Facebook просто не схваща!
Няма добра причина компанията да смята, че е добра идея да добавя „From Facebook“ към името на Instagram и WhatsApp. Според доклад на The Information и потвърдено от Facebook е точно това, което се случва.
Двете дъщерни компании Instagram & WhatsApp – макар да имаха няколко свои собствени проблеми с поверителността и сигурността – до голяма степен избягваха огромния контрол и притесненията, които преследват Facebook през последните няколко години.
Да резюмираме: Facebook наскоро се съгласи да плати глоба в размер на над 5 милиарда долара, за да разрешат проблема с разследването на повторни нарушения, включващи поверителност на потребителите, които възникнаха след скандала с „Кеймбридж Аналитика“. Компанията се смята, поне от обществеността, за двигател на „фалшивите новини“ и чуждестранното влияние. Facebook също така, решиха да пуснат криптовалута, която никой друг освен тях изглежда не смята за правилен ход.
Но очевидно някой във Facebook смята, че си струва да се възползват от този списък с най-големи попадения, като добавят целия този „багаж“ към две сравнително по-малко противоречиви марки.
Нека поставим това в контекст. Този брандинг ход бих могъл да го сравня като все едно да купиш успешна линия луксозни лодки и да ги преименуваш на „Яхти от Титаник“.
Едно действие, което брандовете не трябва да правят
Всичко споменато горе води до нещо, което никоя марка никога не бива да прави: никога не трябва да приемаш, че клиентите ти се чувстват по същия начин по отношение на твоята марка, както и ти. Брандът ти е това как се чувстват ДРУГИТЕ хора към твоята компания, а не как се чувстваш ТИ към нея.
Това е важно действие и всичко в него има значение. Когато започнеш да предполагаш, че всички се чувстват за компанията ти, както и ти, това е изключително опасно. Опасно е, защото започваш да основаваш решения на това, което мислиш за твоята компания, а не на това, което мислят клиентите ти за нея.
Виж, Facebook притежава Instagram и WhatsApp. Тя може да направи почти всичко, което поиска с двете компании. Това е Facebook и прерогативът на Марк Зукърбърг.
Разбира се, това все още не го прави добра идея или добър брандинг ход.
Внимавай със своя бранд
Всъщност, има само две добри причини да ребрандираш продукт по този начин – и честно казано, нито една от тях не се прилага тук.
Първото е, че искаш да използваш собствения капитал и доверието на компанията майка, за да помогнеш на дъщерната компания. Разбира се, Facebook е изключително добре позната марка, но доверието в нея е разхлабено. Всъщност Facebook често се определя като най-слабо доверената технологична компания що се отнася до личната информация на потребителите.
Дали от Facebook си мислят, че повече хора ще започнат да използват Instagram, ако сега разбират, че е собственост на Facebook?
За да работи това добре, компанията майка трябва всъщност да има по-надеждния бранд.
Брандинга трябва да помага със свързването с клиентите
Свързването с по-известна марка е чудесна идея, когато засилва цялостния ти бранд и прави нещата по-малко объркващи за клиентите. Но отново, в случая на Facebook, на кого помага този ход?
Почти съм сигурен, че има приблизително три типа хора, които използват Instagram. Първите са хора, които нямат представа, че е собственост на Facebook. Сериозно, това вероятно е далеч по-голяма група, отколкото може би си мислиш.
Вторите са хора, които знаят, но го използват, защото им харесва Instagram, въпреки факта, че е собственост на Facebook. Подозирам, че това е може би най-голямата група.
Последната група са хора, които също знаят и просто не им пука.
Към коя от онези групи принадлежиш, след като залепиш марката на Facebook върху нещо, което вече работи добре? Никой няма да започне да използва Instagram изведнъж, защото току-що откриха, че е собственост на Facebook.
Играта на чиста сила все още е лош ход
Което води до една друга възможност – Facebook да е толкова глух, че всъщност смята, че всичко е наред. Ако случаят е такъв, за Фейсбук е много по-притеснително, но особено притеснително и за Instagram и WhatsApp. Тревожно е, защото означава, че Facebook върви напред въпреки факта, че страда от реален дефицит на доверие.
Или може би Марк Зукърбърг просто е решил, че ще отстоява бранда на Facebook въпреки общественото възприемане. Може би той е усетил, че е време Facebook да получи кредит за успеха на тези приложения и това е просто чиста игра. В този случай това все още е ужасен ход и нещо, което един бранд трябва да избягва.