Предприемачите са хора на продажбите. Те продават. Успешните предприемачи стартират бизнес и са много добри в това да получават „ДА“ от хората. Като продавачи, значи че имате нещо за продажба – било то продукт, услуга, изживяване, каквото и да е. Твоята най-голяма цел е да получиш „ДА“ от потенциалния клиент. За съжаление, много от случаите не завършват, така както ни се иска. Не получаваме „да“, а точно обратното. Казват ни категоричното „не“.
Всеки продавач се чувства специално, когато получи положителен отговор. Давайки всичко от себе си, изкарваш най-добрата си игра на преден план. Крачиш смело напред с идеята да получиш онова съкровищно „да“. Но се спъваш и в крайна сметка отговорът е „не“.
Какво ще правиш след това? Паника? Умоляване? Отказване? Да се обадиш на мама?
Какво да правиш, когато получиш „Не“ за отговор от клиент? Предлагам ти да преструктурираш този сценарий.
Всеки път когато чуеш думата „не“, го трансформирай във фразата „не още“. Тренирай мозъка си да мисли за този негативен отговор по различен начин. Всяко „не“ може да е просто едно лежерно „не още“. Не се паникьосвай, а мисли трезво.
Има логика, нали? Ако отговорът на клиента е категоричен, той ще напусне офиса ти, ще затвори телефона, ще стане от масата и просто ще излезе. Сценарият може да бъде всякакъв. Но много от тези случаи – клиентът остава. А те остават по причина. Те един вид все още искат да бъдат „присламчени“.
И така, какво правиш след това? Просто продължаваш с това „не още“. Търсиш начини да помогнеш на клиента да намери пътя за вземането на решение. Ето две неща, които могат да помогнат:
- Контролирай своето отношение. Бъди спокоен и съсредоточен. Ангажирай себе си с идеята, че помагаш на клиента да реши проблема си.
- Задавай на клиента въпроси свързани с изясняването на проблема. Опитай се да им помогнеш да открият какво ги задържа.
Ето няколко примера, които ще ти помогнат!
Продавач: Бихте ли искали да поръчате този [продукт, услуга, изживяване]?
Клиент: Оо, Не. Благодаря!
Продавач: Добре. Така да бъде. Тук съм, ако имате нужда от мен.
В този случай се отдръпваш назад, но клиентът остава ангажиран. И така, след няколко момента продължаваш разговора по следният начин.
Продавач: Мога ли да попитам, какво ви задържа от поръчка?
Целта ни не е да накараме клиента да купи от нас веднага. Не е нужно да го правят точно в тази секунда. Целта ни да им помогнем да стигнат до крайното решение като разрешат своя проблем. Веднъж след като стигнат до проблема и го разрешат, ще могат да вземат и решение за покупка.
Наистина успешните предприемачи са много добри в това да превръщат негативния развой от ситуацията в положителен. Ако тренираш мозъка си да приема думата „НЕ“ положително, имаш по-голям шанс да превърнеш този категоричен отговор в своя полза.