавен, такъв по журналистически и т.н.
Осигурете връзки и анкор текстове
Ако искате да направите връзка към който и да е източник във вашето съдържание, избройте тези връзки в задачата за копирайтъри. Освен това споменете текстове за закрепване за всяка връзка и, ако е възможно, контекста, в който тези връзки трябва да се използват.
Е, някои копирайтъри може да са наясно с основните SEO практики, както и с факта, че връзките към достоверни източници са важни . Все пак няма да е разумно от ваша страна да очаквате писателите на свободна практика да познават всеки достоверен източник във вашата индустрия. Така че, бъдете готови да подготвите предварително списък с достоверни връзки.
Не пропускайте форматирането
Ако имате някакви насоки за форматиране, които използвате в съдържанието си, споделете ги с писателя. Това ще помогне на автора на бъдещия ви текст да види как да форматира списъци, цитати и подзаглавия, къде да използва курсив или получер и т.н. В противен случай ще трябва да форматирате текста сами, за да коригирате всичко, което не отговаря на вашите очаквания, което е допълнителна загуба на време и ресурс.
Дайте насоки за създаване на заглавие и мета описание
Ако искате да спестите малко време за SEO работа по-късно, осигурете на вашия писател правилните инструкции как да напишете заглавие и мета описание.
Първо, заглавието и мета описанието имат своите препоръки за дължина. Това са:
~60 знака за заглавие;
~160 знака за мета описание.
Второ, заглавието и мета описанието трябва да съдържат целеви ключови думи, по които страницата трябва да се класира. Що се отнася до заглавието, можете да проверите примерите на вашите конкуренти като отправна точка.
Що се отнася до мета описания, има инструменти, които ще ви покажат бенчмаркове на SERP.
Копирайте тези мостри и ги изпратете на вашия писател като източник на вдъхновение.
Дайте информация за вашата компания
Ако съдържанието, което искате, трябва да включва подробности за вашата компания или нейните постижения, тогава осигурете на писателя достоверен и подходящ източник на информация. Съберете данните в един документ и го поддържайте актуализиран.
Също така дайте връзка към вашия уебсайт, но не го правете единствен източник на информация, защото писателят на свободна практика може да не е наясно каква информация на вашия уебсайт всъщност е тази, която третирате като свое конкурентно предимство. Освен това информацията може да не е актуална.
Пример от реалния живот: компания поръча някакво съдържание и изпрати своя уебсайт като източник на информация. Когато съдържанието беше изпратено за окончателно одобрение, се оказа, че информацията в секцията „Нашите партньори“ на уебсайта е остаряла, така че препратките, използвани от автора, не са подходящи.
Все пак, ако използвате уебсайта си като действителния бизнес профил на вашата компания, винаги поддържайте данните свежи и посочвайте конкретните страници, където писателят може да вземе информация за цитати.
Определете крайните срокове
Ако имате нужда от съдържанието, направено до определена дата, трябва да информирате своя писател за това. Поддържайте срока разумен и вземете предвид времето, необходимо за окончателни редакции. В повечето случаи това не е проблем, тъй като повечето копирайтъри на свободна практика посочват колко итерации на редакции са включени в поръчката и колко дни ще отнеме това.
Бъдете разумни и адекватни — ако имате нужда, да речем, от документ от 30 страници, не очаквайте този текст да бъде направен в рамките на двудневен срок.
Бъдете точни и избягвайте общи фрази
Всички лични мисли относно бъдещото съдържание са високо оценени, тъй като позволяват на писателя да разбере по-добре вашата идея и да види какво ще ви хареса. Но използването на думи като красиво , интересно , добро и т.н. едва ли ще бъде полезно. Просто защото вие и писателят имате различни мнения за това какво е красиво и интересно. Тези общи думи може да са полезни само ако подготвяте задача за вашия вътрешен копирайтър, който познава вашата компания и повече или по-малко разбира какво имате предвид под красиво и интересно.
Ако имате някои текстови мостри, които харесвате и искате да видите нещо подобно за вашето съдържание, споделете примерите с вашия писател. И ако имате някои източници, чийто стил на писане силно не харесвате, изпратете и тези примери.
Още един пример от реалния живот: копирайтър на свободна практика получи поръчка и написа копие, вдъхновено от стила на списание N, което беше един вид еталон за много добър текст за този писател. Все пак клиентът изпрати копието обратно с множество редакции и коментар „ужасно е, толкова лошо, колкото списание N“.
За финал
Както можете да видите, поставянето на добра задача (или задание за работа) също е вид изкуство, което се нуждае от практика. Така че, ако ви е грижа за вашия бизнес и качеството на вашето съдържание, тогава отделете време, за да попълните заданието си с всеки детайл, който сте видели в това ръководство.
Между другото, обръщате ли се към писатели на свободна практика за съдържание? Доволни ли сте от качеството? Споделете в коментарите.